Gå til innhold

Tannemalje


Gjest Miriann

Anbefalte innlegg

Gjest Miriann

Hei

Tannlegen min sier jeg har så lite emalje på fortennene mine. Dette er noe jeg ser selv også.

Hva kan jeg gjøre for å hindre denne utviklingen? Jeg forsøker å trappe ned på coladrikkingen og er lite plaget med oppkast og andre sure oppstøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Hei Miriann.

Dette er et viktig spørsmål ikke bare for deg, men for alle andre også som belaster tannemaljen med stadig påvirkning av syre. Jeg våger den påstanden at nipping til syreholdige leskedrikker er vår nye folkesykdom. I hvert fall når det gjelder tannhelse. De såkalte sportsdrikkene, de vanlige brusdrikkene i vanlig og lightversjon, jus, er alle sure. Når de inntas hyppig får ikke spyttet anledning og tid til å nøytralisere syren og tannemaljen løses langsomt opp. Brusflasken med skrukork er en smart oppfinnelse, men den har vært med på å danne et drikke eller pimpemønster som er skadelig for tenner. Nettopp på grunn av den muligheten den gir til å gå og smådrikke av flasken. Noen vet dette og pusser tennene ofte. Dessverre gjør de da bare galt verre. Først løser de opp tannemaljen med brus og deretter pusser de den i stykker.

Unge mennesker stresser mer enn før. For mange betyr dette at de skjærer tenner eller presser tannrekkene mer mot hverandre. Det sier seg jo selv at en dårlig tannemalje er mindre motstandsdyktig mot slitasje.

Det jeg har nevnt kan føre til store skader. Behandlingen er ofte komplisert og meget kostbar.

Derfor er opplysning om dette så viktig.

Jeg har ikke tatt opp forholdet hvor spiseforstyrrelser gir øket syreangrep på tenner, men resultatet blir det samme både når det gjelder skader og hvordan de behandles.

Til slutt et godt råd:

Dersom man på død og liv må smådrikke leskedrikker så skyld munnen med vann etterpå.

Dette fjerner og fortynner syre.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesenet. I forum besvarer vi utvalgte spørsmål i løpet av en til to dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...