flisa Skrevet 25. oktober 2002 Del Skrevet 25. oktober 2002 Jeg fordømmer ikke muslimer generelt fordi de er muslimer, jeg fordømmer _mange_ av dem generelt for det synet de ofte forfekter. Og her snakker jeg om alt fra terrorister til venner av meg. ja, de er ikke bedre enn de i Indremisjonen. De som er ekstreme i sin måte være religiøse på, som sier mannen er sjefen etc. - de lever i et århundre som ikke JEG gidder å identifisere meg med i alle fall 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/78609-holmgang-i-g%C3%A5r/page/2/#findComment-407524 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taj Mahal Skrevet 25. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2002 Nei - påvirket av han er jeg IKKE. jeg lukker øra når han snakker om Midt-Østen-konflikten - det samme med SØR :-) Men i og med at vi er gift, og har valgt hverandre - så er det sikkert fordi vi tenker mer likt enn ulikt, tror du ikke? :-) Gubben og jeg kan henge oss opp i detaljer som vi er BLODIG uenig i. Denne krigen er ikke sort/hvit - og jeg klarer ikke å se bare rett hos den ene og bare feil hos den andre. Jeg klarer ikke å være så bastant på den ene siden, som han, Men jeg har lest mye av andre - mer "nøytrale" - og funnet ut for meg selv, at jeg vil støtte et demokrati. Det betyr ikke at jeg liker at det går sivile tapt. Jeg tror mange ganger at Israel gjør seg selv en bjørnetjeneste med sine aksjoner mot selvmordsbomberne. FORDI vi antar at de er MER lik oss enn de Palestinerne, -man "forstår" liksom mer at Palestinere i "kaftaner og skaut" som ber til Allah og mener mannen er sjefen.....bla, bla, bla... gjør det de gjør - fordi de er anderledes enn Ola Nordmann. Og likeledes forventer vi at Israel - "som til og med er med i Melodi grand Prix" og dermed er som oss, -ikke skal slå tilbake, for det ville ikke vi gjort - - - tror vi....for vi lever i fred. Vi har glemt krigen i Norge, vi er født inn i fred, derfor vet vi ikke hvordan vi selv, som en moderne, opplyst nasjon ville oppført seg mot tilsvarende. Bare se den frykten som ble skapt i Washington av denne sniperen. Mediene gjør jo dette - sett i verdensmålestokk - som noe STORT også. men de menneskene som bor i Israel, som jeg ikke har vanskelig for å identifisere meg med, de har hatt slike snipere i gata i årevis. Vet ikke om det er så lurt Israelerne å rykke i grensene på den måten de gjør, -men at de skal ha et Israel, DET er jeg helt FOR. ...at de gidder å bo med så anderledes naboer rundt seg på alle kanter, det går langt over min fatteevne, men det har vel sannsynligvis med Jerusalem og bibelhistoien å gjøre. -det er liksom bare DER de kan bo. Jeg tror på en løsning foretatt ved et skrivebord over et kart og en tjukk rød tusj til å tegne opp grenser som alle kunen ha levd med. Men i disse landene er de FØDT til å hate hverandre - så det nytter nok ikke.....likevel - jeg er mer Israelvennlig - - - enn Islamittvennlig. Fordi de er mer lik meg selv. Det er religionen som ødelegger, ikke historiske fakta. Det er alle de som mener at det Koranen og Bibelen har sagt som er fakta, FORDI det sår i den boka - det er de som er på bærtur.... Religion har i alle fall ikke skapt fred noe sted, selv om man skulle tro at det var den dypeste intensjonen med en religiøs overbevisning, det "gode" er i alle fall ikke satt i noe høysete. Palestinere er også kristene flisa. Men det er nok som du sier...Jødene er kanskje mye likere en mange her...selv om de hverken aksepterer jesus som messias osv. Ikke alle jøder....bare de som ikke er så religiøse tror jeg forresten. Fakta er at både kristene, muslimer og jøder har levd fint sammen i all fordraglighet en gang. Muslimer kjemper alltid mot dem som prøver å ta noe som er deres, og de kjemper med naboland som blir okupert ( skal i alle fall)Muslimer skal ikke være passive når de ser urett. Selvmordsbombere gjør det på grunn av sin politiske strategi/mening og kjemper politiks i stede for Islam. Det er den eneste effektive måte å bekjempe problemet for dem...deres politiske strategi alså. Viktig å skille det. Å ta sitt eget liv slik er en av de største synder en muslim kan gjøre i følge Islam. Og både Jøder og Muslimer hilser med en fredhilsen...så det er nok mer politikk en religion begge sider der. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/78609-holmgang-i-g%C3%A5r/page/2/#findComment-407538 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 25. oktober 2002 Del Skrevet 25. oktober 2002 ja, de er ikke bedre enn de i Indremisjonen. De som er ekstreme i sin måte være religiøse på, som sier mannen er sjefen etc. - de lever i et århundre som ikke JEG gidder å identifisere meg med i alle fall Samme her, og de som sier dette ikke er tilfelle lyver. Normalt oppegående pakistanere, som jeg kjenner, som bor i Norge og alltid har bodd her, har et kvinnesyn jeg synes er til de grader forskrekkende. Diskuterer det selvsagt med dem også, men de er ikke videre åpne for mitt syn på saken. De fleste ler det bort og sier jo at det faktisk gagner dem som menn, så hvorfor i helvete skal de gå bortifra denne tradisjonen? Uansett hvor "norske" de er... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/78609-holmgang-i-g%C3%A5r/page/2/#findComment-407551 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reg@l Skrevet 25. oktober 2002 Del Skrevet 25. oktober 2002 Og hva definerer du som et forvridd syn på konflikten? Et annet syn enn ditt eget? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/78609-holmgang-i-g%C3%A5r/page/2/#findComment-408393 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taj Mahal Skrevet 26. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2002 Og hva definerer du som et forvridd syn på konflikten? Et annet syn enn ditt eget? Et annet syn en det som er fakta. For endel fakta opplysninger har vi jo. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/78609-holmgang-i-g%C3%A5r/page/2/#findComment-408634 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.