Gå til innhold

Perikumolje eller Hypericum Stada?

Anbefalte innlegg

Gjest Jou jou

For ca en uke siden kjøpte jeg Perikumolje i en helsekostbutikk. Jeg begynte å ta anbefalte dose;en teskje -tre ganger daglig. Etter å ha lest på pakningsvedlegget og fant jeg ut at denne oljen skal inneholde mindre enn 0,0001% hypericin. Noe de fremholder som positivt, pga faren for bivirkninger og at den da kan brukes av barn og gravide.

Nå leste jeg er her inne at det er selve virkestoffet i Johannesurt som heter som heter hypericin. Vil det si at sannsynligheten for at denne oljen virker, er liten? Finnes det andre kjente virkestoffer i Johannesurt som kan dempe angst, depresjon etc?(som det står at denne oljen skal virke som)

Jeg har også kjøpt Hypericum Stada tabletter på apoteket. Som inneholder ganske mye mer hypericin. Men hadde igrunnen tenkt å teste ut oljen først.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/79943-perikumolje-eller-hypericum-stada/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Det finnes mange ulike perikumprodukter på markedet, men for bruk mot nedstemthet må man registrere produktet som et naturlegemiddel. Oljen er tradisjonelt brukt utvortes til massasje og inneholder oftest mye mindre hypericin, som regnes for å være den viktigste ingrediensen. Det er derfor liten sjanse for at oljen virker mot angst og depresjon. Hypericum Stada er et registrert naturlegemiddel med standardisert innehold av hypercin. Det finnes enkelte andre stoffer i perikum som kanskje også kan virke mot nedstemthet og lettere depresjon. Et av disse ligner hypericin og kalles pseudohypericin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...