Cavatina Skrevet 2. oktober 2002 Del Skrevet 2. oktober 2002 Jeg holder på å spille inn en cd her hjemme med meg selv på keyboard. Alle sangene er ferdig innspilt på keyboardet, instrumentet er koblet til lydkortet via "line in" og programmet jeg bruker for innspilling av alt som wav-filer er Cool Edit 2000 i engelsk versjon. (Lager alt som wav-filer fordi de skal spilles av på vanlige stereoanlegg). Men problemet er volumkontrollen! Enten blir resultatet så høyt volum at det dundrer og smeller i basshøyttaleren, eller så blir det for lavt og man må nesten sitte med øra inni høyttalerne for å høre noe. Så her er noen spørsmål: 1) Skal instrumentet ha høyt avspillingsvolum når jeg spiller inn? Eller skal det stå på lavt? Har slått av alt annet enn "line in" under properties på høyttaleren på pc'n, mest for å unngå at systemlyder sniker seg innpå. 2) Under transform og amplitude finner jeg "amplifly" - hva er dette og hva gjør den funksjonen? Prøvde meg med å sette "calculate now" til 98%, men da føk verdiene øverst opp til flere hundre prosent. Hva skal disse verdiene være på og hvordan styrer jeg dette? 3) Under samme finner jeg "normalize" - hva er den og hva gjør den? Hadde vært kjempeflott om noen kyndige kunne fortelle meg i et enkelt språk om hvordan dette fungerer og hvordan jeg skal få et jevnt volum på cd'n. Hjelpemenyen har såpass teknisk engelsk språk at jeg ikke skjønner bæret (nå er jo ikke jeg akkurat noe datageni fra før av heller, da). Kan gjerne ta det på mail hvis noen foretrekker det i stedet: [email protected] 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75172-tr%C3%B8bbel-med-volum-i-cool-edit-innspillinger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.