Gå til innhold

gallestein

Anbefalte innlegg

olavus1365380389

Er det mulig å behandle forekomst av gallestein uten å foreta et operativt inngrep?

I mitt tilfelle foreligger det (ut fra ultralyd-us og klinisk undersøkelse) en større opphopning av steiner både i blæren og i gallegangen (den største steinen i blæren er ca, 1,4 cm). Problemet med operasjon er at jeg tidligere har vært operert for megacolon og har arrvev og "metall-clips" i området som gjør inngrep litt mer komplisert enn et enkelt snitt. Sykehuset mener jeg må opereres, men jeg har også dårlig erfaring med narkose og vegrer meg i det lengste. Finnes det alternative behandlingsformer bortsett fra "forsiktig livsstil" (redusert fettinntak + mye mosjon osv.), dvs. slik at jeg kan slippe fjerning av steinene? Og et spørsmål til: Hva vet man idag om langtidskonsekvensene av å fjerne galleblæren?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/76017-gallestein/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Det finnes en såkalt "gallesteinskur" innen alternativ behandling som består av en blanding av fett, avføringsmiddel og sitronsyre. Formålet med kuren er at galleblæra skal trekke seg voldsomt sammen og tømme seg helt. Kuren egner seg ikke hvis man har gallesteiner ettersom disse kan sette seg fast i gallegangen og skape avløpshinder og smerter. Med andre ord egner kuren seg i høyden der det finnes gallegrus eller såkal sludge, dvs tyktflytende og konsentrert galle. En forsiktig livsstil med høyt fiberinntak og lite fett er derfor den beste forebyggelse som man kjenner. Så vidt jeg er langtids-konsekvensene av å fjerne galleblæra få bortsett fra nedsatt fettoleranse og smerter i området der operasjonsarret sitter. Sjensen for sistnevnte plager reduseres vesentlig ved hjelp av kikkhullsteknikk der kirurgene går inn gjennom et lite (1,5-2 cm)snitt i navlen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/76017-gallestein/#findComment-386532
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...