Gå til innhold

Fu: Har du våpen hjemme?

Anbefalte innlegg

Hei Sing,

Du har helt rett i at det her er snakk om flere forskjellige "klasser" våpen: HV våpen, jakt-våpen, konkurranse-våpen og våpensamlinger (i tillegg til "psykopat-våpen"! ;-) )

La meg også si at selv om jeg personlig ikke "liker" våpen (fordi jeg har fått feil ende av dem mot hodet mitt for mange ganger til at det var morsomt mere! :-) ) så er jeg ikke en "fanatisk våpen-motstander". Min interesse i å få sikret våpnene er utelukkende for å redde liv, ikke av "politiske" årsaker.

1) HV Våpen: Her mener jeg at de bør oppbevares i sentrale våpen-lagre. Vi kjenner ikke til noen "realistisk fiende" som kan angripe Norge på så kort varsel at HV soldater ikke kan nå frem til slike lagre.

2) Jakt-våpen: Dette er kanskje de mest "kompliserte", nettopp fordi mange brukere kan ha et helt kurrant krav på "jeg bruker det til jakt veldig ofte". Men kanskje man kunne laget regler hvor våpen var nedlåst hos jakt-klubbene utenfor jakt-sesongen?

3) Konkurranse-våpen: Disse brukes vel mest på skytebaner, og kan vel derfor låses ned der? (Mener det er slik lovverket er i Storbritannia.)

4) Våpen-samlinger: Disse kan vel "ufarliggjøres" på en estetisk måte. (Fjerne en liten del av mekanismen, eller noe lignende). Videre er det ikke behov for ammunisjon her.

===

Og som en bonus: ta med medlemmene i våpen-klubber til sykehusene i Rio de Janeiro/Johannesburg for å se "hva som blir igjen" av mennesker som er skutt! ;-)

Med vennlig hilsen

Det er en liten sak du tydeligvis ikke har tenkt på, men som andre som omgås våpen er veldig klar over: Hvis du samler store mengder våpen på ett sted, så øker faren for tyveri betraktelig. De fleste våpen som stjeles i Norge blir tatt ved innbrudd i militære lager (bestillingstyveri?), mens tyveri fra private er på vei mot null etter at krav om våpenskap ble innført.

Lagring av våpen hos skytterlag har vært diskutert, men gått bort fra pga. at du må ha ett voldsomt anlegg for å sikre mot innbrudd.

I England er det forøvrig ikke tillatt for private å eie håndvåpen.

Å ta med folk fra skytterlag til sykehus for å se på skadede etter skyteepisoder er omtrent like relevant som å ta med de som bruker brødkniv og vedøks til Rwanda for å se på avkuttede armer og bein.

Fortsetter under...

• Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Solsikke

12

• Singularity

9

• conan

9

• Goliath

8

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Kritikeren

Vi har et slikt gevær som samboer skyter ryper med i Saltfjellet.

Men hva det heter, nei det aner jeg ikke. Patroner har vi masse av også.

Har egentlig ikke tenkt over at vi faktisk har våpen i huset før denne tragiske saken på Kongsvinger...

Hei

Ja så er du jo foreberdt nå da på at du en dag kan vokne med en geverpipe oppi trynet.

Hilsen

Gjest Kritikeren

Vi har et slikt gevær som samboer skyter ryper med i Saltfjellet.

Men hva det heter, nei det aner jeg ikke. Patroner har vi masse av også.

Har egentlig ikke tenkt over at vi faktisk har våpen i huset før denne tragiske saken på Kongsvinger...

Hei

Ja så er du jo foreberdt nå da på at du en dag kan vokne med en geverpipe oppi trynet.

Hilsen

Det er en liten sak du tydeligvis ikke har tenkt på, men som andre som omgås våpen er veldig klar over: Hvis du samler store mengder våpen på ett sted, så øker faren for tyveri betraktelig. De fleste våpen som stjeles i Norge blir tatt ved innbrudd i militære lager (bestillingstyveri?), mens tyveri fra private er på vei mot null etter at krav om våpenskap ble innført.

Lagring av våpen hos skytterlag har vært diskutert, men gått bort fra pga. at du må ha ett voldsomt anlegg for å sikre mot innbrudd.

I England er det forøvrig ikke tillatt for private å eie håndvåpen.

Å ta med folk fra skytterlag til sykehus for å se på skadede etter skyteepisoder er omtrent like relevant som å ta med de som bruker brødkniv og vedøks til Rwanda for å se på avkuttede armer og bein.

Hei Rodell,

Du skriver: " De fleste våpen som stjeles i Norge blir tatt ved innbrudd i militære lager (bestillingstyveri?)"

Jeg vet det; da må man jo bare låse disse inn i hvelv, akkurat som i banker.

===

Du skriver: "mens tyveri fra private er på vei mot null etter at krav om våpenskap ble innført"

I de siste tilfellene er det jo personen med nøkkelen til våpenskapet som har brukt våpnene!

===

Du skriver: "du må ha ett voldsomt anlegg for å sikre mot innbrudd."

Man kan da bare komme til enighet med den lokale banken! :-)

At det krevet "et voldsomt anlegg" endrer jo ikke noe...??? Hvis man ikke kan gjøre det trygt, får man jo heller la være å oppbevare våpen!

===

Du skriver: "omtrent like relevant som å ta med de som bruker brødkniv og vedøks til Rwanda for å se på avkuttede armer og bein"

Brødkniv og vedøks er nødvendige redskaper som samfunnet vanskelig kan klare seg uten.

===

Du skriver: "I England er det forøvrig ikke tillatt for private å eie håndvåpen."

Og landet består jo allikevel.... Mener du vi skal vurdere det her?

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest Kritikeren

Hei

Hilsen

Hei

Vis du sier han skyter ryper med den, er det sansynlighvis en hagle, hvis du skyter fugl med rifle er ulempen er at driten da har en lei tendens til og eksplodere, det brukes en del salongrifle når du skyter fugl langt unna, så jeg vil gjette at det er en av delene han har, hvis den har en pumpemekanisme under løpet han drar frem og tilbake er det en pumpehagle da er det et rør under løpet de det er skudd, hvis den har to løp er det en dobbeltløpet hagle, du har da to skudd, løpene kan da ligge oppo verandre (over og under) eller ved siden av verandre (Side by Side). Da skulle du kunne klare og se hva han har, evntuelt også imponere ham. kan si at med en hagle skyter du små kuler som er inni en patron (hagl) disse fås i forskjellig kaliber, med rifle skyter du en hel spiss kule som sitter på patronen. Du kan også skyte hel kule med hagle da heter det slagg.

Du snakker om rypejakt, skyter man bare ryper, kan man ikke skyte stegg.

Hilsen

Gjest Kritikeren

Hei

Hilsen

Hei

Vis du sier han skyter ryper med den, er det sansynlighvis en hagle, hvis du skyter fugl med rifle er ulempen er at driten da har en lei tendens til og eksplodere, det brukes en del salongrifle når du skyter fugl langt unna, så jeg vil gjette at det er en av delene han har, hvis den har en pumpemekanisme under løpet han drar frem og tilbake er det en pumpehagle da er det et rør under løpet de det er skudd, hvis den har to løp er det en dobbeltløpet hagle, du har da to skudd, løpene kan da ligge oppo verandre (over og under) eller ved siden av verandre (Side by Side). Da skulle du kunne klare og se hva han har, evntuelt også imponere ham. kan si at med en hagle skyter du små kuler som er inni en patron (hagl) disse fås i forskjellig kaliber, med rifle skyter du en hel spiss kule som sitter på patronen. Du kan også skyte hel kule med hagle da heter det slagg.

Hilsen

Gjest Kritikeren

Hei

Hilsen

Hei

Hilsen

Gjest lis@bet

Hei

Hilsen

ok

Da mannen var i HV hadde vi et AG3 gevær i huset. Han ble fritatt pga jobb-situasjon, og sakene ble levert inn. Liker ikke å ha våpen-deler slengende rundt i skuffer og skap... Nå har vi en veldig klåfingra unge, og jeg grøsser ved denne kombinasjonen.

Nå har imidlertid jeg blitt overført til HV, så jeg må vel hente ut grønne klær og gevær, jeg nå da - hvis jeg ikke finner på en annen lur løsning (fritak pga små barn, går det an?)

Gjest Kritikeren

Da mannen var i HV hadde vi et AG3 gevær i huset. Han ble fritatt pga jobb-situasjon, og sakene ble levert inn. Liker ikke å ha våpen-deler slengende rundt i skuffer og skap... Nå har vi en veldig klåfingra unge, og jeg grøsser ved denne kombinasjonen.

Nå har imidlertid jeg blitt overført til HV, så jeg må vel hente ut grønne klær og gevær, jeg nå da - hvis jeg ikke finner på en annen lur løsning (fritak pga små barn, går det an?)

Hei

Dæven, en kvinne i millitæret, det var stort, kan man bli overført til heimervernet. Er ikke det valgfrit.

Hilsen

Annonse

Gjest Kritikeren

Hei

Dæven, en kvinne i millitæret, det var stort, kan man bli overført til heimervernet. Er ikke det valgfrit.

Hilsen

Revolver .357 M.

Automatpistol .22 med lyddemper.

Ammunisjon nok til en krig, .357 hjemmeladet. Alt godkjent oppbevart.

Hei

Hva i helvete er det du jobber som, torpedo?

Eller er du bare litt paranoid.

Hilsen

Revolver .357 M.

Hei

Hilsen

Revolver .357 M.

Hei

Hilsen

Revolver .357 M.

Hei

Hilsen

Ulv I Faarikaal

Hei

Hilsen

"Litt" dyrt med orginal .357 ammo, må lade sjøl eller har jeg ikke råd å skyte. Skyter metallsiluett.

Eller en aldri så liten midtskill på snørrhovne naboer :-).

Enda så kraftig som .357 er, treffer jeg et spillekort på 25 meter med ca to-tre av seks. Gøy når det smeller litt :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...