Gjest LabbeMons Skrevet 3. oktober 2002 Del Skrevet 3. oktober 2002 Jeg har et spørsmål knyttet til hvilket tidspunkt fødselspermisjonen regnes som startet. Er det senest tre uker før termin eller tre uker før faktisk fødsel? Bakgrunn: Jeg ga beskjed til trygdekontoret at jeg og min mann skal ha 42 ukers permisjon fra 1. august da terminen var 22 august. Barnet ble imidlertid født før tiden, nemlig den 13. august. Jeg sendte fødselsmelding til trygdekontoret der fødselsdato er oppgitt. Jeg fikk da beskjed om at fødselspermisjonen var innvilget, men at den totale permisjonen sluttet 9 dager tidligere enn jeg hadde gitt beskjed om. Da jeg snakket med dem om dette sa de at siden barnet ble født for tidlig ble permisjonens lengde justert slik at den startet tre uker før faktisk fødselsdato og varte 39 uker etter. I praksis vil det si at vi ikke får de 42 ukene, men 42 uker minus 9 dager. Jeg synes dette høres rart ut. I alle papirer jeg har fått er det sankk om tre uker i forhold til forventet fødsel. Er det riktig å justere permisjonsens starttidspunkt slik trygdekontoret har gjort? Hvis det ikke er riktig vil jeg gjerne ha henvisning til offentlig regelverk eller annen dokumentasjon hvor dette står, slik at jeg kan bruke dette i en eventuell klage til trygdekontoret. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75310-f%C3%B8dselspermisjon-beregning-av-startdato/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 3. oktober 2002 Del Skrevet 3. oktober 2002 3 uker av permisjonstiden på 52 uker er forbeholdt mor i tiden før fødsel og kan ikke flyttes til etter fødsel. Du får imidlertid like mange dager hjemme ETTER fødsel som du hadde fått hvis barnet var født på termin. Dermed er det vel egentlig ikke så merkelig likevel. Forøvrig: Blir barnet født etter termin blir det motsatt hvis du begynte permisjonen 3 ukerfør forventet fødsel. Da får du alle 52 ukene med permisjon, men du får kortere tid hjemme med barnet ETTER fødsel enn om barnet var født på termin, fordi du allerede har brukt opp en del av permisjonstiden FØR fødsel... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75310-f%C3%B8dselspermisjon-beregning-av-startdato/#findComment-380768 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.