MediMan Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Leste at helseministeren vil oppheve kvakksalverloven slik at folk skal kunne velge blant "alternativ" behandling ved sykdom. Er det noen som vet hvordan det ligger an med dette forslaget? Vel det kunne bety at jeg vil kunne få akupunktur ved å betale egenandel slik som ved fysioterapi og lege mm.? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/82686-kvakksalverloven-opphevet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Det forslaget ble levert av Arbakke utvalget i 1998. Vi får håpe at loven blir erstattet av en registreringsordning og krav til dokumentasjon. Jeg skulle like å se f eks homeopatene eller håndspåleggerne dokumentere sine kunster. Det klarer de ikke. Homeopatene har prøvd i 50 år og ikke klart det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/82686-kvakksalverloven-opphevet/#findComment-443833 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Hei, Jeg håper det ikke blir noen lovendring, og heller at den gjeldende loven innskjerpes, slik at vi slipper "halshogde haner og håndspåleggelses" gjengen får fortsette å rane mennesker med deres udokumenterte "behandling". Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/82686-kvakksalverloven-opphevet/#findComment-443849 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MediMan Skrevet 20. november 2002 Forfatter Del Skrevet 20. november 2002 Hei, Jeg håper det ikke blir noen lovendring, og heller at den gjeldende loven innskjerpes, slik at vi slipper "halshogde haner og håndspåleggelses" gjengen får fortsette å rane mennesker med deres udokumenterte "behandling". Med vennlig hilsen Det finnes utallige eksempler og mye erfaring på at "alternativ" behandling er effektiv. En annen sak er om det er ønskelig å dokumentere dette... I andre deler av verden brukes det gjerne andre typer tilnærming ved behandling av sykdom enn det vi gjør. Men innenfor disse fagfolkene finnes det garantert "håndspåleggere" og andre "ufaglærte", på samme vis som det finnes mye rart i vårt tradisjonelle behandlingsapparat, blant våre anerkjente leger og behandlere! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/82686-kvakksalverloven-opphevet/#findComment-444248 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Det finnes utallige eksempler og mye erfaring på at "alternativ" behandling er effektiv. En annen sak er om det er ønskelig å dokumentere dette... I andre deler av verden brukes det gjerne andre typer tilnærming ved behandling av sykdom enn det vi gjør. Men innenfor disse fagfolkene finnes det garantert "håndspåleggere" og andre "ufaglærte", på samme vis som det finnes mye rart i vårt tradisjonelle behandlingsapparat, blant våre anerkjente leger og behandlere! Hei, Du skriver: "Det finnes utallige eksempler og mye erfaring på at "alternativ" behandling er effektiv." Hvor da? === Du skriver: "En annen sak er om det er ønskelig å dokumentere dette..." Nei, for da blir de jo avslørt! === Du skriver: "I andre deler av verden brukes det gjerne andre typer tilnærming ved behandling av sykdom enn det vi gjør." Ja, i Brasil (hvor jeg bodde før) inngår halshogde haner. I Sør Afrika (hvor jeg også bodde) fant "de alternative" ut at man ble kvitt HIV/AIDS ved å voldta en jomfru.... Jeg har også vært i Asia, mesteparten av Europa, osv... === Du skriver: "Men innenfor disse fagfolkene finnes det garantert "håndspåleggere" og andre "ufaglærte", på samme vis som det finnes mye rart i vårt tradisjonelle behandlingsapparat, blant våre anerkjente leger og behandlere! " Det betviles ikke. Poenget er at det tilsynelatende ikke finnes noen andre enn de som faller inn under kategorien "mye rart". Igjen, så lenge folk ikke kan dokumentere resultater, så kan vi trygt avskrive det som "kvakksalveri". Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/82686-kvakksalverloven-opphevet/#findComment-444261 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MediMan Skrevet 20. november 2002 Forfatter Del Skrevet 20. november 2002 Hei, Du skriver: "Det finnes utallige eksempler og mye erfaring på at "alternativ" behandling er effektiv." Hvor da? === Du skriver: "En annen sak er om det er ønskelig å dokumentere dette..." Nei, for da blir de jo avslørt! === Du skriver: "I andre deler av verden brukes det gjerne andre typer tilnærming ved behandling av sykdom enn det vi gjør." Ja, i Brasil (hvor jeg bodde før) inngår halshogde haner. I Sør Afrika (hvor jeg også bodde) fant "de alternative" ut at man ble kvitt HIV/AIDS ved å voldta en jomfru.... Jeg har også vært i Asia, mesteparten av Europa, osv... === Du skriver: "Men innenfor disse fagfolkene finnes det garantert "håndspåleggere" og andre "ufaglærte", på samme vis som det finnes mye rart i vårt tradisjonelle behandlingsapparat, blant våre anerkjente leger og behandlere! " Det betviles ikke. Poenget er at det tilsynelatende ikke finnes noen andre enn de som faller inn under kategorien "mye rart". Igjen, så lenge folk ikke kan dokumentere resultater, så kan vi trygt avskrive det som "kvakksalveri". Med vennlig hilsen Jeg sitter ikke selv med slik dokumentasjon, bortsett fra egenerfaring som er mye bedre enn papir. Du vet at legemiddelindustrien har makt i den vestlige verden, mye makt. Leger tjener på å skrive ut lykkepiller mot naturlige humørsvingninger, PMS osv. Å voldta en jomfru kan helt sikkert virke like bra for noen... Årsaker til at det ikke finnes dokumentert effekt i vanlig forstand kan være at endel faktisk ikke virker, og at det vil være komplisert å inkludere alternative behandlingsmetoder i skolemedisinen, selv når de virker. Mest av alt er det nok fordi vi ikke kan forklare hvordan effekten finner sted, slik som vi ofte kan i skolemedisinen. Det vi ikke kan forklare, avviser vi. Det er menneskets natur(eller hva?). Du har kanskje fått med deg at helseministeren har hatt dette på dagsordenen nå nylig? Det var derfor jeg spurte her om status på dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/82686-kvakksalverloven-opphevet/#findComment-444285 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest turbolator Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Jeg sitter ikke selv med slik dokumentasjon, bortsett fra egenerfaring som er mye bedre enn papir. Du vet at legemiddelindustrien har makt i den vestlige verden, mye makt. Leger tjener på å skrive ut lykkepiller mot naturlige humørsvingninger, PMS osv. Å voldta en jomfru kan helt sikkert virke like bra for noen... Årsaker til at det ikke finnes dokumentert effekt i vanlig forstand kan være at endel faktisk ikke virker, og at det vil være komplisert å inkludere alternative behandlingsmetoder i skolemedisinen, selv når de virker. Mest av alt er det nok fordi vi ikke kan forklare hvordan effekten finner sted, slik som vi ofte kan i skolemedisinen. Det vi ikke kan forklare, avviser vi. Det er menneskets natur(eller hva?). Du har kanskje fått med deg at helseministeren har hatt dette på dagsordenen nå nylig? Det var derfor jeg spurte her om status på dette. Leger skriver ikke ut "lykkepiller til naturlige humørsvingninger og PMS", de skriver ut antidepressiva til psykiske sykdommer, når plagene er så store at de kan være livstruende. Å si at antidepressiva er "lykkepiller til naturlige humørsvingninger" er like provoserende for meg som om noen skulle sagt "lykkegift til naturlige kreftceller" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/82686-kvakksalverloven-opphevet/#findComment-444294 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Jeg sitter ikke selv med slik dokumentasjon, bortsett fra egenerfaring som er mye bedre enn papir. Du vet at legemiddelindustrien har makt i den vestlige verden, mye makt. Leger tjener på å skrive ut lykkepiller mot naturlige humørsvingninger, PMS osv. Å voldta en jomfru kan helt sikkert virke like bra for noen... Årsaker til at det ikke finnes dokumentert effekt i vanlig forstand kan være at endel faktisk ikke virker, og at det vil være komplisert å inkludere alternative behandlingsmetoder i skolemedisinen, selv når de virker. Mest av alt er det nok fordi vi ikke kan forklare hvordan effekten finner sted, slik som vi ofte kan i skolemedisinen. Det vi ikke kan forklare, avviser vi. Det er menneskets natur(eller hva?). Du har kanskje fått med deg at helseministeren har hatt dette på dagsordenen nå nylig? Det var derfor jeg spurte her om status på dette. Hei, Poenget er at *ingen*, tilsynelatende, sitter med slik dokumentasjon. Ergo er konklusjonen at det ikke "virker". Hvis effekten kan dokumenteres, har jeg ingen problemer med "håndpåleggelse", "aromaterapi" eller "ofring av marsvin". == Og det man etterlyser er dokumentasjon på *resultatene*, og ikke "hvordan det virker". Vi vil ha dokumentasjon på at vesentlig flere mennesker som får en bestemt behandling blir "friske", enn mennesker i samme gruppe som ikke får behandling (men blir bedre av seg selv likevel). Fortrinnsvis i "dobbel-blind" tester. === Du skriver: "Mest av alt er det nok fordi vi ikke kan forklare hvordan effekten finner sted, slik som vi ofte kan i skolemedisinen." Det betyr jo ikke noe for resultatene. De ville blitt bedre enten man "forstår hvorfor" eller ei. Udokumentert medisin er farlig. Akkurat som mange jomfruer i Kwa-Zulu Natal provinsen oppdaget, når medisinmennene sa det de sa. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/82686-kvakksalverloven-opphevet/#findComment-444298 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MediMan Skrevet 21. november 2002 Forfatter Del Skrevet 21. november 2002 Hei, Poenget er at *ingen*, tilsynelatende, sitter med slik dokumentasjon. Ergo er konklusjonen at det ikke "virker". Hvis effekten kan dokumenteres, har jeg ingen problemer med "håndpåleggelse", "aromaterapi" eller "ofring av marsvin". == Og det man etterlyser er dokumentasjon på *resultatene*, og ikke "hvordan det virker". Vi vil ha dokumentasjon på at vesentlig flere mennesker som får en bestemt behandling blir "friske", enn mennesker i samme gruppe som ikke får behandling (men blir bedre av seg selv likevel). Fortrinnsvis i "dobbel-blind" tester. === Du skriver: "Mest av alt er det nok fordi vi ikke kan forklare hvordan effekten finner sted, slik som vi ofte kan i skolemedisinen." Det betyr jo ikke noe for resultatene. De ville blitt bedre enten man "forstår hvorfor" eller ei. Udokumentert medisin er farlig. Akkurat som mange jomfruer i Kwa-Zulu Natal provinsen oppdaget, når medisinmennene sa det de sa. Med vennlig hilsen Fikk i hvert fall svar på spørsmålet mitt fra departementet i dag: "Når det gjelder alternativ behandling så er det riktig at lovforslaget som snart skal legges frem foreslår å oppheve kvaksalverloven. Den skal imidlertid erstattes av en ny lov om alternativ behandling, og det vil fremdeles være visse restriksjoner på hva slags sykdommer og diagnoser alternative utøvere kan behandle, f.eks vil det ikke være anledning til å behandle pasienter med alvorlige sinnslidelser eller allmennfarlige smittsomme sykdommer. Når det gjelder finansieringsordningene så forblir disse uendret. Pasientene må fremdeles betale hele beløpet selv, og det er foreløpig ikke aktuelt med refusjon fra folketrygden." 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/82686-kvakksalverloven-opphevet/#findComment-445177 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Hei, Du skriver: "Det finnes utallige eksempler og mye erfaring på at "alternativ" behandling er effektiv." Hvor da? === Du skriver: "En annen sak er om det er ønskelig å dokumentere dette..." Nei, for da blir de jo avslørt! === Du skriver: "I andre deler av verden brukes det gjerne andre typer tilnærming ved behandling av sykdom enn det vi gjør." Ja, i Brasil (hvor jeg bodde før) inngår halshogde haner. I Sør Afrika (hvor jeg også bodde) fant "de alternative" ut at man ble kvitt HIV/AIDS ved å voldta en jomfru.... Jeg har også vært i Asia, mesteparten av Europa, osv... === Du skriver: "Men innenfor disse fagfolkene finnes det garantert "håndspåleggere" og andre "ufaglærte", på samme vis som det finnes mye rart i vårt tradisjonelle behandlingsapparat, blant våre anerkjente leger og behandlere! " Det betviles ikke. Poenget er at det tilsynelatende ikke finnes noen andre enn de som faller inn under kategorien "mye rart". Igjen, så lenge folk ikke kan dokumentere resultater, så kan vi trygt avskrive det som "kvakksalveri". Med vennlig hilsen Nå må du lære deg å skille klinten fra hveten da! Jeg tror på alternativ behandling (akupunktur, helsekost, soneterapi, kinesologi osv). Men ikke nødvendigvis på halshogde haner og voldtekt av jomfruer. Alt er ikke svart/hvitt for oss andre her inne - selv om det er det for deg! Tydeligvis. Folk KAN tenke selv. Men nettopp derfor velger de av og til alternativmedisin. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/82686-kvakksalverloven-opphevet/#findComment-448664 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Leger skriver ikke ut "lykkepiller til naturlige humørsvingninger og PMS", de skriver ut antidepressiva til psykiske sykdommer, når plagene er så store at de kan være livstruende. Å si at antidepressiva er "lykkepiller til naturlige humørsvingninger" er like provoserende for meg som om noen skulle sagt "lykkegift til naturlige kreftceller" Sorg var en helt naturlig 'humørsvingning' i mitt liv. Sorg varer minst ett år, ofte lenger. Det var ikke 'effektivt' nok for helsevesenet. Jeg ble anbefalt lykkepiller. Jeg har alltid hatt PMS-plager. Så fort jeg nevnte det, ble jeg igjen tilbudt lykkepiller. Så, joda, legene er nettopp så slepphende med disse pillene! Det er bedre samfunnsøkonomi på kort sikt at folk blir 'dopet' såpass ned følelsesmessig at de klarer jobben uten fravær. Bare tull og tøys å ta hensyn til normale ting som PMS, sorg, overgansplager. Det tar jo så lang til å bearbeide slikt for oss mennesker - så gi oss ei pille! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/82686-kvakksalverloven-opphevet/#findComment-448676 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest turbolator Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Sorg var en helt naturlig 'humørsvingning' i mitt liv. Sorg varer minst ett år, ofte lenger. Det var ikke 'effektivt' nok for helsevesenet. Jeg ble anbefalt lykkepiller. Jeg har alltid hatt PMS-plager. Så fort jeg nevnte det, ble jeg igjen tilbudt lykkepiller. Så, joda, legene er nettopp så slepphende med disse pillene! Det er bedre samfunnsøkonomi på kort sikt at folk blir 'dopet' såpass ned følelsesmessig at de klarer jobben uten fravær. Bare tull og tøys å ta hensyn til normale ting som PMS, sorg, overgansplager. Det tar jo så lang til å bearbeide slikt for oss mennesker - så gi oss ei pille! hvorfor søkte du hjelp da, om dette for deg var en normal humørsvingning??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/82686-kvakksalverloven-opphevet/#findComment-448738 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Nå må du lære deg å skille klinten fra hveten da! Jeg tror på alternativ behandling (akupunktur, helsekost, soneterapi, kinesologi osv). Men ikke nødvendigvis på halshogde haner og voldtekt av jomfruer. Alt er ikke svart/hvitt for oss andre her inne - selv om det er det for deg! Tydeligvis. Folk KAN tenke selv. Men nettopp derfor velger de av og til alternativmedisin. Hei, Og uten dokumentasjon - hvordan har du da tenkt å skille den alternative behandlingen som gir resultater fra den som ikke gir det? Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/82686-kvakksalverloven-opphevet/#findComment-448774 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Sorg var en helt naturlig 'humørsvingning' i mitt liv. Sorg varer minst ett år, ofte lenger. Det var ikke 'effektivt' nok for helsevesenet. Jeg ble anbefalt lykkepiller. Jeg har alltid hatt PMS-plager. Så fort jeg nevnte det, ble jeg igjen tilbudt lykkepiller. Så, joda, legene er nettopp så slepphende med disse pillene! Det er bedre samfunnsøkonomi på kort sikt at folk blir 'dopet' såpass ned følelsesmessig at de klarer jobben uten fravær. Bare tull og tøys å ta hensyn til normale ting som PMS, sorg, overgansplager. Det tar jo så lang til å bearbeide slikt for oss mennesker - så gi oss ei pille! Hei, Det er da ingen som tvinger deg til å ta piller.... Du står selvsagt fritt til å fortsette "å sørge" så lenge du vil... Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/82686-kvakksalverloven-opphevet/#findComment-448780 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Hei, Jeg håper det ikke blir noen lovendring, og heller at den gjeldende loven innskjerpes, slik at vi slipper "halshogde haner og håndspåleggelses" gjengen får fortsette å rane mennesker med deres udokumenterte "behandling". Med vennlig hilsen I følge et tv-intervju i dag kan det se ut som forslaget kan bli bare et register over utøvere av alternativ behandling, og at loven fjernes. Legeforeningen uttrykte sin bekymring, de mente det kunne misforståes dit at disse på lista var offentlig godkjent på en måte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/82686-kvakksalverloven-opphevet/#findComment-448818 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 hvorfor søkte du hjelp da, om dette for deg var en normal humørsvingning??? Jeg søkte ikke hjelp pga sorgen, jeg søkte hjelp da denne personen ble syk, siden jeg visste det ville bli tøffe omsorgsoppgaver i en periode, tøffere enn jeg kanskje tålte. Når personen til slutt døde, var sorgen en normal reaksjon på det - som jeg synes ikke skulle dempes med piller. Den skulle fått gå sin gang. Da kommer du raskere tilbake til et normalt liv. Pillene bare utsetter sorgen, den kommer når du slutter på pillene og de normale følelsene får overtaket igjen. DER er jeg nå, og det er deilig. Men der skulle jeg vært rett etter dødsfallet og ikke nå flere år etterpå. Slik virket det for meg, vi er alle forskjellige. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/82686-kvakksalverloven-opphevet/#findComment-448842 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.