Gå til innhold

Ufør - hvilke rettigheter under svangerskap/fødsel

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Har du uførepensjon? I så fall har du ikke rett på fødselspenger, og vil derfor få engangsstønad ved fødsel (du kan få den fra 12 uker før termin). Uførepensjonen beholder du uendret, men du kan ha rett på barnetillegg. Dette bør du selv søke om så du er sikker på at fødselsen blir "fanget opp" av rette vedkommende.

Når mor har uførepensjon har ikke far rett til fødselspenger med mindre mor er for syk til å ta seg av barnet.

Har du uførepensjon? I så fall har du ikke rett på fødselspenger, og vil derfor få engangsstønad ved fødsel (du kan få den fra 12 uker før termin). Uførepensjonen beholder du uendret, men du kan ha rett på barnetillegg. Dette bør du selv søke om så du er sikker på at fødselsen blir "fanget opp" av rette vedkommende.

Når mor har uførepensjon har ikke far rett til fødselspenger med mindre mor er for syk til å ta seg av barnet.

Ja, jeg har uføretrygd. Og ja, jeg vil være ute av stand til å ta meg av barnet. Har lest i Folketrygdloven at det faktisk er mulig at pappaen kan ta ut permisjon i 29/39 uker med 80/100% lønn? Dette står i §14-9.

• 2 uker senere...

Ja, jeg har uføretrygd. Og ja, jeg vil være ute av stand til å ta meg av barnet. Har lest i Folketrygdloven at det faktisk er mulig at pappaen kan ta ut permisjon i 29/39 uker med 80/100% lønn? Dette står i §14-9.

Hvis du er så syk, så spørs det om du burde fått barn?

Ja,jeg vet det er en kvalm kommentar, men jeg synes også det er kvalmt at kvinner går og skaffer seg uføretrygd og blir erklært 100% uføre, for siden og føde barn som ingenting.Hadde dere vært uføre,hadde dere ikke greid og gjennomføre et svangerskap og en fødsel!

• 4 uker senere...
Gjest legestudenten

Hvis du er så syk, så spørs det om du burde fått barn?

Ja,jeg vet det er en kvalm kommentar, men jeg synes også det er kvalmt at kvinner går og skaffer seg uføretrygd og blir erklært 100% uføre, for siden og føde barn som ingenting.Hadde dere vært uføre,hadde dere ikke greid og gjennomføre et svangerskap og en fødsel!

Stakkars deg! Dette er faktisk det mest idiotiske innlegget jeg noensinne har lest på DOL. Du er virkelig uintelligent..!!

Det er mange forskjellige grunner til at mennesker i lengre eller kortere perioder er uføretrygdet. Det er faktisk ikke "bare" mennesker som er lam fra halsen og ned som er det...

Det er faktisk en meget omfattende prosess å få uføretrygd.. Og det er dermed ikke sagt at man ikke klarer å få og oppdra barn på en god måte.

Tror du virkelig at uføretrygdede flest ønsker å være i den situasjonen? NEI, det er en både nedverdigende og en økonomisk ugunstisk situasjon på flere måter..

Men "til tross", også denne gruppen har rett og krav på "et liv" !!

Stakkars deg! Dette er faktisk det mest idiotiske innlegget jeg noensinne har lest på DOL. Du er virkelig uintelligent..!!

Det er mange forskjellige grunner til at mennesker i lengre eller kortere perioder er uføretrygdet. Det er faktisk ikke "bare" mennesker som er lam fra halsen og ned som er det...

Det er faktisk en meget omfattende prosess å få uføretrygd.. Og det er dermed ikke sagt at man ikke klarer å få og oppdra barn på en god måte.

Tror du virkelig at uføretrygdede flest ønsker å være i den situasjonen? NEI, det er en både nedverdigende og en økonomisk ugunstisk situasjon på flere måter..

Men "til tross", også denne gruppen har rett og krav på "et liv" !!

*Ler* Du vet tydeligvis ikke helt hva du snakker om, men det kan jeg forsikre deg om at jeg vet!

Og joda, selvfølgelig er det mange som virkelig trenger det som har fått uføretrygd, og selvfølgelig klarer de også og oppdra barna sine.Så det burde jeg også ha fått med i svaret mitt, Ja!

Jeg siktet egentlig bare til de som bevisst går hen og skaffer seg uføretrygd, og siden føder barn som ingenting, og i tillegg kansje står på i huset fra morgen til kveld osv.

Grunnen til at jeg skrev mitt "litt bistre" svar, var at jeg kjenner flere som bevisst har gått og skaffet seg uføretrygd, skryter av det og oppfordrer alle andre til og gjøre det samme.Flere av deres bekjente har skaffet seg uføretrygd på samme måte, og de skryter av at det er lett,selv om det kan ta noen måneder og bli erklært ufør(opp til 2 år).Det er ikke småpenger det er snakk om når du tenker på at dette er ekstrapenger i tillegg til det mannen/samboeren deres har.

Disse jeg "kjenner til" har også fått barn etter de ble trygdede, og skryter av den eviglange(og evigbetalende) svangerskapspermisjonen.

Ble bare så forb... skjønner du, men burde få med at dette gjelder en liten del av de uføretrygdede, de fleste uføre er ærlige og redelige mennesker som trenger denne ordningen.Sorry!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...