Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min Alzheimerrammede bestemor er ganske senil for å si det slik. Hvor stor lit bør vi sette til Aricept? Den får døde hjerneceller til å fungere igjen. Er denne medisinene å få i Norge nå? Jeg har fått håp om å få min bestemor tilbake....noe av henne. Kan man ta kontakt med sykehjemmet nå og be om at hun blir behandlet med dette medikamentet? Jeg gleder meg ! :-))))

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7621-aricept/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anne Brækhus, Lege

Kjære Berit

Aricept og andre lignende legemidler er nok dessverre ikke noen vidundermedisin mot demens av Alzheimers type. De kan ikke få døde hjerneceller til å fungere igjen. De kan derimot lindre noen av symptomene hos en del av pasientene som for eksempel en viss bedring av hukommelses- og oppmerksomhetsfunksjon. Aricept og et annet lignende legemiddel er å få i Norge nå, nok et lignende kommer til Norge i neste måned. Disse legemidlene har for tiden indikasjonen "Alzheimers demens av mild til moderat grad". Det prøves ut om de også har effekt hos pasienter med mer langkommet demenssykdom. Om din bestemor er for dårlig til å få disse medisinene bør tilsynslegen ved sykehjemmet avgjøre. Dersom tilsynslegen er i tvil kan han/hun eventuelt ringe Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens som er lokalisert på Ullevål sykehus for å diskutere problemstillingen.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesenet

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7621-aricept/#findComment-37084
Del på andre sider

Kjære Berit

Aricept og andre lignende legemidler er nok dessverre ikke noen vidundermedisin mot demens av Alzheimers type. De kan ikke få døde hjerneceller til å fungere igjen. De kan derimot lindre noen av symptomene hos en del av pasientene som for eksempel en viss bedring av hukommelses- og oppmerksomhetsfunksjon. Aricept og et annet lignende legemiddel er å få i Norge nå, nok et lignende kommer til Norge i neste måned. Disse legemidlene har for tiden indikasjonen "Alzheimers demens av mild til moderat grad". Det prøves ut om de også har effekt hos pasienter med mer langkommet demenssykdom. Om din bestemor er for dårlig til å få disse medisinene bør tilsynslegen ved sykehjemmet avgjøre. Dersom tilsynslegen er i tvil kan han/hun eventuelt ringe Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens som er lokalisert på Ullevål sykehus for å diskutere problemstillingen.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesenet

Vennlig hilsen

Når du skriver en viss bedring, hva innebærer det?

Hadde ikke den studien i England, som ble publisert noen dager tilbake, gitt indikasjoner på at celler som var ute av funksjon nå var begynt å virke igjen?

Min bestemor er meget Alzheimerisk !!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7621-aricept/#findComment-37217
Del på andre sider

Bente Thommessen, Lege

Når du skriver en viss bedring, hva innebærer det?

Hadde ikke den studien i England, som ble publisert noen dager tilbake, gitt indikasjoner på at celler som var ute av funksjon nå var begynt å virke igjen?

Min bestemor er meget Alzheimerisk !!

Kjære Berit.

Anne Brækhus er bortreist noen dager nå, men hun vil sikkert svare på oppfølgingsspørsmålet ditt over helgen. Imidlertid kunne det være interessant å vite om det var innlegget som sto i 'The Observer' som du sikter til med den 'engelske studien' som nylig ble publisert?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7621-aricept/#findComment-37383
Del på andre sider

Kjære Berit.

Anne Brækhus er bortreist noen dager nå, men hun vil sikkert svare på oppfølgingsspørsmålet ditt over helgen. Imidlertid kunne det være interessant å vite om det var innlegget som sto i 'The Observer' som du sikter til med den 'engelske studien' som nylig ble publisert?

Vennlig hilsen

Det stemmer. Skal man ikke tro på det?

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7621-aricept/#findComment-37706
Del på andre sider

Anne Brækhus, Lege

Det stemmer. Skal man ikke tro på det?

mvh

Kjære Berit

Jeg kjenner ikke til det som stod i "The observer". Men hadde det vært så revolusjonerende som det høres ut som, hadde jeg nok sikkert kjent til det fra en medisinsk kongress eller et medisinsk tidsskrift.

Du spør også hva jeg mener med en viss bedring. Det betyr at en del av pasientene med Alzheimers demens, ca halvparten, opplever at noen symptomer blir litt mindre uttalte. Det er vanskelig å være eksakt her, fordi det i de fleste tilfellene ikke er snakk om så store forbedringer. Det vi oftest ser er at det kan virke som om pasienten er litt mer "med", og dette kan kanskje skyldes at oppmerksomhetsfunksjonen bedres. Men, selv om effekten er moderat hos de fleste og mangler hos mange, ser vi innimellom noen som har ganske god effekt av disse medikamentene. Men, det er umulig å si på forhånd hvem som har nytte av medisinene, og hvilken effekt de eventuelt vil få.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7621-aricept/#findComment-38639
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...