Gå til innhold

Hvem er det som er smålig her?

Anbefalte innlegg

Gjest ikke meg vel?

I helga var jeg og fire venninner på langweekend. Jeg ble utpekt til å være sjåfør til flyplassen fordi min bil var den eneste med plass til alle pluss bagasje. Greit nok, jeg sa ja.

Jeg tilbød meg å legge ut for bompenger, ferge og parkering på flyplassen. Totalt 1260 kroner. Pluss drivstoffutgifter. Kjørte totalt 20 mil med en bil som bruker over literen. Jeg regna 10 kroner mila, altså 200 i bensinpenger. Da er vi oppe i 1460 kroner som jeg har lagt ut.

Delt på fem tenkte jeg, siden vi var fem som reiste. Altså 292 kroner hver. Men neida, det var jo jeg som kjøret og hadde min bil, så da var det ikke mer enn rett og rimelig at jeg skulle betale for den på ferga. Bil med fører kostet 145, passasjer 39. Bommen var greit nok, den skulle de være med å betale. Men de ville bare betale halvparten av parkeringen fordi jeg parkerte under tak og ikke på det billigste feltet langt borte...

Da ser regnestykket slik ut:

Jeg, som stilte min bil til disposisjon etter forespørsel om det, skal betale 612 kroner.

De skal betale 212 hver.

Hvem trenger fiender med slike "venner"?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75058-hvem-er-det-som-er-sm%C3%A5lig-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fy for noen venner.

Vi gjør det på samme måte når vi er på tur, men i motsetning til hva dine venner driver med så pleier vi å la sjåføren slippe å betale noe som helst av reiseutgifter.

Altså: hvis vi er 5 stk i en bil (inklusive sjåføren) så deler vi på 4 i forhold til drivstoff, ferge, osv.

(Selvsagt med unntak av dersom fergen er danskebåten, eller noe sånt, men hvis den ligger langs veien dere skal kjøre så er den mer å regne som en "bomstasjon", og den betaler selvsagt vi).

Det er veldig rett og rimelig spør du meg.

Spesielt dersom turen er lang.

Man må være kjerring for å begynne å mase om noe så smålig som dine venninner maser om.

Jeg teller normalt ikke på kronestykkene når det kommer til sånt, men det der var usedvanlig gnient og dårlig gjort av "vennene" dine.

Spør dem om de synes det er rimelig at busssjåføren betalte for reisen deres hvis du ikke kunne kjørt og de måtte ta bussen.

Ulv I Faarikaal

>>Kjørte totalt 20 mil med en bil som bruker over literen. Jeg regna 10 kroner mila, altså 200 i bensinpenger.

Du kan ta igjen litt. Bilen koster mye mer enn bare bensin. Med avskriving, kapitalkostnad, forsikring og alt koster normalt en nyere bil 5 kr pr km inkl bensin. I alle fall ikke mindre enn kr 3 pr km, uansett hvor gammel. Hvis jeg vet verdi og kjørte km pr år er det lettere å regne ut. Bare bilen kosta altså mellom 600-1000 kr på den turen.

Annonse

Herregud så smålige venner. Det er aldri noe problem når vi er på tur - man står omtrent i kø for å betale og sjåføren endre som regel opp med å betale mindre enn resten fordi alle gir litt i overkant for bensin o.l.

Kun én gang har jeg opplevd å reise med en snylter. Vi hadde vært en hel helg borte - han ble hentet og levert på døren, spiste masse god mat og drakk masse vin og cocnac. Kjøreturen tok 3 1/2 time hver vei, pluss 3 bomstasjoner - han hadde ikke lommeboken oppe én eneste gang! Han så lettere himmelfallen ut da han fikk spørsmål om han hadde betalt for maten...?

Dette vitner om en grisk og egoistisk holdning til det meste her i livet, og viser selvsagt hvordan disse folka er..inners inne.

Å ha slike folk som "venn", er selvsagt meningsløst.

Det er mulig jeg tar feil, men min erfaring leder til spørsmålet; Er det ikke slik at det gjerne er AP-folk som opptrer på denne måten?

Noe så smålig av de "vennene" dine ... Selvfølgelig skal man dele på hele summen.. Ofte er det vel sånn at den som kjører slipper med litt mindre av summen enn de andre også, noe jeg syns er helt rettferdig. Men tydeligvis tenker ikke vennene dine sånn..

Annonse

Jeg sier som SDD - bare kjerringer oppfører seg så smålig.

Protesterer på det sterkeste!

Var på tur i helgen, min vennindes bil, kjørte 35 mil, betalte 200 i bensinpenger + alle bomutgiftene.

Det skulle bare mangle at man ikke betaler litt ekstra for å slippe å kjøre!

Nemlig.

Gjest ChiengMai

Protesterer på det sterkeste!

Var på tur i helgen, min vennindes bil, kjørte 35 mil, betalte 200 i bensinpenger + alle bomutgiftene.

Det skulle bare mangle at man ikke betaler litt ekstra for å slippe å kjøre!

Nemlig.

Støtter denne, jeg da!

Fy for noen venner.

Vi gjør det på samme måte når vi er på tur, men i motsetning til hva dine venner driver med så pleier vi å la sjåføren slippe å betale noe som helst av reiseutgifter.

Altså: hvis vi er 5 stk i en bil (inklusive sjåføren) så deler vi på 4 i forhold til drivstoff, ferge, osv.

(Selvsagt med unntak av dersom fergen er danskebåten, eller noe sånt, men hvis den ligger langs veien dere skal kjøre så er den mer å regne som en "bomstasjon", og den betaler selvsagt vi).

Det er veldig rett og rimelig spør du meg.

Spesielt dersom turen er lang.

Man må være kjerring for å begynne å mase om noe så smålig som dine venninner maser om.

Støtter hvert eneste ord SDD skriver her.

Du skulle tuppa dem ut av bilen.

Bare opplys dem om at det sannsynligvis ikke blir noen neste gang, dersom de skal fortsette å snylte. Slipe tullinger, det er selvsagt du som har rett.

EGENTLIG ville jeg latt sjåføren slippe å betale noe, jeg. Det er fordi vedkommende er så snill og faktisk tar jobben med å kjøre, og stiller sin bil til disposisjon, slik at resten av gjengen slipper. Det kan man godt gi litt ekstra for!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...