Chloe Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Eller, rettere sagt; pokkers kjerring! Meg altså. I hele kveld har jeg hatt en guffen følelse av at jeg har glemt noe. Mens jeg leste et innlegg av SDD gikk det plutselig opp for meg; deigen! (Kan jeg for at jeg får assosiasjoner? *uskyldig mine*) Den har stått til heving siden kl 18.30!! Jeg listet meg forsiktig bort til bakebollen og tittet oppi. Deigen er ikke mer enn dobbelt så stor, men kanskje det kommer av at den med tydelige spor nærmest har eksplodert oppi der! Nå er det for sent å gjøre noe med det. Jeg skal legge meg. *sukk* Er det noen (som er like sløve som meg) som har bakt rundstykker av ½ døgn gammel deig? Bare å kaste? :o/ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/78404-pokkers-rundstykkedeig/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
leenie Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 *S* Jeg baker aldri jeg. Jeg er redd stekeovnen. Den knurrer til meg, og viser truende atferd. Men kan du ikke bare prøve da? du har jo ingeting å tape... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/78404-pokkers-rundstykkedeig/#findComment-405332 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigertrollet Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Unnskyld, men..*gapskratter* Det kunne nok ha vært meg ja! Og da hadde jeg nok sagt noen salige ord og kastet hele greia.. *s* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/78404-pokkers-rundstykkedeig/#findComment-405333 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigertrollet Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 *S* Jeg baker aldri jeg. Jeg er redd stekeovnen. Den knurrer til meg, og viser truende atferd. Men kan du ikke bare prøve da? du har jo ingeting å tape... Du må vise hvem som bestemmer og få lederskapet på plass vettu;) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/78404-pokkers-rundstykkedeig/#findComment-405334 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe Skrevet 23. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2002 *S* Jeg baker aldri jeg. Jeg er redd stekeovnen. Den knurrer til meg, og viser truende atferd. Men kan du ikke bare prøve da? du har jo ingeting å tape... Vel, jo, jeg er redd bakebollen skal gjøre mer enn å knurre og vise truende adferd, skjønner du! For ikke å snakke om rundstykkene! *Lurer på hva som møter meg i morgen tidlig* ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/78404-pokkers-rundstykkedeig/#findComment-405336 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe Skrevet 23. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2002 Du må vise hvem som bestemmer og få lederskapet på plass vettu;) Jepp! Helt enig. *Svær i kjeften mot døde gjenstander* Værre med levende muggsopp, da! *svelg* ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/78404-pokkers-rundstykkedeig/#findComment-405338 Del på andre sider Flere delingsvalg…
leenie Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Du må vise hvem som bestemmer og få lederskapet på plass vettu;) Ja men, den biter så fælt! og sparker! Nei, komfyren velger jeg å holde meg langt unna. Jeg har jo en sånn veldressert liten mikrobølgeovn! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/78404-pokkers-rundstykkedeig/#findComment-405339 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigertrollet Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Jepp! Helt enig. *Svær i kjeften mot døde gjenstander* Værre med levende muggsopp, da! *svelg* ;o) Ja! *ugh* Men du får ihvertfall deigen til å heve -det gjør pokker meg ikke jeg. Alt jeg tar i blir til stein.. Hatting-bollene er i grunn undervurdert:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/78404-pokkers-rundstykkedeig/#findComment-405343 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe Skrevet 23. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2002 Ja men, den biter så fælt! og sparker! Nei, komfyren velger jeg å holde meg langt unna. Jeg har jo en sånn veldressert liten mikrobølgeovn! Mikrobølgeovnen, ja! Kanskje jeg skulle sette deigen der i natt? Lokk over bakebollen, lukke døra på mikro'n og boltre igjen skapdøra som mikro'n står innafor? Hmm...nei, forresten når jeg tenker meg om bør den vel stå luftig. Veldig luftig! Husker min tidligere samboer og vinen hans med blandede følelser. Alle 50 flaskene eksplofankenmegderte inne i kottet hvor jeg hadde alle vinterklærne mine. Sorgen over skinnjakka var stor - men gleden over å bli kvitt den forferdelig sure vinen var stor! ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/78404-pokkers-rundstykkedeig/#findComment-405345 Del på andre sider Flere delingsvalg…
leenie Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Mikrobølgeovnen, ja! Kanskje jeg skulle sette deigen der i natt? Lokk over bakebollen, lukke døra på mikro'n og boltre igjen skapdøra som mikro'n står innafor? Hmm...nei, forresten når jeg tenker meg om bør den vel stå luftig. Veldig luftig! Husker min tidligere samboer og vinen hans med blandede følelser. Alle 50 flaskene eksplofankenmegderte inne i kottet hvor jeg hadde alle vinterklærne mine. Sorgen over skinnjakka var stor - men gleden over å bli kvitt den forferdelig sure vinen var stor! ) Nå er jeg helt blank, hva vin angår, men er det vanlig å lagre vin sammen med vinterklær??? Har det noe med smaken å gjøre eller? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/78404-pokkers-rundstykkedeig/#findComment-405346 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe Skrevet 23. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2002 Mikrobølgeovnen, ja! Kanskje jeg skulle sette deigen der i natt? Lokk over bakebollen, lukke døra på mikro'n og boltre igjen skapdøra som mikro'n står innafor? Hmm...nei, forresten når jeg tenker meg om bør den vel stå luftig. Veldig luftig! Husker min tidligere samboer og vinen hans med blandede følelser. Alle 50 flaskene eksplofankenmegderte inne i kottet hvor jeg hadde alle vinterklærne mine. Sorgen over skinnjakka var stor - men gleden over å bli kvitt den forferdelig sure vinen var stor! ) "men gleden over å bli kvitt den forferdelig sure vinen var _større_!" skulle det stå. *sandpapirblikk* Godnatt!) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/78404-pokkers-rundstykkedeig/#findComment-405347 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe Skrevet 23. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2002 Nå er jeg helt blank, hva vin angår, men er det vanlig å lagre vin sammen med vinterklær??? Har det noe med smaken å gjøre eller? *lol* Det har jeg ikke tenkt på, men muligens gjør det noe med aromaen, ja. Ihvertfall gjorde sikkert de gamle gymskoene mine det! ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/78404-pokkers-rundstykkedeig/#findComment-405349 Del på andre sider Flere delingsvalg…
leenie Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 *lol* Det har jeg ikke tenkt på, men muligens gjør det noe med aromaen, ja. Ihvertfall gjorde sikkert de gamle gymskoene mine det! ) Alt hva jeg lærer her på DOL! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/78404-pokkers-rundstykkedeig/#findComment-405350 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappa Bjørn Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Unnskyld, men..*gapskratter* Det kunne nok ha vært meg ja! Og da hadde jeg nok sagt noen salige ord og kastet hele greia.. *s* Javel da damer, så får jeg komme å ordne opp igjen!!!!!!*ler* Kan dere skjønne at hver eneste gang det er noe som skal ordnes på kjøkkenet så trenger dere en mann som er hjemmeværende Pappa, som kan navnet på flere av rollefigurene i såper? Som ikke er redd for å få mel og bakepulver på forkleet? Som har viet sit liv til å sørge for at hans familie, dvs. Hans arbeidende kone og påleggseksperimenterende 2-åring skal ha høye rundstykker og Ciabatta som jeg for øvrig er kongen av. Men her skal dere i alle fall få fremgangsmåten på rundstykker: Jeg regner med at dere har en kjøkkenmaskin til rådighet. Dersom dere ikke har det så regn litt ekstra tid og fornuftig bruk av muskelkraft. Varm opp væsken. Ikke til 37-40 grader som de pysene sier, men varm det opp! 70-80 grader!(Nei jeg fleiper ikke) Så+ blander dere denne væsken med ca. halvparten av melet før du har tørrgjæren oppi. Tørrgjær er best. Så har du oppi alt annet som står i oppskriften. Når dette er gjordt så sper du med hvetemel til deigen er så fast at den slipper bollen og redskapene du bruker. Legger du hånden på deigen skal du kunne løfte den bort uten at det følger deig med. Lar den heve til ca dobbel størrelse og bak den ut. Så skal den etterheve, gjerne oppå ovnen mens denne varmes. Pnesle med vann eller mix egg og melk. Når du skal pensle så VARM OPP væske du pensler med. Bruker du kald melk til pensling ødelegger du hevingen. Et annet tips er å kjevle ut deigen, brett den i 3 lag og skjær ut passe stykker som T_briks e.l. Da vil du få 2 luftlag inne i deigen som også vil gjøre ekstra plass til heving. Der blir det også så lunt at deigen vil heve ekstra mye. Dette kan da for guds skyld ikke være så vanskelig vel? Jeg får klager på baksten min jeg, for den blir så høy at rundstykkene må deles i 3! Dette er så enkelt at selv Far kan gjøre det, så nå får dere jammen bevise at likestillingen ikke har tatt helt overtaket her. Likestilling betyr ikke at dere skal glemme alle de gamle tingene fordi man krever å bli akseptert i nye................. Sa mannen som hater å legge om dekk, skru av trange slyltetøy lokk og som gjerne ligger underst.*ler* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/78404-pokkers-rundstykkedeig/#findComment-405358 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigertrollet Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Javel da damer, så får jeg komme å ordne opp igjen!!!!!!*ler* Kan dere skjønne at hver eneste gang det er noe som skal ordnes på kjøkkenet så trenger dere en mann som er hjemmeværende Pappa, som kan navnet på flere av rollefigurene i såper? Som ikke er redd for å få mel og bakepulver på forkleet? Som har viet sit liv til å sørge for at hans familie, dvs. Hans arbeidende kone og påleggseksperimenterende 2-åring skal ha høye rundstykker og Ciabatta som jeg for øvrig er kongen av. Men her skal dere i alle fall få fremgangsmåten på rundstykker: Jeg regner med at dere har en kjøkkenmaskin til rådighet. Dersom dere ikke har det så regn litt ekstra tid og fornuftig bruk av muskelkraft. Varm opp væsken. Ikke til 37-40 grader som de pysene sier, men varm det opp! 70-80 grader!(Nei jeg fleiper ikke) Så+ blander dere denne væsken med ca. halvparten av melet før du har tørrgjæren oppi. Tørrgjær er best. Så har du oppi alt annet som står i oppskriften. Når dette er gjordt så sper du med hvetemel til deigen er så fast at den slipper bollen og redskapene du bruker. Legger du hånden på deigen skal du kunne løfte den bort uten at det følger deig med. Lar den heve til ca dobbel størrelse og bak den ut. Så skal den etterheve, gjerne oppå ovnen mens denne varmes. Pnesle med vann eller mix egg og melk. Når du skal pensle så VARM OPP væske du pensler med. Bruker du kald melk til pensling ødelegger du hevingen. Et annet tips er å kjevle ut deigen, brett den i 3 lag og skjær ut passe stykker som T_briks e.l. Da vil du få 2 luftlag inne i deigen som også vil gjøre ekstra plass til heving. Der blir det også så lunt at deigen vil heve ekstra mye. Dette kan da for guds skyld ikke være så vanskelig vel? Jeg får klager på baksten min jeg, for den blir så høy at rundstykkene må deles i 3! Dette er så enkelt at selv Far kan gjøre det, så nå får dere jammen bevise at likestillingen ikke har tatt helt overtaket her. Likestilling betyr ikke at dere skal glemme alle de gamle tingene fordi man krever å bli akseptert i nye................. Sa mannen som hater å legge om dekk, skru av trange slyltetøy lokk og som gjerne ligger underst.*ler* Hørte du vrælene og banningen helt dit?? *ler* Hehe, du er en knupp da:) Må jo nesten bare prøve en dag når jeg har litt tid til overs etter at jeg har strøket håndklærne, satt alle bildene i album, alfabetisert hermetikken og plukket alle løse hår av bikkja.. Fullstendig rapport legges selvsagt ut i bilder og lyd;) *s* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/78404-pokkers-rundstykkedeig/#findComment-405394 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dadof5 Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Javel da damer, så får jeg komme å ordne opp igjen!!!!!!*ler* Kan dere skjønne at hver eneste gang det er noe som skal ordnes på kjøkkenet så trenger dere en mann som er hjemmeværende Pappa, som kan navnet på flere av rollefigurene i såper? Som ikke er redd for å få mel og bakepulver på forkleet? Som har viet sit liv til å sørge for at hans familie, dvs. Hans arbeidende kone og påleggseksperimenterende 2-åring skal ha høye rundstykker og Ciabatta som jeg for øvrig er kongen av. Men her skal dere i alle fall få fremgangsmåten på rundstykker: Jeg regner med at dere har en kjøkkenmaskin til rådighet. Dersom dere ikke har det så regn litt ekstra tid og fornuftig bruk av muskelkraft. Varm opp væsken. Ikke til 37-40 grader som de pysene sier, men varm det opp! 70-80 grader!(Nei jeg fleiper ikke) Så+ blander dere denne væsken med ca. halvparten av melet før du har tørrgjæren oppi. Tørrgjær er best. Så har du oppi alt annet som står i oppskriften. Når dette er gjordt så sper du med hvetemel til deigen er så fast at den slipper bollen og redskapene du bruker. Legger du hånden på deigen skal du kunne løfte den bort uten at det følger deig med. Lar den heve til ca dobbel størrelse og bak den ut. Så skal den etterheve, gjerne oppå ovnen mens denne varmes. Pnesle med vann eller mix egg og melk. Når du skal pensle så VARM OPP væske du pensler med. Bruker du kald melk til pensling ødelegger du hevingen. Et annet tips er å kjevle ut deigen, brett den i 3 lag og skjær ut passe stykker som T_briks e.l. Da vil du få 2 luftlag inne i deigen som også vil gjøre ekstra plass til heving. Der blir det også så lunt at deigen vil heve ekstra mye. Dette kan da for guds skyld ikke være så vanskelig vel? Jeg får klager på baksten min jeg, for den blir så høy at rundstykkene må deles i 3! Dette er så enkelt at selv Far kan gjøre det, så nå får dere jammen bevise at likestillingen ikke har tatt helt overtaket her. Likestilling betyr ikke at dere skal glemme alle de gamle tingene fordi man krever å bli akseptert i nye................. Sa mannen som hater å legge om dekk, skru av trange slyltetøy lokk og som gjerne ligger underst.*ler* Deg kan jeg like. Men må inrømme at jeg forruten å ta meg av fem barn,så elsker jeg mekanikk, og rustsveising. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/78404-pokkers-rundstykkedeig/#findComment-405646 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apostrof Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Hei Chloe. Jeg har ikke akkurat glemt deigen sånn at den har stått i et halvt døgn. Jeg har ikke orket å trille den ut når den var ferdig, da har jeg bare knadd den sammen, satt den kjølig og trillet den ut dagen etterpå. Og det har gått helt fint. Jeg fikk tips fra en som kokk om at han brukte å trille ut rundstykkene om kvelden og satte stekeplatene på kjøla. Om morgenen tok han dem ut, lot dem stå litt, satte på stekovnen og stekte dem når ovnen var varm. Voila, ferske rundstykker til frokost. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/78404-pokkers-rundstykkedeig/#findComment-405712 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe Skrevet 24. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2002 Hei Chloe. Jeg har ikke akkurat glemt deigen sånn at den har stått i et halvt døgn. Jeg har ikke orket å trille den ut når den var ferdig, da har jeg bare knadd den sammen, satt den kjølig og trillet den ut dagen etterpå. Og det har gått helt fint. Jeg fikk tips fra en som kokk om at han brukte å trille ut rundstykkene om kvelden og satte stekeplatene på kjøla. Om morgenen tok han dem ut, lot dem stå litt, satte på stekovnen og stekte dem når ovnen var varm. Voila, ferske rundstykker til frokost. Hilsen Hei. Takk. Jeg har gjort det samme. Det gikk helt fint det. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/78404-pokkers-rundstykkedeig/#findComment-405727 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tornerose Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Javel da damer, så får jeg komme å ordne opp igjen!!!!!!*ler* Kan dere skjønne at hver eneste gang det er noe som skal ordnes på kjøkkenet så trenger dere en mann som er hjemmeværende Pappa, som kan navnet på flere av rollefigurene i såper? Som ikke er redd for å få mel og bakepulver på forkleet? Som har viet sit liv til å sørge for at hans familie, dvs. Hans arbeidende kone og påleggseksperimenterende 2-åring skal ha høye rundstykker og Ciabatta som jeg for øvrig er kongen av. Men her skal dere i alle fall få fremgangsmåten på rundstykker: Jeg regner med at dere har en kjøkkenmaskin til rådighet. Dersom dere ikke har det så regn litt ekstra tid og fornuftig bruk av muskelkraft. Varm opp væsken. Ikke til 37-40 grader som de pysene sier, men varm det opp! 70-80 grader!(Nei jeg fleiper ikke) Så+ blander dere denne væsken med ca. halvparten av melet før du har tørrgjæren oppi. Tørrgjær er best. Så har du oppi alt annet som står i oppskriften. Når dette er gjordt så sper du med hvetemel til deigen er så fast at den slipper bollen og redskapene du bruker. Legger du hånden på deigen skal du kunne løfte den bort uten at det følger deig med. Lar den heve til ca dobbel størrelse og bak den ut. Så skal den etterheve, gjerne oppå ovnen mens denne varmes. Pnesle med vann eller mix egg og melk. Når du skal pensle så VARM OPP væske du pensler med. Bruker du kald melk til pensling ødelegger du hevingen. Et annet tips er å kjevle ut deigen, brett den i 3 lag og skjær ut passe stykker som T_briks e.l. Da vil du få 2 luftlag inne i deigen som også vil gjøre ekstra plass til heving. Der blir det også så lunt at deigen vil heve ekstra mye. Dette kan da for guds skyld ikke være så vanskelig vel? Jeg får klager på baksten min jeg, for den blir så høy at rundstykkene må deles i 3! Dette er så enkelt at selv Far kan gjøre det, så nå får dere jammen bevise at likestillingen ikke har tatt helt overtaket her. Likestilling betyr ikke at dere skal glemme alle de gamle tingene fordi man krever å bli akseptert i nye................. Sa mannen som hater å legge om dekk, skru av trange slyltetøy lokk og som gjerne ligger underst.*ler* Jeg varmer alltid væsken til 37 grader, aldri høyere, og får alltid perfekte bakverk. Og jeg varmer aldri væsken man skal pensle med heller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/78404-pokkers-rundstykkedeig/#findComment-405813 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.