Gå til innhold

Gravid student - rettigheter?

Anbefalte innlegg

Jeg sluttet i jobben min 1. august og begynte i høst på en 3-årig høgskoleutdannelse. Nå har jeg funnet ut at jeg er gravid med tvillinger, med termin i mai/juni 03. Legene mener jeg bør sykemeldes senest i februar da dette er standardprosedyre i tvillingsvangerskap. Dvs at jeg mister viktig undervisning, praksis og eksamen. Dette medfører at jeg i følge høgskolen vil måtte begynne forfra igjen etter endt fødselspermisjon.

Lånekassen vil ikke gi meg lån og stipend før jeg har fullført inneværende semester, da jeg er på etterskudd fra tidligere studier, uavhengig av at jeg har arbeidet og betalt gjelden min samvittighetsfullt siden den gang. Uansett vil jeg altså ikke ha krav på fødselstipend fra lånekassen fordi jeg må ha hatt krav på lån/stipend de siste 6 mnd før fødselen og vårsemesteret anses for å være 5 mnd lang.

Jeg har noen uker igjen av den "kritiske" (og kvalme)perioden i svangerskapet og har derfor i samråd med legen min og prakisveilederen min valgt å søke permisjon fra studiene umiddelbart, pga en ganske lang og omfattende praksisperiode som nettopp har startet og som jeg uansett vil måtte ta på nytt senere.

Jeg lurer derfor på om du kan veilede meg litt i jungelen av eventuelle muligheter jeg kan ha til å få noe mer støtte enn éngangsstønaden. Kan jeg ha krav på sykepenger fra tiden jeg var i arbeid siden det er så kort tid siden? Kan jeg evt få fødselspenger beregnet ut fra de siste 3 årene jeg var yrkesaktiv?

Kan det kanskje være en mulighet å melde seg arbeidsledig? Hva om jeg da får tilbud om jobb, må jeg da ta den og hva er evt følgene hvis jeg ikke kan ta den? Finnes det andre rettigheter/trygder etc?

Vi skal alltids klare oss, men med to barn i vente kan det jo være godt å få med seg de pengene man kan. Jeg er svært takknemlig for snarlig tilbakemelding.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/78077-gravid-student-rettigheter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Sykepenger: Dersom du vanligvis er yrkesaktiv men nå er "inaktiv" og har vert det inen 3 mndr før du ble syk, kan du ha rett på sykepenger siden hensikten med "inaktiviteten" har falt vekk pga sykdom (altså du kan ikke gjennomføre studiene som planlagt).

Sykepengegrunnlaget utgjør gjennomsnittet av pensjonspoengene dine for 1999-2000-2001 multiplisert med grunnbeløpet (54170) og til slutt plusser du på grunnbeløpet.

Du får 65% av dette grunnlaget, som så videreføres i fødselspengene.

Melder du deg arbeidsledig får du dagpenger beregnet av ENTEN siste avsluttede kalenderår (2001) eller siste 3 avsluttede k.å.

Du får 2,4 promille av dette pr dag (5 dager pr uke).

Hvis du får tilbud om jobb så tar du imot og begynner i jobben, klarer du den ikke pga sykdom får du rett på sykepenger, men denne gangen 100% av inntektsgrunnlaget (hva DET blir kommer an på hvor lenge du har vert i arbeid før du evt blir syk og evt hvor lenge du har hatt dagpenger før du beg i arbeid).

Nærmere detaljer finner du her: http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-015.html

Sykepengene av dagpengene utgjør samme beløpet som dagpengene, men du får fødselspenger av dagpenger beregnet av de BESTE 6 mndr av de siste 10 mndr før du begynner på fødselspengeperioden - og den kan du begynne på når som helst fra det er 12 uker igjen til termin.

Se http://trygdehjelpen.no/fodsel

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...