Gjest zyxel2000 Skrevet 22. oktober 2002 Skrevet 22. oktober 2002 Jeg er for tiden sykemeldt fra mitt arbeid. Først tenkte jeg at jeg skulle unngå sm., og ba om reduksjon i stillingsprosent fra 100 til 80, på ubestemt tid. Det ble innvilget. Så ble jeg likevel sykemeldt en uke før jeg skulle begynne i 80%. Jeg søkte da skriftlig om jeg kunne utsette nedgangen i stilling, noe jeg fikk avslag på av arbeidsgiver. Nå lurer jeg på om jeg har rettigheter til å motta 100% sykepenger ettersom jeg hadde 100% stilling da jeg ble sykemeldt. Jeg hadde ikke tenkt å ha 80% så lenge. Det ser ut til at jeg blir sykemeldt litt til, og dette sliter økonomisk. Jeg ville være kvalifisert til sykemelding på det tidspunktet da jeg ba om reduksjon i stilling. Mvh 0 Siter
tigertrollet Skrevet 22. oktober 2002 Skrevet 22. oktober 2002 Jeg hadde lignende forløp; hadde fått innvilget redusert stilling, men ble sykemeldt 100% 6 uker før den nye stillingen skulle trå i kraft. Jeg fikk sykepenger for full stilling. Det er din inntekt (for det er sykepengegrunnlaget -inntekten- som er et issue) på _sykemeldingstidspunktet_ som er avgjørende. Dvs. at du hadde på det tidspunktet full lønn. Så kan man tenke seg at sykepengene skulle reguleres ned i forhold til din nye stilling under sykemeldingen. Det er feil: sykepengegrunnlaget kan ikke reguleres under sykemeldingsperioden. Dvs at den kan ikke reguleres ned til 80% og den kan ikke reguleres opp hvis du skulle ha mottatt lønnsøkning i perioden f.eks. Dette er ihvertfall hva personalkontoret på min arbeidsplass fikk til svar ved kontakt med trygdekontoret. Du kan ta en dobbelsjekk på trygdeetatens grønne nummer for sikkerhets skyld:) 0 Siter
Irene Grøneng Skrevet 24. oktober 2002 Skrevet 24. oktober 2002 Du skal ha sykepenger ut fra inntekten i 100% stilling. Dette følger av folketrygdloven § 8-30, se http://trygdehjelpen.no/sykepenger/. Dersom du ikke får det fra arbeidsgiver, skal trygdekontoret betale. Reduserer arbeidsgiver lønna i arbeidsgiverperioden kan du snakke med trygdekontoret, så hjelper de deg med å ta dette opp med arbeidsgiver formelt, og evt kan du ffå hjelp med en klage til ankenemnda for arbeidsgiverperioden. Trygdekontoret kan også forskuttere de (eventuelle) manglende sykepengene i arbg.perioden - dvs de første 16 dagene - og kreve beløpet tilbake fra din arbeidsgiver. Lykke til! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.