Gå til innhold

Visdomstenner og matrester


Charly

Anbefalte innlegg

Hei :-)

Jeg luere på om du har noen forslag til rengjøring av en visdomstann som nettopp har kommet opp. Det er bare et litte hull og der legger det seg mye matreser, prøver å pirke det ut men føler at det ikke blir ordentlig rent der. Hva skal jeg gjøre. Hjelper det å skylle munnen med Corsodyl? Men det er kanskje ikke så bra og bruke over lengere tid?

En ting til jeg lurer på: jeg har hørt at amalgan ikke er så farlig som alle skal ha det til. Og at det har blitt dannet en gruppe som er mot det hvite som blir brukt i dag for det er vist ikke så bra det heller. Hva synes du? Det er vel ikke noe vits i å bytte ut amalgan hvis de ikke er gamle og i god behold?

Takker for et fint forum og for svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Hei Charly.

Først litt om visdomstenner. De kan være trøblete når de bryter frem. Det er vanskelig å holde det rent rundt dem. Bakterier trives godt på et slikt sted og det oppstår ofte betennelser i tannkjøttet rundt tannen som bryter frem. En liten tannbørste er ofte et godt hjelpemiddel. Selv anbefaler jeg ofte barnetannbørster der det er vanskelig å komme til. Særlig langt bak i munnen der mange brekker seg når tannbørsten skal gjøre sitt.

Skylling er utmerket og vi må ikke glemme at vann er et godt og helt naturlig skyllemiddel.

Så litt om amalgam. Det er blitt brukt som tannfyllingsmiddel i snart 200 år. Folk blir syke, men amalgam har nok blitt en syndebukk i helsevesenet og noe som var lett å skylde på når man ikke hadde andre forklaringer på mange av folks lidelser. Jeg kjenner ikke til grupper som er motstandere av den nye generasjon av plastfyllinger, men det er nok slik at også bringer problemer for pasientene og oss som skal behandle dem.

Det er mitt råd til deg at dersom du har en god amalgamfylling i en tann bør du la den være der.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesenet. I forum besvarer vi utvalgte spørsmål i løpet av en til to dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...