Gå til innhold

adopsjon / studier/pappaperm

Anbefalte innlegg

Hei

Håper du kan svare på disse spm.

Jeg har vært i jobb framn til 1.aug. i år, er nå arbeidsledig pga flytting.Får dagpenger.

Utpå nyåret skal vi adoptere et eller to barn . Vet ikke akkurat tidspunkt.Jeg vurderer å studere på fulltid fra januar.

Mitt spm er: kan mannen min være hjemme i permisjon i 29 uker med full lønn med utg. punkt i sin egen lønn , samtidig som jeg studerer?

Får jeg samtidig engangsønad selv om jefg har opparbeidet rett til permisjon med lønn?

Kan mannen min begynne permisjonen med en gang vi får barna? , og blir det da uten lønn de første 6 ukene?

I sommermånedene må jeg da ha full jobb , for at han skal kunne ha permisjon fortsatt( vurderer da å studere til høsten også.)eller kan jeg være hjemme samtidig.?

Kan jeg være hjemme uten lønn , og han jobbe 2 mnd for eksempel , og dermed forlenge hans permisjonstida tilsvarende i etterkant?

Vet du om arbeidsgiver kan nekte en far å ta ut full omsorgsperm?

Takker for svar, håper du skjønte dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8169-adopsjon-studierpappaperm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Irene Grøneng, rettshjelper

Du kan få engangsstønaden i den utstrekning den overstiger utbetalte adposjonspenger. Det skulle etter min vurdering bety at hvis du ikke tar ut ad.penger, eller bare en del, så får du engangsstønad for resten.

Din mann får ad.penger når du studerer på fullt. Ettersom du også har rett på ad.penger, så har han i tillegg rett på fedrekvoten, og i disse 4 ukene kan dere være hjemme sammen. (Du kan evt motta opp til 50% ad.penger hvis du jobber 50%, iden tiden han har fedrekvote.

Du finner detaljene her:

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-041.html

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...