Gjest mislykket Skrevet 12. oktober 2002 Del Skrevet 12. oktober 2002 Jeg lurer på: kanskje det er slik at de som har omfattende taleproblemer stiller med et svært alvorlig handicap i møtet med andre mennesker? For hvem ttttar vvvvel en ssssom ssssstammer hhhhhelt sssseriøs? ...helt ærlig? Gjennom litteraturen (fra Kielland til filmer som A Fish Called Wanda) blir de som stammer eller stotrer latterliggjort. Som totalt mislykketr person stammer jeg selvsagt... at jeg er stygg, hjelper selvsagt ikke noe særlig det heller. Men altså: burde ikke alle som stammer få ekstra hjelp? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76680-talevansker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
fresja Skrevet 12. oktober 2002 Del Skrevet 12. oktober 2002 I det firmaet jeg jobber, har vi en som stammer og en som lesper. De er begge avdelingsledere og høyt respekterte personer. Så har du en talefeil, kan du likevel nå langt. Bare ikke vær redd for å si noe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76680-talevansker/#findComment-390843 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mislykket Skrevet 12. oktober 2002 Del Skrevet 12. oktober 2002 I det firmaet jeg jobber, har vi en som stammer og en som lesper. De er begge avdelingsledere og høyt respekterte personer. Så har du en talefeil, kan du likevel nå langt. Bare ikke vær redd for å si noe. ...det var godt å høre. Men jeg tenker rent statistisk... vil det ikke ofte være slik at de som stammer (etc.) ikke når like langt? Jeg vil anta at det er en signifikant forskjell... men jeg vet jo ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76680-talevansker/#findComment-390847 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seline Skrevet 12. oktober 2002 Del Skrevet 12. oktober 2002 Jeg kjenner flere som stammer som har nådd langt karrieremessig. Det er bare å akseptere seg selv med den utrustningen man har, alle har jo "noe". Stå på og gjør som du vil, få mennesker i dag dømmer deg som dum i hodet bare fordi du har en talefeil. Det som derimot er dumt er å lene seg til det man er misfornøyd med, og så la det være en grunn til ikke å forfølge drømmene sine. Altfor mange gjør faktisk det. Ingen er perfekte, så det er bare å stå på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76680-talevansker/#findComment-390908 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest selje Skrevet 12. oktober 2002 Del Skrevet 12. oktober 2002 ...det var godt å høre. Men jeg tenker rent statistisk... vil det ikke ofte være slik at de som stammer (etc.) ikke når like langt? Jeg vil anta at det er en signifikant forskjell... men jeg vet jo ikke. Henger meg på i etterkant: Knut Faldbakken (kjent forfatter)stammer som bare faen, og snakker i ett sett og er beundret av mange damer og jeg har vært i selskap med han mange ganger og det er INGEN som snakker så mye som han. Nesten. Han har aldri hatt problem med å få seg damer, det jeg veit. Men det har nok krevd stor mot i starten. Trekk pusten, gå ut og øv! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76680-talevansker/#findComment-390932 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pamparium Skrevet 12. oktober 2002 Del Skrevet 12. oktober 2002 Ble litt inspirert og har en liten vits om stamming. En fyr sto og venta på bussen, da en annen spurte: Vvvvvvvet ddddddu hvvva kklokken eeeeeer? Fyren bare snudde seg og ville ikke svare. Han spurte igjen: Ddddu, vvvvet dddddu hvvvva kkkklokken eeeeer? Nei, ingne respon. Fyren latet som han ikke hørte og så en annen vei. Den stamme gav opp, og gikk sin vei. En av de andre som ventet på bussen ble litt forundrert og spurte hvorfor han ikke ville fortelle hva klokken var, og fikk til svar: Tttttttor ddddu jeeeeg vvvvil haaaa me-me-me-meg en pppppå tttttryne eller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76680-talevansker/#findComment-391003 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest turbolator Skrevet 12. oktober 2002 Del Skrevet 12. oktober 2002 Ble litt inspirert og har en liten vits om stamming. En fyr sto og venta på bussen, da en annen spurte: Vvvvvvvet ddddddu hvvva kklokken eeeeeer? Fyren bare snudde seg og ville ikke svare. Han spurte igjen: Ddddu, vvvvet dddddu hvvvva kkkklokken eeeeer? Nei, ingne respon. Fyren latet som han ikke hørte og så en annen vei. Den stamme gav opp, og gikk sin vei. En av de andre som ventet på bussen ble litt forundrert og spurte hvorfor han ikke ville fortelle hva klokken var, og fikk til svar: Tttttttor ddddu jeeeeg vvvvil haaaa me-me-me-meg en pppppå tttttryne eller. heheheheheheheheh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76680-talevansker/#findComment-391013 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest surpomp Skrevet 12. oktober 2002 Del Skrevet 12. oktober 2002 Jeg tar stammere på alvor. Skulle bare mangle. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76680-talevansker/#findComment-391014 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamta Skrevet 12. oktober 2002 Del Skrevet 12. oktober 2002 Jeg kjenner flere vellykkede mennesker som stammer. Den ene gikk jeg på skolen sammen med, og på den tiden ble han ikke tatt seriøst. Idag blir han det så absolutt. En annen er en svært dyktig musiker/ sanger, som tross sitt "handicap" overhodet ikke har problemer når han skal synge for en fullsatt sal... Han blir tatt seriøst, ja! Konklusjonen må bli at jo mindre ekstra dill dall, jo bedre. Da MÅ en bare klare seg. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76680-talevansker/#findComment-391018 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane Skrevet 12. oktober 2002 Del Skrevet 12. oktober 2002 Jeg kjenner et par som stammer, og det er ingen hemmelighet at de er tapere (de er ikke særlig pene heller..dessuten er de altfor snille også)...så ja, alle som stammer bør få ekstraservice. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76680-talevansker/#findComment-391024 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rusle Skrevet 12. oktober 2002 Del Skrevet 12. oktober 2002 Du har krav på hjelp, men om den er gratis, vet jeg ikke. Det burde den være på lik linje med andre talevansker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76680-talevansker/#findComment-391038 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lynx Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Har du ikke gått til logoped når du har såpass store problemer med stamming? Det er mange som får god hjelp, så det burde du i alle fall prøve. Det er klart at store talevansker er hemmende når en skal komme i kontakt med folk, men det gjelder først og fremst å overvinne frykten for å snakke. Jeg kjenner mange som stammer eller har andre talefeil, men legger i grunnen ikke merke til det lenger. Så lenge folk har noe fornuftig å si er det ikke så farlig med hvordan de sier det. Ellers kan det virke som selvtilliten din er et større problem enn talevanskene, med hensyn til den kommentaren om utseende etc. "Stygge" mennesker har ikke større problem med å omgås andre enn de som er mindre stygge, slik jeg ser, det. Kanskje blir en ikke så omsvermet av det annet kjønn, men på den andre side er de ikke gjenstand for misunnelse og baksnakking pga utseende, heller. Skal jeg gi deg et råd, er det å prøve å være blid og positiv, og for all del ikke fortelle folk du treffer hvor mislykket du er, og hvor synd det er i deg etc. Noe stort kjedeligere finnes ikke å høre på. I tillegg til selvskryt er syting noe av det kjedeligste jeg vet, noe jeg tror mange er enige i. Jeg kjenner imidlertid ingen som har motforestillinger mot å prate med folk som har en eller annen talefeil. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76680-talevansker/#findComment-391097 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 http://www.stamming.no/ (ressurser for hjelp etc) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76680-talevansker/#findComment-391098 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mislykket Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Har du ikke gått til logoped når du har såpass store problemer med stamming? Det er mange som får god hjelp, så det burde du i alle fall prøve. Det er klart at store talevansker er hemmende når en skal komme i kontakt med folk, men det gjelder først og fremst å overvinne frykten for å snakke. Jeg kjenner mange som stammer eller har andre talefeil, men legger i grunnen ikke merke til det lenger. Så lenge folk har noe fornuftig å si er det ikke så farlig med hvordan de sier det. Ellers kan det virke som selvtilliten din er et større problem enn talevanskene, med hensyn til den kommentaren om utseende etc. "Stygge" mennesker har ikke større problem med å omgås andre enn de som er mindre stygge, slik jeg ser, det. Kanskje blir en ikke så omsvermet av det annet kjønn, men på den andre side er de ikke gjenstand for misunnelse og baksnakking pga utseende, heller. Skal jeg gi deg et råd, er det å prøve å være blid og positiv, og for all del ikke fortelle folk du treffer hvor mislykket du er, og hvor synd det er i deg etc. Noe stort kjedeligere finnes ikke å høre på. I tillegg til selvskryt er syting noe av det kjedeligste jeg vet, noe jeg tror mange er enige i. Jeg kjenner imidlertid ingen som har motforestillinger mot å prate med folk som har en eller annen talefeil. ...jeg er så hemmet rent verbalt at jeg er hinsides all hjelp. Trist, men sant. Noen har foreslått at jeg har begynt å stamme pga. mobbing. Som "stygg" har jeg jo bare møtt avvisning og hån i over 30 år. Kanskje det har satt sine spor. Jeg ser at signaturen "SierDuDet" også finner glede i å mobbe meg. Jeg lurer på hvorfor? Andre vil vel si at jeg rett og slett er mindre begavet, for å si det forsiktig. Det er sikkert noe sant i det også. Dessverre kan jeg ikke kompensere med noe annet heller. Hverken i tale eller i skrift klarer jeg å uttrykke meg. Språkløshet skaper store problemer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76680-talevansker/#findComment-391624 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mislykket Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Jeg kjenner et par som stammer, og det er ingen hemmelighet at de er tapere (de er ikke særlig pene heller..dessuten er de altfor snille også)...så ja, alle som stammer bør få ekstraservice. Det er jeg enig med deg i. Spørsmålet er vel om samfunnet er villig til å betale. Den enkleste løsningen er vel bare å spotte og ironisere over den som våger å nevne dette som et reelt problem. Det er en taktikk som har fungert før... ...ikke? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76680-talevansker/#findComment-391627 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mislykket Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Henger meg på i etterkant: Knut Faldbakken (kjent forfatter)stammer som bare faen, og snakker i ett sett og er beundret av mange damer og jeg har vært i selskap med han mange ganger og det er INGEN som snakker så mye som han. Nesten. Han har aldri hatt problem med å få seg damer, det jeg veit. Men det har nok krevd stor mot i starten. Trekk pusten, gå ut og øv! ...men noen god forfatter er han vel knapt. Men nok om det. Poenget mitt var at det kanskje forholdt seg slik at det var signifikant flere "tapere" blant dem som stammer enn blant dem som ikke stammer. Jeg vet ikke. Derfor spørsmålet. ...noen er nok så talentfull og/eller pen at de klarter å komme seg frem uansett handicap. Selv er jeg til de grader evneveik og stygg at stammingen min bare blir en extra sten til byrden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76680-talevansker/#findComment-391633 Del på andre sider Flere delingsvalg…
naiv Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 ...jeg er så hemmet rent verbalt at jeg er hinsides all hjelp. Trist, men sant. Noen har foreslått at jeg har begynt å stamme pga. mobbing. Som "stygg" har jeg jo bare møtt avvisning og hån i over 30 år. Kanskje det har satt sine spor. Jeg ser at signaturen "SierDuDet" også finner glede i å mobbe meg. Jeg lurer på hvorfor? Andre vil vel si at jeg rett og slett er mindre begavet, for å si det forsiktig. Det er sikkert noe sant i det også. Dessverre kan jeg ikke kompensere med noe annet heller. Hverken i tale eller i skrift klarer jeg å uttrykke meg. Språkløshet skaper store problemer. "Andre vil vel si at jeg rett og slett er mindre begavet, for å si det forsiktig. Det er sikkert noe sant i det også. Dessverre kan jeg ikke kompensere med noe annet heller. Hverken i tale eller i skrift klarer jeg å uttrykke meg. Språkløshet skaper store problemer". Du beviser noe annet her, lille venn. Du er flink! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76680-talevansker/#findComment-391638 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mislykket Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 "Andre vil vel si at jeg rett og slett er mindre begavet, for å si det forsiktig. Det er sikkert noe sant i det også. Dessverre kan jeg ikke kompensere med noe annet heller. Hverken i tale eller i skrift klarer jeg å uttrykke meg. Språkløshet skaper store problemer". Du beviser noe annet her, lille venn. Du er flink! ...moi? Nei dette forstår jeg ikke. Men kanskje du var ironisk? Ok... tar litt ironi, da. Bare den ikke er ondskapsfull. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76680-talevansker/#findComment-391642 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ha-vanskelig Skrevet 14. oktober 2002 Del Skrevet 14. oktober 2002 I det firmaet jeg jobber, har vi en som stammer og en som lesper. De er begge avdelingsledere og høyt respekterte personer. Så har du en talefeil, kan du likevel nå langt. Bare ikke vær redd for å si noe. Kjære fresja, mislykket et al. Vurder følgende: - Hyppige kommentarer og "småerting" gjennom barndom og voksen alder. - Stadige tilbakemeldinger fra "venner", lærere, kolleger, arbeidsgivere, familie på at man ikke snakker "skikkelig". - Den stille gutten/jenten bakerst i klassen som ikke tør å si noe. - Umulig å delta i diskusjoner. Og hvis man må, sier man gjerne ting man ikke mener fordi det var enklere å si ja enn neh-neh-neh-nei. - Det faktum at man har mistet en relativt sentral kommunikasjonsmåte; tale. - Kjeve som låser seg, svettetokter, dirringer og "spennende" ansiktsuttrykk, fektende armbevegelser og flakkende blikk. - Ensomhet. - Alle "gode" råd. Alle kjenner en eller noen som stammer, alle "vet" hva som skal til for ikke å stamme. Alle "vet" hvordan den stamme føler seg. - At stamming er et handicap i ordets rette forstand er innlysende for den stamme, men ikke annerkjent hos almenheten. Man hjelper en blind over veien. Man har oppfunnet blindeskrift og døvespråk. Den stamme kan fortsatt ikke tale. - Den tid og den energi den stamme bruker på å omgå ord og situasjonener hvor stamming uansett blir en sentral del av det bildet man gir av seg selv som mennesket. Ikke ta telefon, isolasjon, hjelpelyder, frykt og angst. - Diskriminasjon i arbeidslivet...i enkelte bedrifter blir den stamme en kvote, slik at bedriften kan si: Vi diskriminierer ikke, vi har jo en stam avdelingsleder. - Reaksjonen under en intervju-situasjon, hvor der oppdages at den stamme stammer..."du kan nok ikke jobbe her". Dette er noen punkter jeg ber dere vurdere, hvis denne debatten interesserer dere. De gjelder ikke alle stamme...men mange av punktene er fellesttrekk for mange stamme. Som stam og med brudd i talestrømmen, føler jeg ikke at jeg nyter av likeverdsprinsippet, og er blitt en taper i mang en forstand. Jeg ser at mislykket nevner i andre innlegg hvilke problemer synlige skavanker har. Hørbare skavanker er også vanskelige å fordøye, både for dem ytrer skavankene, og dem som må høre på dem. Da jeg heller ikke er særlig pen, høy eller spesielt intelligent, er det klart at jeg på unhensiktsmessig mange områder faller igjennom. Dette er ingen gravskrift. Dette er bønn til dere andre om se dette fra den stammes side, og kanskje i et øyeblikk prøve å sette dere inn i vår situasjon. Igjen, jeg snakker ikke for alle stamme, men for mange stamme. Og for dere andre blir jo øvelsen kun et par sekunders skuespill. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76680-talevansker/#findComment-392134 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mislykket Skrevet 14. oktober 2002 Del Skrevet 14. oktober 2002 Kjære fresja, mislykket et al. Vurder følgende: - Hyppige kommentarer og "småerting" gjennom barndom og voksen alder. - Stadige tilbakemeldinger fra "venner", lærere, kolleger, arbeidsgivere, familie på at man ikke snakker "skikkelig". - Den stille gutten/jenten bakerst i klassen som ikke tør å si noe. - Umulig å delta i diskusjoner. Og hvis man må, sier man gjerne ting man ikke mener fordi det var enklere å si ja enn neh-neh-neh-nei. - Det faktum at man har mistet en relativt sentral kommunikasjonsmåte; tale. - Kjeve som låser seg, svettetokter, dirringer og "spennende" ansiktsuttrykk, fektende armbevegelser og flakkende blikk. - Ensomhet. - Alle "gode" råd. Alle kjenner en eller noen som stammer, alle "vet" hva som skal til for ikke å stamme. Alle "vet" hvordan den stamme føler seg. - At stamming er et handicap i ordets rette forstand er innlysende for den stamme, men ikke annerkjent hos almenheten. Man hjelper en blind over veien. Man har oppfunnet blindeskrift og døvespråk. Den stamme kan fortsatt ikke tale. - Den tid og den energi den stamme bruker på å omgå ord og situasjonener hvor stamming uansett blir en sentral del av det bildet man gir av seg selv som mennesket. Ikke ta telefon, isolasjon, hjelpelyder, frykt og angst. - Diskriminasjon i arbeidslivet...i enkelte bedrifter blir den stamme en kvote, slik at bedriften kan si: Vi diskriminierer ikke, vi har jo en stam avdelingsleder. - Reaksjonen under en intervju-situasjon, hvor der oppdages at den stamme stammer..."du kan nok ikke jobbe her". Dette er noen punkter jeg ber dere vurdere, hvis denne debatten interesserer dere. De gjelder ikke alle stamme...men mange av punktene er fellesttrekk for mange stamme. Som stam og med brudd i talestrømmen, føler jeg ikke at jeg nyter av likeverdsprinsippet, og er blitt en taper i mang en forstand. Jeg ser at mislykket nevner i andre innlegg hvilke problemer synlige skavanker har. Hørbare skavanker er også vanskelige å fordøye, både for dem ytrer skavankene, og dem som må høre på dem. Da jeg heller ikke er særlig pen, høy eller spesielt intelligent, er det klart at jeg på unhensiktsmessig mange områder faller igjennom. Dette er ingen gravskrift. Dette er bønn til dere andre om se dette fra den stammes side, og kanskje i et øyeblikk prøve å sette dere inn i vår situasjon. Igjen, jeg snakker ikke for alle stamme, men for mange stamme. Og for dere andre blir jo øvelsen kun et par sekunders skuespill. Takk til signaturen "Ha-vanskelig" for et meget informativt innlegg. Det leder over i en annen debatt, kanskje - nemlig: Fins det blant DOL-ere en slags uskreven lov om hvilke problemer som er akseptert - og hvilke som helst ikke skal nevnes? Jeg har ved flere anledninger gitt uttrykk for vanskeligheter tilknyttet: a) lav intelligens; "stygt" utseende, og c) talefeil (som f.eks. stamming) ...men innleggene mine blir møtt med hån og spott. Jeg blir anklaget for å være selvmedlidende etc. Alt jeg kommer med er angivelig bare "syting". Jeg spør: hvilke mekanismer styrer egentlig her - hvem er det som har monopol på å være premissleverandør mht. diskursen? Jeg tror dette spørsmålet er viktig. I et demokrati er det viktig både at alle kan få uttrykke seg, men også at en blir hørt. Nå fins det mange finurlige strategier man kan anvende for å "tie" et innlegg ihjel. Man kan la være å svare (implikasjon: ignorering og/eller evaluering som useriøst), eller man kan stemple innlegget som "syting" etc. Sistnevnte er vel et eksempel på bruk av stråmenn. Ikke uvanlig der man ønsker å bruke språket instrumentelt istedenfor kommunikativt. I tilknytning til det "Ha-vanskelig" skriver, vil jeg be om at alle blir tatt seriøst her. Jeg ser ingen grunn til å håne mennesker, bare fordi de kanskje peker på et problem som ikke er "politisk" korrekt. Takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76680-talevansker/#findComment-392235 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.