Gå til innhold

Provoserende

Anbefalte innlegg

Hei,

Men du sammenligner barn som bokstavelig talt sulter eller tørster ihjel på et fortau, med folk som "må spise pannekaker"!

===

Du skriver: "Se hva vin forteller om sønnen sin, Synes du det er riktig at han skal lide fordi vi har for lite ressurser til å hjelpe ham."

Jeg vil påstå at når Vins sønn blir voksen vil han gremmes hvis han fant ut at hans sykdom skulle bli brukt som "vikarierende alibi" for enkelte til å kutte ned på u-hjelp eller imot TV aksjoner for funksjonshemmede i u-land.

En av de tingene man lærer som syk/funksjonshemmet er ofte nettopp empati og forståelse for andre, og da særlig dem som har det langt verre enn oss selv.

Med vennlig hilsen

Jeg tror ikke han ville gremmes , nei !

Hans liv er like mye verdt som noen annens !

I fjor holdt han på å dø 2 ganger !!

En gang pga blodforgiftning ( han gikk i koma) og en gang pga store indre blødninger, som de til slutt fikk kontroll på.

Gutten min sin medisin er så dyr at han ikke kan få optimal behandling.

han skulle hatt intravanøs hver dag , men får kun 2 hver dag!

Hvis jeg har mistanke om alvorlige blødninger ( psoas , hjerne f.eks) må jeg ringe å forhøre meg på forhånd om det er greit at han får ekstra medisin!

Da han var 2 år ble han sendt hjem igjen fra sykehuset fordi han hadde fått faktor dagen før , og de kunne ikke sløse med den.

Vi reiste hjem , gutten ble dårligere og dårligere , jeg ringte sykehuset igjen , men fikk fortsatt nei til svar!

Det endte med at jeg måtte ringe RH og de det lokale sykehuset for å gi beskjed om at det var ok!

Bare på grunn av , lå gutten min med voldsomme smerter i mange dager , men overlevde sin første skikkelig alvorlige blødning!

Jeg vet at de med samme sykdom i fattige land dør tidlig , men det betyr ikke nødvendigvis at min også skal det på grunn av for lite penger/ressurser her til lands ...

Bare noen tanker fra en mor som utallige ganger har vært heldig som fremdelses har sønnen sin "!

klems fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/4/#findComment-402615
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 115
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

35

• Dorthe

13

• vin

7

• punkyB

6

Mest aktive i denne tråden

Jeg må bare støtte opp om det du sier, de andre her mangler innsikt i dette, og er unnskyldt. Det er for lett å snakke, de burde se selv. En av mine slektninger fikk ikke den personlige hjelpen hun hadde fortvilt behov for, det måtte mora dra ut av kommunen, hun måtte omtrent bruke traktor med kjettinger. Det var ikke rene penger det dreide seg om, men å få en personlig asssistent. Hadde ikke den unge sengeliggende pleiepasienten hatt meget resurssterke foreldre, hadde hun hatt et usselt liv stuet grundig vekk på et pleiehjem. Hva som finnes av elendighet ute i verden er en ting, hva vi har her på vår egen terskel kan vi gjøre noe med nå.

Du skriver: "de andre her mangler innsikt i dette"

*ler*

Selvsagt er det bare du som har innsikt i dette. Andre, som meg selv, som faktisk er avhengige av medisiner og helsevesenet for å overleve, vet selvsagt ikke hva vi snakker om.

Du er selvsagt også den eneste her i landet som har slektninger som trenger hjelp.

[ironi!]

===

Du skriver: "Hva som finnes av elendighet ute i verden er en ting, hva vi har her på vår egen terskel kan vi gjøre noe med nå."

Du vet like godt som meg at vi kan "gjøre noe med" begge deler, og at "de her i landet" overhodet ikke får det verre av at vi OGSÅ hjelper folk i u-land med noen få kroner.

Og som jeg har påpekt flere ganger, tør jeg påstå at funksjonshemmede her i landet (som gruppe) ihvertfall IKKE vil kutte i u-hjelpen til andre funksjonshemmede barn i u-land.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/4/#findComment-402619
Del på andre sider

Jeg tror ikke han ville gremmes , nei !

Hans liv er like mye verdt som noen annens !

I fjor holdt han på å dø 2 ganger !!

En gang pga blodforgiftning ( han gikk i koma) og en gang pga store indre blødninger, som de til slutt fikk kontroll på.

Gutten min sin medisin er så dyr at han ikke kan få optimal behandling.

han skulle hatt intravanøs hver dag , men får kun 2 hver dag!

Hvis jeg har mistanke om alvorlige blødninger ( psoas , hjerne f.eks) må jeg ringe å forhøre meg på forhånd om det er greit at han får ekstra medisin!

Da han var 2 år ble han sendt hjem igjen fra sykehuset fordi han hadde fått faktor dagen før , og de kunne ikke sløse med den.

Vi reiste hjem , gutten ble dårligere og dårligere , jeg ringte sykehuset igjen , men fikk fortsatt nei til svar!

Det endte med at jeg måtte ringe RH og de det lokale sykehuset for å gi beskjed om at det var ok!

Bare på grunn av , lå gutten min med voldsomme smerter i mange dager , men overlevde sin første skikkelig alvorlige blødning!

Jeg vet at de med samme sykdom i fattige land dør tidlig , men det betyr ikke nødvendigvis at min også skal det på grunn av for lite penger/ressurser her til lands ...

Bare noen tanker fra en mor som utallige ganger har vært heldig som fremdelses har sønnen sin "!

klems fra

Hei Vin,

Du skriver: "Hans liv er like mye verdt som noen annens !"

Nettopp. Og selvsagt.

Men poenget mitt var at han (når han blir voksen) nok vil vokse opp som et klokt og hjertevarmt individ, med empati og forståelse for funksjonshemmede i u-land. Nettopp fordi han, som meg, vet hvor forbannet heldige vi er. (Eller, han vil forstå det når han er voksen.)

Poenget mitt er selvsagt IKKE at vi skal "spare på sykehusene i Norge", men at de skarve 90-øre (per 100 kr i BNP)vi gir overhodet ikke "stjeles" fra norske sykehus.

Hvis staten virkelig trengte mer penger til behandling av blødere så er det langt bedre steder å ta pengene fra (vei, broer til øde øyer, osv) enn å ta dem fra funksjonshemmede barn i u-land! Det formoder jeg at du er enig med meg i!

Jeg skulle gjerne betale de få ørene i ekstra skatt slik at din sønn fikk optimal behandling, og jeg selv også fikk bedre utstyr. Men jeg er ikke villig til å "stjele" de pengene fra budsjettet for funksjonshemmede barn i u-land.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/4/#findComment-402632
Del på andre sider

Du skriver: "Hvorfor prate om 90-ører og ikke milliarder som er det reelle tall ?"

Fordi det er lettere for folk å forstå hvor *lite* 90-øre av 100 kr BNP faktisk er.

===

Du skriver: "Det er d\nemlig hva som har vært resultatet av flere tiår med mislykket norsk "bistand" til korrupte diktaturer."

Selvsagt. La de funksjonshemmede barnene dø av sult som straff for at de ble født i et av dine "korrupte diktaturer".

===

Du skriver: "heller enn å spy ut din propaganda her."

*gjesp*

Med vennlig hilsen

*Fordi det er lettere for folk å forstå hvor *lite* 90-øre av 100 kr BNP faktisk er.*

Dei, det er fordi du liker tåkelegging. En person som omtaler milliarder av kroner som "ingeting" må enten hete Bill Gates, eller være en person med dårlig humor.

*La de funksjonshemmede barnene dø av sult som straff for at de ble født i et av dine "korrupte diktaturer"*

Hvorfor MÅ du gang på gang bekrefte din dumskap ved å tilkjennegi at du ikke ser noen sammenheng mellom norskfinansierte korrupte despoter og de funksjonshemmende barna ?

*gjesp*

Endelig noe fornuftig. Gå og legg deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/4/#findComment-402637
Del på andre sider

Hei Vin,

Du skriver: "Hans liv er like mye verdt som noen annens !"

Nettopp. Og selvsagt.

Men poenget mitt var at han (når han blir voksen) nok vil vokse opp som et klokt og hjertevarmt individ, med empati og forståelse for funksjonshemmede i u-land. Nettopp fordi han, som meg, vet hvor forbannet heldige vi er. (Eller, han vil forstå det når han er voksen.)

Poenget mitt er selvsagt IKKE at vi skal "spare på sykehusene i Norge", men at de skarve 90-øre (per 100 kr i BNP)vi gir overhodet ikke "stjeles" fra norske sykehus.

Hvis staten virkelig trengte mer penger til behandling av blødere så er det langt bedre steder å ta pengene fra (vei, broer til øde øyer, osv) enn å ta dem fra funksjonshemmede barn i u-land! Det formoder jeg at du er enig med meg i!

Jeg skulle gjerne betale de få ørene i ekstra skatt slik at din sønn fikk optimal behandling, og jeg selv også fikk bedre utstyr. Men jeg er ikke villig til å "stjele" de pengene fra budsjettet for funksjonshemmede barn i u-land.

Med vennlig hilsen

Eller den j...kunsten.

De presterte å lage "kunst" over en tunnel ( som knapt synes) til MANGE millioner !

Du vet sikkert hvor jeg mener i Stavanger?!

Slikt synes jeg er å sløse ....argh....

Ja jeg er enig i at en heller få ta fra andre plasser å gi det til dem som trenger det , både her og i utlandet.

Vi har selv fadder barn så ikke misforstå det jeg skrev.

Kan jeg spør hva du sliter med?

Ha en fin dag

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/4/#findComment-402649
Del på andre sider

Lottemor1365380387

Hei,

Men ser du ikke hva det er du skriver???

Du snakker om problemer med "håndballspilling" - jeg snakker om barn (akkurat som norske barn) som bokstavelig talt kryper langs fortauet med blødende knær, og som dør av sult. På fortauet.

Også sier du (tilsynelatende) at vi skal ikke hjelpe dem fordi våre håndballhaller ikke er "gode nok"?

Selvsagt skal eldre i Norge få mat, men det har da intet med u-hjelps budsjettet å gjøre, men med høyre-orienterte partier som vil kutte i offentlig sektor.

Med vennlig hilsen

Hei Sør.

Jeg mener at man skal gi barna også de tilbudene de trenger for at de igjen kan gi tilbake noe i samfunnet når de vokser opp.

Trivielt at det skulle dreie seg om akuratt handabll,,eksempel.

De landa som barna kryper langs veikanten har fått mye penger,men du så jo hva som skjedde da??

Kongen fikk et nytt privatfly i det landet dette gjalt.

Tror du virkleig at pengene kommer tilgode til barna???

M.V.H

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/4/#findComment-402664
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Men du sammenligner barn som bokstavelig talt sulter eller tørster ihjel på et fortau, med folk som "må spise pannekaker"!

===

Du skriver: "Se hva vin forteller om sønnen sin, Synes du det er riktig at han skal lide fordi vi har for lite ressurser til å hjelpe ham."

Jeg vil påstå at når Vins sønn blir voksen vil han gremmes hvis han fant ut at hans sykdom skulle bli brukt som "vikarierende alibi" for enkelte til å kutte ned på u-hjelp eller imot TV aksjoner for funksjonshemmede i u-land.

En av de tingene man lærer som syk/funksjonshemmet er ofte nettopp empati og forståelse for andre, og da særlig dem som har det langt verre enn oss selv.

Med vennlig hilsen

Det er rart da at de jeg kjenner som er funksjonshemmede/syke ikke engang ville lukke opp døra da bøssebærerne kom

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/4/#findComment-402672
Del på andre sider

*Fordi det er lettere for folk å forstå hvor *lite* 90-øre av 100 kr BNP faktisk er.*

Dei, det er fordi du liker tåkelegging. En person som omtaler milliarder av kroner som "ingeting" må enten hete Bill Gates, eller være en person med dårlig humor.

*La de funksjonshemmede barnene dø av sult som straff for at de ble født i et av dine "korrupte diktaturer"*

Hvorfor MÅ du gang på gang bekrefte din dumskap ved å tilkjennegi at du ikke ser noen sammenheng mellom norskfinansierte korrupte despoter og de funksjonshemmende barna ?

*gjesp*

Endelig noe fornuftig. Gå og legg deg.

Du skriver: "En person som omtaler milliarder av kroner som "ingeting""

I statsbudsjett-sammenheng er 9 milliarder (eller hva du nevnte) "ingenting". Det er faktisk under 0,9% av BNP. Altså 90 ØRE ut av 100 kr i BNP.

===

Du skriver: "Hvorfor MÅ du gang på gang bekrefte din dumskap ved å tilkjennegi at du ikke ser noen sammenheng mellom norskfinansierte korrupte despoter og de funksjonshemmende barna ?"

Funksjonshemmede barn trenger hjelp. Punktum. At landet deres styres av en "korrupt despot" betyr, om noe, at de faktisk trenger MER hjelp, siden din "korrupte despot" neppe har funksjonshemmede barn særlig høyt oppe på liste over prioriterte oppgaver.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/4/#findComment-402673
Del på andre sider

Eller den j...kunsten.

De presterte å lage "kunst" over en tunnel ( som knapt synes) til MANGE millioner !

Ja jeg er enig i at en heller få ta fra andre plasser å gi det til dem som trenger det , både her og i utlandet.

Ha en fin dag

Hei,

Du skriver: "Kan jeg spør hva du sliter med?"

Jeg sliter med å forklare til et par stykker her på DOL (ikke deg! :-) )hvordan situasjonen er for funksjonshemmede barn i u-land! *S*

===

Selv har jeg noen endokrine sykdommer. En av dem er såpass sjelden at mange land ikke engang importerer medisinene, og alle som får denne sykdommen der er derfor døde.... (Med unntak av noen få ressurssterke som importerer selv.)

Jeg lever godt, men det ville vært for farlig for meg å ta jobber i Mosambik eller flere steder i Latin-Amerika (slik jeg nok ellers ville gjort) pga sykehusdekningen der. (Jeg kan miste bevistheten av å kaste opp (fordi medisinene også følger med).

Kan du ikke sende meg en epost [email protected] så tar vi en kopp kaffe en dag?

*klem*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/4/#findComment-402695
Del på andre sider

Hvor påstår papirtigeren det?

Det du skriver, derimot, gjør det klinkende klart for allmenheten at du ikke har det.

Skjerp deg, Andungen - "de" er like mye mennesker som deg og meg.

Med vennlig hilsen

sør..var litt på tuppa igår når jeg skrev det innlegget om "svartinger" osv..av og til går det litt i hytt og pine her (og igår var jeg utrolig ustabil) Klart de er like mye mennesker som oss. Jeg var i kjempedårlig humør og skrev ut et raseri som "tilfeldigvis" gikk utover dem. Men..samtidig må jeg si at jeg fremdeles foretrekker å gi penger til norske foreninger..og ikke til ulandshjelp. (ble du litt klokere nå?)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/4/#findComment-402699
Del på andre sider

Hei Sør.

Jeg mener at man skal gi barna også de tilbudene de trenger for at de igjen kan gi tilbake noe i samfunnet når de vokser opp.

Trivielt at det skulle dreie seg om akuratt handabll,,eksempel.

De landa som barna kryper langs veikanten har fått mye penger,men du så jo hva som skjedde da??

Kongen fikk et nytt privatfly i det landet dette gjalt.

Tror du virkleig at pengene kommer tilgode til barna???

M.V.H

Hei,

Kongen av Swaziland kjøpte faktisk IKKE nytt privatfly. Men om han hadde gjort det, så hadde det vel vært et argument nettopp for at vanstyret der er så stort at de funksjonshemmede barnene i Swaziland trenger vår hjelp MER!

Det er jo nettopp et argument for at "situasjonen er så ille" at de virkelig trenger hjelp!

Det er tross alt ikke deres "feil" at kongen bruker pengene på fly.

====

Selvsagt skal barn i Norge trives. Men ettersom de allerede HAR verdens høyeste levestandard, så er det neppe "mangel på penger" som er årsaken hvis de ikke gjør det!

Kanskje de heller kunne være med på å bygge opp tilbud til funksjonshemmede barn i U-land? Så kunne vi hatt utvekslingsprogrammer, og barnene fra Norge kunne forstå hvor uhyggelig heldige de faktisk er. Det ville nok også rasert fremtidig støtte til Frp...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/4/#findComment-402702
Del på andre sider

Det er rart da at de jeg kjenner som er funksjonshemmede/syke ikke engang ville lukke opp døra da bøssebærerne kom

Tja - de jeg kjenner (inklusive meg selv) gir mer enn gjerne.

Dog er det selvsagt mulig at de du kjenner faktisk ikke har noen som helst peiling på hvor heldige de er.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/4/#findComment-402709
Del på andre sider

Annonse

sør..var litt på tuppa igår når jeg skrev det innlegget om "svartinger" osv..av og til går det litt i hytt og pine her (og igår var jeg utrolig ustabil) Klart de er like mye mennesker som oss. Jeg var i kjempedårlig humør og skrev ut et raseri som "tilfeldigvis" gikk utover dem. Men..samtidig må jeg si at jeg fremdeles foretrekker å gi penger til norske foreninger..og ikke til ulandshjelp. (ble du litt klokere nå?)

Hei Andungen,

Jeg ble "litt klokere", men påpeker fremdeles at det er utrolig stor forskjell mellom standarden for de som er syke "utenfor grensene våre" og vi som er syke her.

Det er litt som om vi skulle se at "de som bor i Buskerud" får ingen penger til medisiner (de må bare dø og/eller klare seg selv), mens folk i Telemark får masse hjelp og medisiner.

Å ikke støtte "de svakeste av de svake" (kan du tenke deg en gruppe som stiller svakere enn funksjonshemmede barn i u-land???) er hjerterått. Selvsagt kan "vi" få det bedre, men det jeg vil helst ikke være med på å gå over lik for at jeg skal ha det enda bedre!

*klem*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/4/#findComment-402714
Del på andre sider

Provoserer det deg at Norge bruker mange kroner på å sende fly over Afghanistan i stede for å yte hjelp til de som sulter der?

Har du sett på hvilket beløp de bruker til flyene og hvilket beløp de bruker til og hjelpe de som sulter der?

Politikken er hva som provoserer, men å gi hjelp? hvordan kan det provosere? det ene utelukker ikke det andre! Om politikken var anerledes, kunne man fint gjøre begge deler!

På hvilken måte vi hjelper og hvordan politikken er, er diskuterbart, men å hjelpe andre mennesker er ikke diskutertbart! det er en selvfølge både her og der!

Klart det provoserer meg at vi sender fly og ikke mat.

Og selvfølgelig burde alle få hjelp. Men folk her får heller ikke den hjelpen de trenger pga ressursmangler og derfor provoserer det meg at Bondevik gav de 25 millionene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/4/#findComment-402722
Del på andre sider

Tja - de jeg kjenner (inklusive meg selv) gir mer enn gjerne.

Dog er det selvsagt mulig at de du kjenner faktisk ikke har noen som helst peiling på hvor heldige de er.

Med vennlig hilsen

Kanskje de ikke synes de er så veldig heldige. Her bor vi i et av verdens rikeste land og så får de ikke de mest primære behov dekket.

Har så mange eksempler som er hårreisende men har ikke lyst til å gå ut med dem offentlig her.

Har du forresten lyst å ligge i bæsjen din i mange timer fordi ingen har tid til å vaske og skifte på deg? Det er ubehagelig, lukter vondt og flaut hvis noen skulle komme innom på besøk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/4/#findComment-402734
Del på andre sider

Hei,

Jeg sliter med å forklare til et par stykker her på DOL (ikke deg! :-) )hvordan situasjonen er for funksjonshemmede barn i u-land! *S*

===

Selv har jeg noen endokrine sykdommer. En av dem er såpass sjelden at mange land ikke engang importerer medisinene, og alle som får denne sykdommen der er derfor døde.... (Med unntak av noen få ressurssterke som importerer selv.)

Jeg lever godt, men det ville vært for farlig for meg å ta jobber i Mosambik eller flere steder i Latin-Amerika (slik jeg nok ellers ville gjort) pga sykehusdekningen der. (Jeg kan miste bevistheten av å kaste opp (fordi medisinene også følger med).

Kan du ikke sende meg en epost [email protected] så tar vi en kopp kaffe en dag?

*klem*

Du ;når jeg skulle svare på den så fikk jeg ikke sendt den !

Det ble spurt om mail service nummer osv.....

Helt blank jeg.

Kan det ha noe med at den er netopp fikset på ??

Men jeg kan jo skrive mailen min her , eller er ikke det så bra ?

Den er litt "personlig ".

Men kaffe kan man jo ta ;o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/4/#findComment-402740
Del på andre sider

Hei,

===

*klem*

Forresten sjekk mailen din nå ;o)

*returklem*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/4/#findComment-402753
Del på andre sider

Klart det provoserer meg at vi sender fly og ikke mat.

Og selvfølgelig burde alle få hjelp. Men folk her får heller ikke den hjelpen de trenger pga ressursmangler og derfor provoserer det meg at Bondevik gav de 25 millionene.

Og du provoserer meg kraftig ved å mene noe slikt.

Skal vi vente til alle problemer i Norge er løst før vi hjelper u-landene? Er det det du mener?

Du skjønner sikkert selv hva som vil bli konsekvensen av det. Det finnes ikke et land på jorda som har løst alle problemer innen helse og eldreomsorg.

Dumme meg som tenkte at i år har TV-aksjonen funnet et innsamlingsformål som alle kan støtte og stå sammen om.

I diskusjonen nedover her er jeg helt og fullt enig med Sør.

Vi i vår del av verden vet ikke hva det vil si å være sulten. Virkelig sulten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/4/#findComment-402759
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Eller den j...kunsten.

Ha en fin dag

Et beløp tilsvarende 5.000 kr for hver stor og liten person i Norge snytes staten for i skatt hvert år her på berget, altså 20 mrd, eller 2-300 ganger mer enn det samles inn i denne aksjonen. Altså 40-50 mrd kr kølsvarte penger.

Vår kommune sløste bort 10 mill hvert år i 10 år til INGENTING.

Vi snakker om småpenger, mens sinnsyke summer sløses vekk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77881-provoserende/page/4/#findComment-402767
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...