Gå til innhold

After?


Gjest au-au

Anbefalte innlegg

Jeg får med jevne mellomrom lyse kraterlignende sår i tannkjøttet, og de gjør SINNSSYKT vondt. Jeg holder på klikke. Jeg lurer på hva dette kan være.

Synes ikke det høres ut som after som det skrives om i enkelte innlegg. I flg. beskrivelsene begynner after som små blemmer - noe jeg ikke har merket noe til. Hos meg begynner det som en liten antydning til et slags sår som gjør såvidt litt vondt - og da vet jeg hva som kommer til å skje. De neste dagene blir såret større og større, og blir til et lite krater som gjør veldig, veldig vondt, før det plutselig begynner å forsvinne igjen etter 4-5 dager.

Har vekslet mellom ulike tannkremer - nå bruker jeg Solidox, men får slike sår likevel.

PS: Jeg har et slikt sår nå. Når jeg nå ser på tannkjøttet mitt, legger jeg merke til at tannkjøttet som ligger langs tennene er veldig hvitt, mens resten (det myke) er veldig rødt. Kan det være noen sammenheng? Såret sitter på det myke tannkjøttet.

Mvh

Gutt, 27 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

After begynner ikke alltid som blemmer. Det høres ut som det er det du har. Det er gjerne sånne krater med rødt rundt og gjør vondt!

Du skal ikke bruke solidox, men zendium. Det hjelper.

Det kan komme av stress, men det er ikke alltid det som er årsaken. Bytt tannkrem, så skal du se det blir bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grøss og gru

Corsodyl munnskyllevann tar kål på det! Kjøpes reseptfritt på apoteket. Mannen min har vært plaget av akkurat det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen, det hørtes utrolig vondt ut.

Muligens du har prøvd det, men vademecum munnvann kan være verdt å prøve. Det svir sikkert noe sinnsykt når du bruker det, men det kan hjelpe i det lange drag.

Du burde komme deg til tannlegen og få skikkelig hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo du:-)

Fikk høre en gang at after også kunne skyldes kosthold. Legen min fortalyte at after direkte kun knyttes til imunforsvaret. Altså kan kosthold, forkjølelse (virus og bakterie(!) knyttes til after. Slike sår kan ofte oppstå ved forkjølelse, vet jeg. Hold det rent, gni det rent med fingeren (vet det gjør sabla vondt) og skyll med corsodyl munnskyllevann. Pleier å hjelpe for meg. After oppstår som oftest som en gul-hvit blemme, som jeg ser nevnt nedenfor her. Det gjør som regel ikke vondt før det eventuelt går hull på den, er det meg fortalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Johannessen, Tannlege

Dette er et spørsmål det er vanskelig å svare på uten å kjenne deg, din sykdomsbakgrunn og uten å kunne ta deg i øyensyn. Tannhelse via nett har jo sine begrensninger. Dersom tannkjøttet er mer rødlig farget ved disse utbruddene tyder det på en generell infeksjon i munnslimhinnen. Når dette plager deg såpass som du gir utrykk for synes jeg du bør oppsøke en lege/tannlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

Har en tante som har vært plaget med dette problemet og som fikk et råd hos sin tannlege om å prøve Propolis tabletter. de kjøpes på apotek eller helsekost. det virket for henne og hun ble helt kvitt problemet.

Håper du finner en løsning som fungerer for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...