Gå til innhold

bagles

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har ei oppskrift, men je gha aldri blitt heeelt fornøyd med dem. De blir liksom så kompakte og tyngre enn jeg vil ha dem. Skal finne den likevel, og skrive den av til deg...

Glemte jo at jeg har flytta siden sist, og pakket vekk akkurat den boka. Fant en annen en isteden, den ser bedre ut!

BAGELS:

14 stk

1 pk gjær

5 dl vann

2 ss solsikkeolje el. annen olje

1/2 ss salt

2 ss lys sirup

3 dl siktet rugmel

9-10 dl hvetemel

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Pynt: evt. 1 eggeplomme og 2 ss sesamfrø

1. Smuldre gjæren i en bolle. Lunk vannet til fingervarmt, 37 grader. Hell vannet over gjæren og rør til den løser seg.

2. Tilsett olje, salt, sirup og siktet rugmel. Elt inn hvetemel til deigen blir passe fast.

3. Dekk til deigen og sett den til heving på et lunt sted i ca 20 minutter.

4. Ha deigen på melet bord. Elt den sammen og rull den til en lengde. Del lengden i 14 like store emner.

5. Trill hvert emne til en liten bolle. Klapp dem litt flate, og stikk tommelen gjennom på midten. Snutt bollene rundt pekefingeren, slik at hullet blir ganske stort.

6. Legg ringene på en bakepapirkledd stekeplate. Dekk dem og etterhev dem i ca 25 minutter.Forvarm stekeovnen til ca 225 grader (jeg steker ALDRI gjærbakst på varmere enn 180 grader - uansett).

7. Kok opp 4 liter vann i en vid kjele. Legg i maks 4 bagels om gangen og la dem trekke i 2 minutter på hver side. Vannet skal være på kokepunktet.

8. Legg ringene tilbake på stekeplaten. Pensle dem eventuelt med sammenvispet eggeplomme og dryss dem med sesamfrø. Stek dem midt i ovnen i ca 20 minutter. Avkjøl dem på rist.

Tips: Hullene kan lages større enn du egentlig vil ha dem, for de krymper under etterheving.

Buon apetito :)

*Fikk også lyst på!*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77165-bagles/#findComment-394683
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...