Gå til innhold

Omlevering av bil

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Persille

Du kan kreve å heve kjøpet innen tre mndr.

Jeg har gjort det i forbindelse med kjøp av bruktbil fra forhandler, men jeg måtte betale for kjørte km., hvilket egentlig er rett og rimelig... Det er ikke så ille mye, 1 eller 2 kroner per km...

Tror egentlig ikke du trenger å ha så klare feil eller mangler heller, iflg kjøpsloven har man jo lov til å angre...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83809-omlevering-av-bil/#findComment-452176
Del på andre sider

Du kan kreve å heve kjøpet innen tre mndr.

Jeg har gjort det i forbindelse med kjøp av bruktbil fra forhandler, men jeg måtte betale for kjørte km., hvilket egentlig er rett og rimelig... Det er ikke så ille mye, 1 eller 2 kroner per km...

Tror egentlig ikke du trenger å ha så klare feil eller mangler heller, iflg kjøpsloven har man jo lov til å angre...

Kjøpsloven gir ingen rett til å "angre". Det er kun hvis man kjøper varen på ett annet sted enn fast utsalgsted, f.eks. via postordre, "ved døren", ell.

Hvis man kjøper en ny bil, og denne har feil/mangler, så har forhandleren rett til å prøve å rette opp dette. Det er først når det ikke lykkes å rette opp feilene at man kan kreve å få kjøpet hevet eller få levert ny vare (dvs. ny bil). Hvordan det da forholder seg med det antall kilometer man har kjørt er det ikke noe fast regel for, men etter det jeg kan huske fra en slik sak tidligere i år, fikk kunden ny bil uten noe mer "dill".

Man bør kontakte forbrukerkontoret i sitt fylke for å høre hva man kan kreve i slike tilfeller.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83809-omlevering-av-bil/#findComment-452201
Del på andre sider

Gjest chococat

Kjøpsloven gir ingen rett til å "angre". Det er kun hvis man kjøper varen på ett annet sted enn fast utsalgsted, f.eks. via postordre, "ved døren", ell.

Hvis man kjøper en ny bil, og denne har feil/mangler, så har forhandleren rett til å prøve å rette opp dette. Det er først når det ikke lykkes å rette opp feilene at man kan kreve å få kjøpet hevet eller få levert ny vare (dvs. ny bil). Hvordan det da forholder seg med det antall kilometer man har kjørt er det ikke noe fast regel for, men etter det jeg kan huske fra en slik sak tidligere i år, fikk kunden ny bil uten noe mer "dill".

Man bør kontakte forbrukerkontoret i sitt fylke for å høre hva man kan kreve i slike tilfeller.

Ny lov fra 1. juli sier at du får bestemme selv om du vil ha ny vare, oppretting eller hva du enn vil gjøre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83809-omlevering-av-bil/#findComment-452657
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...