Gå til innhold

Mononucleose

Anbefalte innlegg

gubberudveien

Jeg er en jente på 30 år som mistenker at jeg har fått mono nucleose for andre gang.

I 1990 hadde jeg kyssesyken og var innlagt på sykehus. I 1993 fikk jeg leverbetennelse uten at det ble satt i sammenheng med tidligere kyssesyke.

I høst har jeg vært og er i dårlig form, hovne lymfekjertler, vond hals,svimmel,lette mavesmerter, småfeber spesielt etter at jeg har hatt spinningtimer/trente.

Derfor oppsøkte jeg en akupunktør for å om mulig få hjelp til å bedre immunforsvaret mitt. Uten at jeg hadde nevnt min egen mistanke om kyssesyke, mente han fast bestemt at jeg måtte ha et nytt tilfelle av dette. Han satte nåler og abefalte meg en kur med Mistel thist og videre Cynaramin for leverbetennelse.

Jeg oppsøkte i etterkant min fastlege for å få en sykmelding fra mine treningstimer. Hun konkluderte med at det var umulig å få kyssesyke 2 x og mener at det er halsbetennelse. CRP målt i går var 128. De andre blodprøvene har jeg ikke fått svar på. Fastlegen ga meg en ny kur ( tidligere tatt en kur uten effekt ) med antibiotika før prøvesvarene foreligger.

Mitt spørsmål er derfor om det er mulig at jeg kan ha fått mononucleose for adre gang, og om du har hørt om disse alternative medisinene som jeg har begynt å ta ?

Håper på snarlig svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80893-mononucleose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Normalt kan man få kyssesyke en gang og opparbeider immunitet etter dette. Imidlertid får enkelte etterplager i form av langvarig slapphet, hovne lymfeknuter, feberepisoder og av og til leverproblemer. Årsaken kan være at viruset har skadet lymfesystemet og leveren eller muligens også at infeksjonen ligger latent. Dvs at det egentlig ikke en ny sykdom, men forlengelse av den gamle. De alternative midlene du har fått inneholder stoffer (tistelolje)som er gunstige for leveren og brukes i behandling av ulike former for leverproblemer. Det er gjort noen vitenskapelige forsøk med olje mariatistel som synes å dokumentere nytten ved leverproblemer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80893-mononucleose/#findComment-435314
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...