Gjest Gundis Skrevet 25. oktober 2000 Del Skrevet 25. oktober 2000 Har en gutt på fire som er utrolig småspist. Han er en aktiv kar som aldri har sittet stille, og vi har ofte lurt på hvor denne enorme energien har kommet fra. Den siste måneden derimot har han blitt så ulik seg selv; Vil bare sitte å se tv, orker ikke gå ut. Han ser heller ikke bra ut og helsesøstra reagerte også idag på at han såg så slapp og bleik ut. Har gått 3 kg ned i vekt siden i vår. Nå skal vi til fastlegen men føler at han ikke tar oss på alvor ang. denne spisinga. "Ingen har sultet ihjel..." Sa til helsesøstra idag at vi kanskje skulle kontakte homøpat, men hun sa lege først!!! Men nå har jeg ett lite tilleggsspørsmål til deg da, som legen vår bare glisa av da jeg nevnte det til ham sist: Gutten går og spiser av murpussen vi har på veggen nede i kjellerstua! Igår da jeg fann han knaskende på dette "snopet" sa han "men mamma da, jeg syns jo det er godt!" Hva kommer dette av? Kan murpussen inneholde noe gutten mangler? Godterier og cheesdoodles som barn flest elsker liker han ikke... Har du noen kommentare jeg kan bruke/benytte meg av når vi skal møte fastlegen neste uke? Takk for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7713-sm%C3%A5spist/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 29. oktober 2000 Del Skrevet 29. oktober 2000 Kjære Gundis. Et vekttap på 3 kg i løpet av et halvt år hos en fireåring bør tas alvorlig. Nå det gjelder å være småspist, så kan dette variere hos barn. I perioder kan enkelte barn spise svært lite. Du har helt rett i at han kan mangle viktige næringsstoffer etter et slikt vekttap. Det kalles "pica-syndrom" når han spiser ufordøyelige ting. Årsaken er ukjent og tilstanden opptrer oftest hos gravide. Noen mener det kan være uttrykk for at kroppen mangler for eksempel kalk, mens andre tror det er et psykisk symptom. I ditt tilfelle vil jeg anbefale en blodprøve med undersøkelse av blodprosent, matvareallergi og intoleranse (husk gluten), jern, folinsyre og protein. Sink er et viktig sporstoff som regulerer apetitt og smakssans, men som desverre er vanskelig å måle i kroppen. Du skriver ikke om han har klaget over magesmerter eller om avføringen har endret seg. I så fall kan dette indikere at tarmen ikke opptar næringsstoffer på en effektiv måte. Jeg synes du har krav på en undersøkelse. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7713-sm%C3%A5spist/#findComment-38374 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.