Gå til innhold

Attføringspenger - Irene Grøneng.

Anbefalte innlegg

Gjest Attføringa

Hei, jeg har kommet i en litt kinkig situasjon, og Trygdekontoret her har jo ikke lyst å snakke i telefonen i det hele tatt, så jeg prøver meg her *oppgitt*

Saken er at jeg har gått sykemeldt i et år den 3.11.00, og har nå en søknad inne om yrkesrettet attføring.

Ringte Trygdekontoret i går for å høre litt om hva jeg skal gjøre i forhold til jobben min ( si opp, eller ?? ) og hvordan det blir med penger, om jeg automatisk går over til attføringspenger ( som er 60 % av lønnen jeg har nå ??? ) den 3.11 !!! Men nei da, jeg har ingen rett på penger før søknaden om yrkesrettet attføring er behandlet, og det kan ta tre måneder !!!! Hva gjør jeg nå da ?

Skjønner nå at denne søknaden burde jeg ha ordna med ca. 3 mnd. før, men det har ingen fortalt meg, og jeg trodde ærlig talt at det var et system for denne " mellomtiden " ???

Legen min har ikke fortalt meg om noe hun, jeg har bare ringt dit hver måned i et år og fått ny sykemelding, hun har aldri villet ha meg til samtale, jeg har selv sagt at jeg ville prate med henne et par ganger, den siste gangen nå en mnd. før jeg har vært sykemeldt et år ! Og DA sa hun: "nei, du må nok bare søke om attføring du", burde hun ikke ordnet dette litt før da, sagt det til meg noen måneder før liksom ???

Hva skal jeg gjøre nå, vi kan ikke gå i 3 måneder uten min lønn, jeg har to barn som må ha mat og bleier, og det koster å ha barnehageplass også !!!!

Herregud, det må da finnes et system for dette " hullet " på ca. 3 mnd. ???

Håper du skjønte hva jeg mente med dette og at du kan svare meg ! Som sagt så er de lite hyggelige og hjelpsomme på dette trygdekontoret, så jeg gruer meg for å ringe igjen !!!

En annen ting her er at jeg for en stund tilbake ringte Trygdek. for å be om en samtale med de, om nettopp dette med hvordan det var med penger etter 1 år og sånt, men nei, de syns ikke det var noe vits de, for saken var jo klar den, jeg skulle jo søke om Yrkesrettet attføring, så det var bedre om de sendte meg de søknadspapirene i stedet !!! Og et skjema for ekstra forsørgerbidrag for de to barna jeg har !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8180-attf%C3%B8ringspenger-irene-gr%C3%B8neng/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har vel krav på"noe som heter "attføringspenger i ventetiden"?

Kan tenkes at du får rehabiliteringspengene forlenget (dersom du vel og merke er sykmeldt).

Det høres merkelig ut at du skal stå uten inntekt mens du venter på at søknaden skal behandles. Det skjedde ikke meg.

Gjest Irene Grøneng, rettshjelper

Du har vel krav på"noe som heter "attføringspenger i ventetiden"?

Kan tenkes at du får rehabiliteringspengene forlenget (dersom du vel og merke er sykmeldt).

Det høres merkelig ut at du skal stå uten inntekt mens du venter på at søknaden skal behandles. Det skjedde ikke meg.

Det du bør gjøre, er å søke om rehabiliteringspenger i ventetiden på at attføringssaken skal behandles.

Hvis trygdekontoret har gjort en god nok jobb i sykepengefasen, så skal rehab.penger kunne innvilges "på dagen" uten mer legeerklæringer.

Hva du har rett på kan jeg ikke vurdere her.

Jeg gjør oppmerksom på at trygdedirektøren (eller var det A. Sundberg?) var på P4 i dag tidlig og snakket fint om at TK skal behandle folk skikkelig, så du får ta saken opp med trygdesjefen hvis du ikke møter forståelse hos saksbehandler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...