Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Viser til artikkel i Allers hvor det ble vist til en del blodprøver man kunne få tatt i forbindelse med behandling av hjerterytmeforstyrrelser.

Det første jeg lurer på er om det finnes en fullstendig oversikt over hvem som ufører de ulike testene. Jeg bor i Bergen, er det for f. eks noen i nærheten av meg som driver med dette. Tviler på at fastlegen min er åpen for den slags.

For det andre lurer jeg på hva blodprøven vedrørende matintoleranse avdekker. Vil det avklares matintoleranse overfor mat jeg faktisk ikke spiser. Jeg tenker f. eks. på den situasjonen at jeg ikke drikker melk. Vil en test av blodet mitt alikevel avdekke at jeg kanskje ikke tåler melk, eller vil testen avdekke matintoleranse overfor de matvarerene jeg har spist i det siste og spiser for tiden?

Vet ikke om jeg fikk forklart dette helt klart. Sagt på en annen måte. Er blodet mitt en konstant faktor, eller vil det forandre seg etter hva jeg spiser ? (noe i den retningen)

mvh Wohlert

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/78528-hjerterytmeforstyrrelser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann!

Hvilke artikkel er det du snakker om? Jeg spør fordi det var av stor interesse for meg. Jeg er nemlig og plaget av hjerterytmeforstyrrelse, og er som du opptatt av om dette kan skyldes matintolleranse.

På en alternativ messe jeg var på fikk jeg vite at jeg hadde en rekke intoleranser, bla. melk, hvetemel og sukker. Jeg dro til legen og fikk att en blodprøve. Prøvene var selvsagt negative. Jeg var ikke allergisk med andre ord.

MEN allergi og inntoleranse er jo ikke det samme!

Så hvis du finner ut noe mer er jeg VELDIG interesert i å høre fra deg.

Klem Marianne

Heisann!

Hvilke artikkel er det du snakker om? Jeg spør fordi det var av stor interesse for meg. Jeg er nemlig og plaget av hjerterytmeforstyrrelse, og er som du opptatt av om dette kan skyldes matintolleranse.

På en alternativ messe jeg var på fikk jeg vite at jeg hadde en rekke intoleranser, bla. melk, hvetemel og sukker. Jeg dro til legen og fikk att en blodprøve. Prøvene var selvsagt negative. Jeg var ikke allergisk med andre ord.

MEN allergi og inntoleranse er jo ikke det samme!

Så hvis du finner ut noe mer er jeg VELDIG interesert i å høre fra deg.

Klem Marianne

Jeg gir deg beskjed når jeg vet noe mer.

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Hjerterytmeforstyrrelser kan ha mange årsaker og en av disse er en ubalanse i blodets innehold av kalsium, magnesium og kalium. Dessuten kan det være mangler på viktige stoffer inne i selve hjertemuskelen. Blodprøver kan av og til være nyttige, særlig når det gjelder kalsium og kalium. Magnesium er vanskeligere å måle og da benyttes fullblodanalyser eller belastningsprøver. I sistnevnte tilfeller gir man kroppen en viss mengde magnesium intravenøst og måler deretter utskillensen i urinen i de påfølgende 24 timer. Fullblodanalyser utføres blant annet i Holland og Tyskland, men jeg kjenner ikke til noen oversikt over hvem som gjør disse analysene i Bergen. Det er i utgangspunktet viktig å skille mellom matvareallergi og matvareintoleranse. Når det gjelder matvareallergi kan man ta blodprøver og analysere inneholdet antistoffer overfor ulike matvarer. Dessuten kan man ta hudprikketest. Jo lenger man har holdt seg unna visse matvarer, desto vanskeligere kan det være å påvise en matvareallergi. Matvareintoleranse lar seg ikke like lett avsløre ved blodprøve og da kan man bruke en såkalt eliminasjonsdiett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...