Gå til innhold

Oslo øst, og Oslo vest, dialekt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ikke bare ord og vendinger men intonasjon og uttale, jeg treffer stadig på ungdommer som høres ut som de er andre-generasjons pakistanske innvandrere mens de i virkeligheten er "hel-norske".

Ja det er det masse av. Jeg synes det høres ganske stilig ut! :o)

Gjest Pricilla

Østkant: henne i alle setninger hvor hun/henne skal stå, bannan, pollti, avvis og a-endinger.

Vestkant: hun i alle setninger hvor hun/henne skal stå og en-endinger.

Ikke alle fra øst sier bannann og avvis nei! (Vålerenga-sleng)

Men vi har a- endinger...

Østkant: henne i alle setninger hvor hun/henne skal stå, bannan, pollti, avvis og a-endinger.

Feil. Her er det ingen som sier bannan og million. Vi bruker hun når det passer og ikke henne hele tiden. Jeg har har vokst opp her og har en god del e-endelser, for eksempel i "snakket" og "kastet". Men vi sier ikke hytten.. æsj og fysj for snobberi...

Annonse

Hehe, jeg var borti en gjeng (i jobbsammenheng for noen uker siden).

De lagde faen og politiet ryddet opp, men disse var 8 stk, 7 ikke-norske, og 1 norsk.

Denne nordmannen snakket mer gebrokkent enn alle de utledningene til sammen.

Det var direkte pinlig å høre på denne Snoop Doggy Dog etterligningen, og politiet trodde faktisk ikke på han når han oppga norsk navn. Men han viste seg å være norsk.

Tror ikke dette er representativt, men disse var selvsagt fra Oslos østkant.

De lagde faen og politiet ryddet opp, men disse var 8 stk, 7 ikke-norske, og 1 norsk.

Det var direkte pinlig å høre på denne Snoop Doggy Dog etterligningen, og politiet trodde faktisk ikke på han når han oppga norsk navn. Men han viste seg å være norsk.

Selvsagt! :-D

Hvis du ikke tror de var representative, hvorfor skriver du "selvsagt" da?

Hvis du ikke tror de var representative, hvorfor skriver du "selvsagt" da?

I de andre diskusjonene her forleden, om innvandring, så sa folk at disse gjengene "alltid" kom fra Oslos østkant.

Det var egentlig litt sarkastisk når jeg skrev selvsagt.

Hmmm de fleste jeg kjenner i byen kommer fra østkanten, og de snakker nok ikke annerledes enn de fra vestkanten...

...egentlig snakker de fra østkanten som meg :)

I de andre diskusjonene her forleden, om innvandring, så sa folk at disse gjengene "alltid" kom fra Oslos østkant.

Hmmm de fleste jeg kjenner i byen kommer fra østkanten, og de snakker nok ikke annerledes enn de fra vestkanten...

Før jeg leste Asker tenkte jeg at du var en typisk Østkantgutt.

"Vestkant: hun i alle setninger hvor hun/henne skal stå"

Det var da svært kategorisk. Enkelte vestLANDSdialekter gjør det slik. Vil heller si at vestKANTdialekten skiller korrekt på hun/henne.

Annonse

Vet de hva, jeg skal si dem jeg. Man kan ikke være bortreist en liten stund for å puffe gååålf eller klaske en liten omgang tennis på hovedøen før noen skal i gang med å tale om de store forskjeller i språget fra Ozzzlo øst til vest.

Jeg synes ærlig talt det er mange andre emner man kan belemre seg meg at man skal trampe noen på tærne.

Nå skal jeg ha en liten skveett Cappucino. Man kan jo ikke drikke denne kaffen man koger. Vi er da ikke tømmerhuggere heller!

Beroligende å høre! :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...