Gå til innhold

Peiling på lønn i offentlig sektor?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym jobbsøker...

Vurderer å søke på en jobb i Stavanger kommune. (Seksjonsleder lønn). Det er en lederjobb med personalansvar for 25 ansatte.

Men lurer på om noen vet hva slags lønnsnivå jeg kan forvente. Det står lønn etter avtale, men stillingskoden er 8003.

Sier dette noen noe? Har ikke jobbet i det offentlige før...

Fortsetter under...

Jeg lover deg: DU SKAL HA EN HØY STILLING og GOD ANSENITET før du får en levelig lønn i det offentlige. Men er du ikke avhenging av topplønn kan det være smart å søke i det offentlige.. Men jeg advarer deg. Det er sterk diskriminering der. f.eks. menn tjener mer enn kvinner. Folk som gjør samme jobben like godt (også uavhengig av kjønn) kan ha lønnsforskjell på opp til 12-15 lønnstrinn. Mora mi arbeider i det offentlige og har gjort det i mange år i forskjellige kommuner og på ulike arbeidsplasser.

Står det ingenting om lønnstrinn i jobbannonsen?

Jeg lover deg: DU SKAL HA EN HØY STILLING og GOD ANSENITET før du får en levelig lønn i det offentlige. Men er du ikke avhenging av topplønn kan det være smart å søke i det offentlige.. Men jeg advarer deg. Det er sterk diskriminering der. f.eks. menn tjener mer enn kvinner. Folk som gjør samme jobben like godt (også uavhengig av kjønn) kan ha lønnsforskjell på opp til 12-15 lønnstrinn. Mora mi arbeider i det offentlige og har gjort det i mange år i forskjellige kommuner og på ulike arbeidsplasser.

Synes faktisk likestillingen er bedre i offentlig enn i privat sektor. Til og med for en god del år siden. Da jeg jobbet i kommunen, overtok jeg etter en mann, og fikk selvsagt samme lønn. Der jeg jobber nå, har de med økonomisk utdannelse mye dårligere lønn enn de med teknisk, ergo kommer som regel jentene dårligst ut.

Synes faktisk likestillingen er bedre i offentlig enn i privat sektor. Til og med for en god del år siden. Da jeg jobbet i kommunen, overtok jeg etter en mann, og fikk selvsagt samme lønn. Der jeg jobber nå, har de med økonomisk utdannelse mye dårligere lønn enn de med teknisk, ergo kommer som regel jentene dårligst ut.

Forskjellen er jo at i det offentlige så er lønenn ganske regulert - etter stillingstype. I det private er det ikke så faste regler - ergo det er opp til hver enkelt å kjempe for lønna. Dvs. menn er flinkere enn oss til å forhandle lønn.

Lønnstrinnene eksisterer ikke lenger i kommunen (etter lønnsoppgjøret i år)

Annonse

Han som tok over den forrige jobben mora mi hadde i det offentlige, fikk over 30 000 mer i lønn... Han hadde den samme utdannelsen, men kom rett fra studiene og det var hans første jobb, i motsetning til mamma som hadde jobba med det samme i 15 år. Gjett om hun var forbannet!

Han som tok over den forrige jobben mora mi hadde i det offentlige, fikk over 30 000 mer i lønn... Han hadde den samme utdannelsen, men kom rett fra studiene og det var hans første jobb, i motsetning til mamma som hadde jobba med det samme i 15 år. Gjett om hun var forbannet!

Det måtte være surt for mora di. Jeg husker en jente som satt og gråt på jobb (i det private); hun hadde fått greie på hva han som hadde jobben før henne hadde hatt i lønn..........

Det måtte være surt for mora di. Jeg husker en jente som satt og gråt på jobb (i det private); hun hadde fått greie på hva han som hadde jobben før henne hadde hatt i lønn..........

Ja, skikkelig surt. Det er så urettferdig at det skal være sånn, i det 21. århundre.

Ja, skikkelig surt. Det er så urettferdig at det skal være sånn, i det 21. århundre.

Det er ikke nødvendigvis alltid slik at det er kjønn som er årasken til lønnsforskjeller.

Det ble ansatt en ny dame her hos oss (et statlig foretag), med bra utdannelse men mindre erfaring enn de som jobber her fra før.

Hun fikk bedre betalt enn de andre - fordi det var nødvendig for å rekrutere noen i konkurranse med det private næringsliv.

Så det kan jo være at denne gutten/mannen ble lønnet høyere av andre årsaker enn at han er gutt/mann?

Mvh

Det er ikke nødvendigvis alltid slik at det er kjønn som er årasken til lønnsforskjeller.

Det ble ansatt en ny dame her hos oss (et statlig foretag), med bra utdannelse men mindre erfaring enn de som jobber her fra før.

Hun fikk bedre betalt enn de andre - fordi det var nødvendig for å rekrutere noen i konkurranse med det private næringsliv.

Så det kan jo være at denne gutten/mannen ble lønnet høyere av andre årsaker enn at han er gutt/mann?

Mvh

Kan være, men mora mi hadde i to år mast på mere lønn uten å få det fordi de påstod de ikke hadde råd til det...

Kan være, men mora mi hadde i to år mast på mere lønn uten å få det fordi de påstod de ikke hadde råd til det...

Vi har heller ikke råd til å betale alle de som er her en lønn som er konkurransedyktig overfor det private næringsliv.

Men skal vi rekrutere nye og dyktige medarbeidere, så er vi nødt til å gå noe høyere enn hva som er den "interne standarden".

Det setter også litt mer press på lønnsutviklingen internt, slik at det på sikt gagner alle - mer eller mindre.

Man kan stille følgende spørsmål: Vil dere alle ha mer å gjøre og litt bedre betalt, eller vil dere at vi øker arbeidskraften slik at arbeidspresset blir "mer levelig"?

Hvis svaret er at de heller vil ha litt bedre betalt, så har de sansynligvis for lite å gjøre:-)

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...