Gå til innhold

Gravid og sykemeldt-Irene Grøneng

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er gravid i uke 23 og ble i dag sykemeldt.

Jeg har et vikariat som utgår 31/12-00, men på sykemeldinga står det at jeg er friskmeldt 14/1-01.Legen var klar over at vikariatet mitt gikk ut 31/12.

Fra 1/1 til 14/1 har jeg jo ingen arbeidsinntekt, betaler trygdekontoret sykepenger til meg de 14 dagene da?

Jeg har termin 4/3-01.

Hva med å begynne permisjonen tdligere enn 3 uker før fødsel, går det?

I løpet av de siste 10 mnd før jeg skal ut i permisjon har jeg litt "blandingsinntekt". Jeg har 1 mnd.med vanlig lønn, 3 mnd.med dagpenger og 4 mnd. med vanlig lønn/sykepenger +

7 uker etter jul før jeg går ut i permisjon hvor jeg ikke har arb.inntekt.

Hvordan blir utregninga av fødselspenger?

Plukker de ut de beste månedene dvs. der jeg har ordentlig jobblønn?

Takknemlig for svar.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8237-gravid-og-sykemeldt-irene-gr%C3%B8neng/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Irene Grøneng, rettshjelper

Du kan f.eks melde deg som arbeidsledig hos aetat og få dagpenger frem til permisjon. Da får du fødselspenger beregnet på grunnlag av de 6 beste av de siste 10 mndr før permisjon. Her kan du "spekulere" ved å ta permisjon på det tidspunktet som passer best i forhold til hvilke mndr du har hatt best inntekt.

Men jeg vil tillegge at jeg finner det ytterst merkverdig at legen allerede nå kan si med sikkerhet at du vil være helt syk til 13.januar og helt frisk dagen etterpå...

Du kan f.eks melde deg som arbeidsledig hos aetat og få dagpenger frem til permisjon. Da får du fødselspenger beregnet på grunnlag av de 6 beste av de siste 10 mndr før permisjon. Her kan du "spekulere" ved å ta permisjon på det tidspunktet som passer best i forhold til hvilke mndr du har hatt best inntekt.

Men jeg vil tillegge at jeg finner det ytterst merkverdig at legen allerede nå kan si med sikkerhet at du vil være helt syk til 13.januar og helt frisk dagen etterpå...

Jeg ble sykemeldt resten av svangerskapet pga.svangerskapskomplikasjoner. Når jeg blir friskmeldt 14/1 har jeg ingen jobb, da vikariatet mitt går ut 31/12.

Får jeg noen sykepenger de 14 dagene fra trygdekontoret selv om jeg ikke har jobb?

Tror du det er lurest å ta ut permisjon fra 1/1-01? Jeg må jo melde meg arbeidsledig når permisjonen er over uansett......

Vennlig hilsen

Irene Grøneng

Jeg ble sykemeldt resten av svangerskapet pga.svangerskapskomplikasjoner. Når jeg blir friskmeldt 14/1 har jeg ingen jobb, da vikariatet mitt går ut 31/12.

Får jeg noen sykepenger de 14 dagene fra trygdekontoret selv om jeg ikke har jobb?

Tror du det er lurest å ta ut permisjon fra 1/1-01? Jeg må jo melde meg arbeidsledig når permisjonen er over uansett......

Vennlig hilsen

Det kommer an på hvor lenge vikariatet varte, hvilken inntekt du har fra tidligere år og om du har rett på dagepenger.

Se mer om beregning av sykepenger (og fødselspenger) her: http://trygdehjelpen.no/sykepenger/beregning.html

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...