Gå til innhold

Kjeve klikking


jon

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er en mann på 31 år som har et spørsmål. Ved siste besøk hos tannlegen oppdaget han "klikking" på den ene siden av kjeven min. Han anbefalte å lage en model av kjeven (ca 5000 kr), for deretter evt. å lage en skinne(?) for justering (ca 4000 kr). Er litt usikker på om jeg skal gjøre dette. Hadde litt vondt på den siden av kjeven for mange år siden, men har ingen merkbare problemer nå, dog merker jeg at den siden av kjeven er litt "ujevn" i bevegelsen. Hva innebører egentlig en slik skinne? Hvor stort håp er det at "klikkingen" vil forsvinne? Er prisnivået der det "normalt" skal ligge? Bør jeg få en "second opinion" hos en annen tannlege?

Takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Klikking fra kjeveledd betyr ikke nødvendigvis at det kreves behandling for dette. Du sier jo selv at tilstanden er smertefri og uproblematisk for deg. Det kan være et varsel om tilstanden i leddet utvikler seg negativt, men kan også forbli slik det er eller gå over.

Jeg reagerer på at prisen på kjevemodeller skal koste kr. 5000.- og at bittskinnen skal koste kr. 4000.-

Altså at hele behandlingen vil koste nesten kr. 10.000.-

Jeg vil nok kunne påstå at dette er noe du kan få rimeligere hos en annen tannlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Johannessen, Tannlege

Klikking fra kjeveledd betyr ikke nødvendigvis at det kreves behandling for dette. Du sier jo selv at tilstanden er smertefri og uproblematisk for deg. Det kan være et varsel om tilstanden i leddet utvikler seg negativt, men kan også forbli slik det er eller gå over.

Jeg reagerer på at prisen på kjevemodeller skal koste kr. 5000.- og at bittskinnen skal koste kr. 4000.-

Altså at hele behandlingen vil koste nesten kr. 10.000.-

Jeg vil nok kunne påstå at dette er noe du kan få rimeligere hos en annen tannlege.

test

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,jg!

For en pris!

Som tannlege,E.Johannessen sa,vil du kanskje få samme behandling billigere.Hør med andre tannleger,og om det er nødvendig med en sånn behandling.

Jeg er en jente på 33 år,og har selv "kjeveklikking",pga at jeg har en tendens til å gnisse tennene mot hverandre,især om natten.

Av tannlegen min bestilte jeg en hard plastgom,som er formet etter tennene (det ble tatt gipsavstøpning av tenner),som hindrer slitasje på tennene.Dette kostet meg ca.kr.2500,-

Pga sammenbitingen har jeg ofte smerter i ansiktsmusklene,tinningene og hodet,samt nakke.

Av en spesialist på et sykehus,ble jeg anbefalt å gape så høyt jeg kunne i tyve sekunder.Dette skulle jeg gjenta hver gang jeg kjente det stivnet til i muskulaturen i kjeve og bitt.

Takket være dette,er min "kjeveklikking" borte.

Lykke til med deg!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...