Gå til innhold

5-åring med hull i tennene


Gjest mambogirl

Anbefalte innlegg

Gjest mambogirl

Vi har alltid vært nøye med tannpussen til jenta vår, men på siste kontrollen oppdaget tannlegen to små hull-ett oppe og ett nede på de bakerste jekslene. Nå skal vi tilbake for å prøve å reparere hullene, noe som jeg tror ikke går særlig bra...Tannlegen prøvde å vise hva som skulle skje neste gang, men jenta var livredd.

har hørt om unger som får Stesolid, men synes det høres brutalt ut...Bor på en plass hvor det ikke gies narkose. er det egentlig så viktig å reparere disse hullene nå? det er jo melketenner så de vil hun jo miste allikavel? Hun har ikke klaget over at hun vondt heller.takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)

Jeg hadde en 4 åring med hull i tennene. Ett hull riktignok. Tannlegen forklarte det med at han hadde naturlige dype furer i jekslene. Veldig vanskelig å holde rent.

Grua meg VELDIG den dagen han skulle borre. Han selv var ikke akkurat føyelig heller. Men de borret med et håndborr som ikke lagde mye lyd. Ikke var det vondt heller. Gutten var riktig flink etter at de hadde fått han til å legge seg ned med hodet i fanget på tannlegen og med bena i fanget mitt.

I fjor insisterte jeg på at de skulle fylle igjen den andre jekselen, så det ikke skulle bli hull i den også. Og det gjorde de.

Det går nok bra! lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Johannessen, Tannlege

Hei mambogirl.

Barn får hull i tenner. Det er sjelden mangel på tannpuss og munnhygiene, men kostholdsvanene som er årsaken.

Hvorfor er jenta redd ? Har noen lært henne at tannlegebesøk er farlig? Du skriver: ” - noe som jeg ikke tror går særlig bra ”

Alt for ofte smitter foreldres skepsis og angst over på barn. Tannlegebesøk er ikke noe unntak.

Hva med å la en annen person følge henne neste gang ? Fortrinnsvis en med et avslappet forhold til tannleger og som har god kontakt med jenta.

Dersom ikke noe annet fører frem er et beroligende medikament slett ikke dumt. Det skåner barnet for en skremmende opplevelse og gjør behandlingen mulig.

Melketennene skal være i munnen i mange år enda og det er viktig at de behandles slik tannlegen foreslår.

Og husk, dette kan meget vel gå bra.

Lykke til

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesenet. I forum besvarer vi utvalgte spørsmål i løpet av en til to dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...