Gå til innhold

Hvorfor kan ikke hver enkelt bestemme?


Gjest Storry

Anbefalte innlegg

Hvorfor kan ikke hvær enkelt bestemme over sitt eget liv?

(mener ABSOLUTT IKKE å messe med folk som sliter med selvmord sitt hode)

MEN om eg vil ta livet mitt så hvorfor skal ikke eg få lov til det (gjelder ikke veldig deprimerte eller mentalt syke sefølgelig, men "klare" mennesker)

Hvorfor sier folk at selvmord er feigt??

Er det ikke lov å ikke prise livet fordi om alt er perfekt?

Og til slutt, om en veldig syk person vet at i løpet av de neste ukene så kommer han til å miste kontrollen over seg selv, måtte bli skiftet og vasket på, ydmyket for å så til slutt linde av en smertefull død på et sykehus kansje midt på natten helt alene, istedet for å gjøre det når man selv vil, uten smerte med sine nærmeste rundt seg. Det er vel ikke å godta selvmord, personen skal jo snart dø alikevel, kansje vedkommende er redd for døden ov vil derfor han den mest mulig kontrolert?

Dette er som sagt IKKE for å provosere eller oppfordre til selvmord, men fordi eg rett og slett ikke forstår, vendligst kom med saklige og seriøse kommentarer slik at vi ikke blir slettet.

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du kan bestemme dette helt selv.

Det er bare å holde munnen lukket og finne en sikker metode.

De som blir forhindret i å gjøre selvmord, gjør det fordi de har snakket til andre (sannsynligvis fordi de er ambivalente).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bestemme dette helt selv.

Det er bare å holde munnen lukket og finne en sikker metode.

De som blir forhindret i å gjøre selvmord, gjør det fordi de har snakket til andre (sannsynligvis fordi de er ambivalente).

Ikke alle sier i fra,men blir allikavel stoppet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle sier i fra,men blir allikavel stoppet...

Da har de sagt i fra til noen uten å bruke ord. Kroppen klarer utmerket godt å si i fra selv. Man trenger ikke bestandig ord for å si hva man tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bestemme dette helt selv.

Det er bare å holde munnen lukket og finne en sikker metode.

De som blir forhindret i å gjøre selvmord, gjør det fordi de har snakket til andre (sannsynligvis fordi de er ambivalente).

dette kan jo tolkes som du prøver å si:

et godt råd til dere som vurderer å ta livet deres: ikkje si det til noen, da kan dere risikere å bli stoppet....

høres jo veldig klokt ut av en som fører tilsyn med en gruppe som dette, synes du ikkje....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ikke alle sier i fra,men blir allikavel stoppet...

Det burde ikke være store utfordringen å få dette til uten at andre merker det og stopper en, om en bare vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det burde ikke være store utfordringen å få dette til uten at andre merker det og stopper en, om en bare vil.

det kommer vel ann på sitasjonen..orker ikke gå i detaljer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har de sagt i fra til noen uten å bruke ord. Kroppen klarer utmerket godt å si i fra selv. Man trenger ikke bestandig ord for å si hva man tenker.

godt sagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde ikke være store utfordringen å få dette til uten at andre merker det og stopper en, om en bare vil.

noen av oss har da faktisk folk som bryr seg i RL også - som tolker signaler og sier ifra! De fleste sender ut mange signaler med kroppsspråket uten å vite om det. De fleste som tar selvmord, har også tenkt på det før akkurat i det øyeblikket, derfor kan det ta en stund før "planen" blir satt til verks.... er du ikkje glad for at det er mange mislykka selvmord du...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde ikke være store utfordringen å få dette til uten at andre merker det og stopper en, om en bare vil.

Men du har helt rett i det aller fleste situajsonene er det fult mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen av oss har da faktisk folk som bryr seg i RL også - som tolker signaler og sier ifra! De fleste sender ut mange signaler med kroppsspråket uten å vite om det. De fleste som tar selvmord, har også tenkt på det før akkurat i det øyeblikket, derfor kan det ta en stund før "planen" blir satt til verks.... er du ikkje glad for at det er mange mislykka selvmord du...?

Jo,klart.Vil jo IKKE at folk skal ta livet sitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

dette kan jo tolkes som du prøver å si:

et godt råd til dere som vurderer å ta livet deres: ikkje si det til noen, da kan dere risikere å bli stoppet....

høres jo veldig klokt ut av en som fører tilsyn med en gruppe som dette, synes du ikkje....?

Mange med selvmordstanker, kanskje også den som startet denne tråden, prøver inndirekte å overføre ansvaret for deres evt selvmord eller at de blir forhindret i det på andre.

Her tror jeg klart kommunikasjon er det beste. Det ligger ikke for meg å gå rundt grøten:

Det norske samfunn ønsker ikke at noen skal ta livet sitt.

Helsevesenet, venner og pårørende er alltid der for å hjelpe de som ønsker å få hjelp.

Det brukes utrolig mye penger på folk som signaliserer selvmordstanker.

Samfunnet er på tilbudssiden i høyere grad enn overfor noen annen lidelse.

Folk som får høre om selvmordsplaner har moralsk plikt til å hjelpe og forhindre - og gjør det.

Det er ingen grunn til å være misfornøyd med denne opplevde "påtvungne omsorg". Om en likevel ikke ønsker å motta den, skulle det ikke være vanskelig å komme unna. I så fall er en fantasiløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange med selvmordstanker, kanskje også den som startet denne tråden, prøver inndirekte å overføre ansvaret for deres evt selvmord eller at de blir forhindret i det på andre.

Her tror jeg klart kommunikasjon er det beste. Det ligger ikke for meg å gå rundt grøten:

Det norske samfunn ønsker ikke at noen skal ta livet sitt.

Helsevesenet, venner og pårørende er alltid der for å hjelpe de som ønsker å få hjelp.

Det brukes utrolig mye penger på folk som signaliserer selvmordstanker.

Samfunnet er på tilbudssiden i høyere grad enn overfor noen annen lidelse.

Folk som får høre om selvmordsplaner har moralsk plikt til å hjelpe og forhindre - og gjør det.

Det er ingen grunn til å være misfornøyd med denne opplevde "påtvungne omsorg". Om en likevel ikke ønsker å motta den, skulle det ikke være vanskelig å komme unna. I så fall er en fantasiløs.

NHD

Jeg snakket ikke bare om min erfaring,men av andres også.

Svarte pga jeg syntes du sa ting som kan få folk til å unngå vise at de har det tung og at de vil ta livet sitt,synes ikke det skal gå rundt grøten,men det er og blir vansklig å si at man har selvmorstanker,og lettere blir det ikke når psykiatere sier det sånn som du formulerte deg.

Klart,vil man virkelig får man det til før eller siden.Men etter det jeg har "hørt",NHD,Har du nå fått innlegg slettet før..IKKE at jeg sier at dette burde det,men vær nå litt forsiktig,er sikkert noen som er suicidale som leser her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange med selvmordstanker, kanskje også den som startet denne tråden, prøver inndirekte å overføre ansvaret for deres evt selvmord eller at de blir forhindret i det på andre.

Her tror jeg klart kommunikasjon er det beste. Det ligger ikke for meg å gå rundt grøten:

Det norske samfunn ønsker ikke at noen skal ta livet sitt.

Helsevesenet, venner og pårørende er alltid der for å hjelpe de som ønsker å få hjelp.

Det brukes utrolig mye penger på folk som signaliserer selvmordstanker.

Samfunnet er på tilbudssiden i høyere grad enn overfor noen annen lidelse.

Folk som får høre om selvmordsplaner har moralsk plikt til å hjelpe og forhindre - og gjør det.

Det er ingen grunn til å være misfornøyd med denne opplevde "påtvungne omsorg". Om en likevel ikke ønsker å motta den, skulle det ikke være vanskelig å komme unna. I så fall er en fantasiløs.

helsenorge gjør visst ikkje nok!

Noe av det som frustrer mest er den liksomklokheten som skal hjelpe og forebygge.

Helsepersonel reiser gjerne rundt på skoler, viser videoer og slikt, om dette og annen problematikk rundt det samme. Måten dere vinkler det på, gjør at det ofte virker som undervisning i hvordan vi skal gjøre det mest effektivt! Hvordan kan vi enklest ta selvmord? Hvordan få spiseforstyrrelser? Og mest av alt - Hvordan skjule alt dette?

Når skal dere tørre å lytte til de som har vert igjennom dette...?

Det er bare synd at de som tok selvmord ikkje lengre har så mye de kan si....

når du snakker om hjelpetiltak ved selvmordsforsøk...det er ikkje alle som TØR ta imot hjelpen, selv om de vil...i slike situasjoner kan innleggelse virke som det mest skremmende som kan skje. Gjett kor lett det er å prøve å snakke seg utav det da uten at legen skjønner noe som helst da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

NHD

Jeg snakket ikke bare om min erfaring,men av andres også.

Svarte pga jeg syntes du sa ting som kan få folk til å unngå vise at de har det tung og at de vil ta livet sitt,synes ikke det skal gå rundt grøten,men det er og blir vansklig å si at man har selvmorstanker,og lettere blir det ikke når psykiatere sier det sånn som du formulerte deg.

Klart,vil man virkelig får man det til før eller siden.Men etter det jeg har "hørt",NHD,Har du nå fått innlegg slettet før..IKKE at jeg sier at dette burde det,men vær nå litt forsiktig,er sikkert noen som er suicidale som leser her..

Det er korrekt at jeg _en_ gang har fått et innlegg om bulimi slettet.

Jeg var i utlandet og svarte fra en internettkafe. Jeg kunne ikke følge opp innlegget, det var kontroversielt for norske forhold, og det ble slettet.

Jeg er helt sikker på at det ikke kommer til å skje igjen! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trrrish

jeg har en venninne som LIKSOM stadig vekk har lyst til å ta livet av seg. så hvorfor faen sier hun alltid i fra til noen eller legger dagboka si åpent på stuebordet mitt, så jeg skal lese det og liksom "redde" henne. hun har lagt seg inn frivillig 3-4 ganger, og nå er hennes store drøm å få seg selv tvangsinnlagt. altså manipulere meg til å "redde" henne..haha..jeg går ikke på det!! jeg gjorde INGENTING, og ganske riktig, hun tok aldri livet av seg, og kommer heller aldri til å gjøre det.

virker som om jo flere ganger noen liksom vil dø og legger seg inn, jo lettere for dem blir det å legge seg inn for hver gang de får det tungt!! de lærer seg jo ALDRI å takle livet sitt uten å løpe til nærmeste sinnsykehus! Jeg synes slike plasser faktisk burde være forbeholdt de som faktisk VAR sinnsyke jeg..så kunne de andre lært seg til å klare seg med samtaler. isteden for å legge seg inn hver gang de får det vondt!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en venninne som LIKSOM stadig vekk har lyst til å ta livet av seg. så hvorfor faen sier hun alltid i fra til noen eller legger dagboka si åpent på stuebordet mitt, så jeg skal lese det og liksom "redde" henne. hun har lagt seg inn frivillig 3-4 ganger, og nå er hennes store drøm å få seg selv tvangsinnlagt. altså manipulere meg til å "redde" henne..haha..jeg går ikke på det!! jeg gjorde INGENTING, og ganske riktig, hun tok aldri livet av seg, og kommer heller aldri til å gjøre det.

virker som om jo flere ganger noen liksom vil dø og legger seg inn, jo lettere for dem blir det å legge seg inn for hver gang de får det tungt!! de lærer seg jo ALDRI å takle livet sitt uten å løpe til nærmeste sinnsykehus! Jeg synes slike plasser faktisk burde være forbeholdt de som faktisk VAR sinnsyke jeg..så kunne de andre lært seg til å klare seg med samtaler. isteden for å legge seg inn hver gang de får det vondt!!!!!!!!!

enig,sånt er unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trrrish

Det er korrekt at jeg _en_ gang har fått et innlegg om bulimi slettet.

Jeg var i utlandet og svarte fra en internettkafe. Jeg kunne ikke følge opp innlegget, det var kontroversielt for norske forhold, og det ble slettet.

Jeg er helt sikker på at det ikke kommer til å skje igjen! :-)

som ex-bulimiker lurer jeg veldig på hva dette innlegget dreide seg om......... er det noe med at de ikke skal skamme seg, fordi med bulimi oppnår man jo det to tingene man faktisk vil: spise dritmye-uten å legge på seg.. så hvorfor skamme seg..jeg skammet meg aldri..

det betyr ikke at et bra problem å ha, jeg er glad for at jeg ikke har slike problemer lenger altså. jaja . ok hade bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

jeg har en venninne som LIKSOM stadig vekk har lyst til å ta livet av seg. så hvorfor faen sier hun alltid i fra til noen eller legger dagboka si åpent på stuebordet mitt, så jeg skal lese det og liksom "redde" henne. hun har lagt seg inn frivillig 3-4 ganger, og nå er hennes store drøm å få seg selv tvangsinnlagt. altså manipulere meg til å "redde" henne..haha..jeg går ikke på det!! jeg gjorde INGENTING, og ganske riktig, hun tok aldri livet av seg, og kommer heller aldri til å gjøre det.

virker som om jo flere ganger noen liksom vil dø og legger seg inn, jo lettere for dem blir det å legge seg inn for hver gang de får det tungt!! de lærer seg jo ALDRI å takle livet sitt uten å løpe til nærmeste sinnsykehus! Jeg synes slike plasser faktisk burde være forbeholdt de som faktisk VAR sinnsyke jeg..så kunne de andre lært seg til å klare seg med samtaler. isteden for å legge seg inn hver gang de får det vondt!!!!!!!!!

Selv om du formulerer deg krasst, er dine meninger helt i tråd med det en mener er faglig korrekt behandling.

Gjengangere som stadig søker tilflukt i inneleggelse når livet går dem i mot, mister gradvis sin mestringsevne - de regredierer.

Den faglig beste behandling er langvarig poliklinisk terapi der en må leve i RL hvor problemene finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...