Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre for å roe dem ned etterpå....?

Anbefalte innlegg

Jeg skal egentlig ha eksamen som privatist (vgs) etterpå (muntlig),men nå har det seg sånn at jeg er skikkelig dårlig forberedt og tviler på at jeg vil få en ståkarakter, så jeg kan ikke ta den. (stryker jeg kan jeg gå opp på nytt igjen, men da kommer jeg ikke inn på studiet jeg vil inn på for de tar ikke forbedrede karakterer)

Jeg hadde også meldt meg opp til 3 andre eksamener nå, og har bare tatt en av dem fordi jeg var skikkelig syk da de to andre var..

Jeg er hjemme hos mora mi nå for tiden fordi hun trenger hjelp med diverse ting og jeg ikke har noe annet å gjøre, og det er hun som har betalt for og meldt meg opp til denne eksamenen.... Hun ble dritforbanna da jeg ikke kunne ta de to jeg droppa da jeg var syk (kunne knapt stå på bena), og jeg tør ikke tenke på hvordan hun vil reagere nå:-(

Hva skal jeg si for å roe henne ned (+besteforeldra mine som også selvfølgelig kommer til å bli så skuffa...)? Hun kommer nok til å både grine, kjefte og smelle med dører...

Hvordan skal jeg bære frem budskapet?

Fortsetter under...

Faktisk tror jeg du har godt av å få litt tilsnakk for dette.

Hun betaler deg ikke for å ta opp som privatist bare for at du skal la være å lese og dermed ikke ta dem.

Litt mer ansvarsfølelse?

Det koster faktisk ikke så mye... (og mamma er rik... og gjerrig). Grunnen til at jeg droppa de andre (som jeg faktisk hadde lest godt til), er som jeg sa at jeg var syk, masse feber, kvalme og hodepine, flere i min familie som hadde det...

Dessuten er det egentlig jeg selv som har betalt for dette... mamma skylder meg over 2000 kr (som er sårt trengt) som hun nekter å betale tilbake... og enda har jeg sagt hun kan få de 1000 kr hun betalte for eksamen, men de vil hun ikke ha!

Gjest Novembermom

Du sier det som det er og blir hun sur, ja så er det hennes problem.

Du var syk og hadde da en god grunn til å ikke kunne ta de to andre. Litt forståelse må hun jo ha.

Hun bør ha forståelse for at du føler det sånn som det er nå og ikke begynne å kjefte på deg, men heller hjelpe deg og støtte deg på veien. Å ta det den andre veien er faktisk helt feil.

Hvordan du skal roe dem ned, vet jeg ikke.....

Jeg hadde vel sagt det over telefon eller sagt det ansikt til ansikt og så rømt huset et par timer.....;o)

Og hun har så absolutt ikke noe å bli sur for når det er hun som skylder deg penger og du har betalt eksamene selv.

Ønsker deg lykke til!

Du sier det som det er og blir hun sur, ja så er det hennes problem.

Du var syk og hadde da en god grunn til å ikke kunne ta de to andre. Litt forståelse må hun jo ha.

Hun bør ha forståelse for at du føler det sånn som det er nå og ikke begynne å kjefte på deg, men heller hjelpe deg og støtte deg på veien. Å ta det den andre veien er faktisk helt feil.

Hvordan du skal roe dem ned, vet jeg ikke.....

Jeg hadde vel sagt det over telefon eller sagt det ansikt til ansikt og så rømt huset et par timer.....;o)

Og hun har så absolutt ikke noe å bli sur for når det er hun som skylder deg penger og du har betalt eksamene selv.

Ønsker deg lykke til!

takk skal du ha:-)

Jeg har sagt det nå. Hun føyk ikke i taket som jeg trodde hun ville gjøre, men gjorde seg fryktelig deppa og syntes veldig synd på seg selv. Nå skal jeg bare holde ut med henne over jula, og så reiser jeg hjem til hybelen min igjen. Gleder meg til det ja...

Har en følelse av at det kan bli ballade når stefaren min kommer hjem, men så får jeg heller trosse kulda og rømme et par timer...

Det er vel tross alt bedre å gå opp om et halvt år og få en bedre karakter enn å gå opp nå og evt. stryke? Hun skal uansett ikke si noe for hun brukte 4 år på å komme seg gjennom et studium på 2 år fordi hun utsatte og utsatte eksamenene sine.

Egentlig synes jeg du fortjener litt kjeft, selv om du ikke har fått det så langt.

Bortsett fra at du har vært syk så oser dette av dårlig innsats og ansvar. Du har ikke gjort hva du kan for å få stå karakter. At din mor er rik og gjerrig og at du derfor synes det er greit at hun betaler for dette sier også litt om innstillingen din.

Du bør ta ansvar og grep om livet ditt, så slipper du dette. Gjør i alle fall så godt du kan.

Annonse

Egentlig synes jeg du fortjener litt kjeft, selv om du ikke har fått det så langt.

Bortsett fra at du har vært syk så oser dette av dårlig innsats og ansvar. Du har ikke gjort hva du kan for å få stå karakter. At din mor er rik og gjerrig og at du derfor synes det er greit at hun betaler for dette sier også litt om innstillingen din.

Du bør ta ansvar og grep om livet ditt, så slipper du dette. Gjør i alle fall så godt du kan.

Vel, for å si det sånn så hadde jeg tatt de to andre eksamene hvis jeg ikke hadde vært så syk (jeg var ikke minst redd for å få bronkitt igjen, som jeg har slitt med, og ville ikke anstrenge meg), og de hadde jeg lest mer enn nok til. Den 3. eksamenen tok jeg og fikk en god karakter. Dette ville vært den 4. og siste,men jeg har rett og slett ikke lest nok. Ærlig talt synes jeg det har vært imponerende av meg at jeg hadde fått lest nok til de tre andre. Det siste halve året har jeg (dette er ikke overdrivelse) arbeidet/hatt undervisning (undervisning i andre fag over vgs. nivå) opp til 14-15 timer i døgnet 7 dager i uken (-søndag da jeg kunne ha fri opp til 4-5 timer). Det skal selvdisiplin til for å ikke bare legge seg ned og slappe av i fritiden da, men i stedet sette seg til å lese gørr kjedelige skolebøker. Grunnen til at det var mamma som meldte meg opp til eksamen er at jeg i en båt midt ute på havet uten annen tilgang til omverdenen enn å få sende mail hver 4. dag, ikke hadde noen sjanse til å gjøre dette selv.

Skjønner? Eller må det flere forklaringer til?

Gjest Novembermom

takk skal du ha:-)

Jeg har sagt det nå. Hun føyk ikke i taket som jeg trodde hun ville gjøre, men gjorde seg fryktelig deppa og syntes veldig synd på seg selv. Nå skal jeg bare holde ut med henne over jula, og så reiser jeg hjem til hybelen min igjen. Gleder meg til det ja...

Har en følelse av at det kan bli ballade når stefaren min kommer hjem, men så får jeg heller trosse kulda og rømme et par timer...

Det er vel tross alt bedre å gå opp om et halvt år og få en bedre karakter enn å gå opp nå og evt. stryke? Hun skal uansett ikke si noe for hun brukte 4 år på å komme seg gjennom et studium på 2 år fordi hun utsatte og utsatte eksamenene sine.

Det er bedre å lade opp og lese lenge i forveien og så kunne få en bedre karakter ja. Det er helt sant det.

Og siden moren din også utsatte, så burde hun iallefall ikke si noe. Vel, jeg tror hun sier noe fordi hun kanskje tror at du aldri vil få de ferdig ( vet ikke jeg ).

Ja ja, det aller verste er over nå.

Så skal du se hvor glade og stolte de blir av deg den dagen du har tatt eksamen og bestått :o)

Da er dette glemt da vettu ;o)

Det er bedre å lade opp og lese lenge i forveien og så kunne få en bedre karakter ja. Det er helt sant det.

Og siden moren din også utsatte, så burde hun iallefall ikke si noe. Vel, jeg tror hun sier noe fordi hun kanskje tror at du aldri vil få de ferdig ( vet ikke jeg ).

Ja ja, det aller verste er over nå.

Så skal du se hvor glade og stolte de blir av deg den dagen du har tatt eksamen og bestått :o)

Da er dette glemt da vettu ;o)

Får håpe det:-)

Hun er nok kanskje redd jeg aldri får det ferdig,men jeg er såpass sta at jeg starter ikke på noe uten å fullføre det... jeg har egentlig ikke engang bruk for studiekompetanse til den utdannselen jeg skal ta, trenger bare et halvt års forberedelseskurs, men når jeg har begynt, skal jeg jammen også fullføre.

Takk for gode ord!

Hvorfor fikk du ikke sykemelding fra legen din samme dag som eksamen var da, slik at du kan ta dem opp igjen senere - gratis? Det er gyldig fravær fra eksamen om man har legeerklæring som er utstedt samme dag.

Jeg er litt enig med mrxx, egentlig... det er sløvt. Håper du er bra nå, i alle fall!

:o)

Hvorfor fikk du ikke sykemelding fra legen din samme dag som eksamen var da, slik at du kan ta dem opp igjen senere - gratis? Det er gyldig fravær fra eksamen om man har legeerklæring som er utstedt samme dag.

Jeg er litt enig med mrxx, egentlig... det er sløvt. Håper du er bra nå, i alle fall!

Hvis du leser gjennom tråden så tror jeg kanskje du vil forstå at jeg ikke er sløv... Jeg har faktisk lest et 50% større pensum enn andre dette halve året...

Visste ikke det der med legen desverre, og nå er det for sent!

Jeg ble bra igjen, men nå tror jeg visst det er noe galt igjen (ikke så ille da). Jfr. hosteinnlegget mitt ovenfor...

Hvis du leser gjennom tråden så tror jeg kanskje du vil forstå at jeg ikke er sløv... Jeg har faktisk lest et 50% større pensum enn andre dette halve året...

Visste ikke det der med legen desverre, og nå er det for sent!

Jeg ble bra igjen, men nå tror jeg visst det er noe galt igjen (ikke så ille da). Jfr. hosteinnlegget mitt ovenfor...

Jeg syntes bare det var sløvt at du ikke tok kontakt med legen samme dag. Det står jo i eksamensreglene, ganske grundig forklart (har nettopplest det selv, for jeg måtte nesten være hjemme siden guttungen min var syk med 40 i feber da jeg tok eksamen for et par uker siden).

Det er lett å overse, sikkert. Jeg er ikke så glad i å lese regelverk selv.

Gjest Sofline pengelens

Jeg syntes bare det var sløvt at du ikke tok kontakt med legen samme dag. Det står jo i eksamensreglene, ganske grundig forklart (har nettopplest det selv, for jeg måtte nesten være hjemme siden guttungen min var syk med 40 i feber da jeg tok eksamen for et par uker siden).

Det er lett å overse, sikkert. Jeg er ikke så glad i å lese regelverk selv.

Ja, det står der helt sikkert.. bare det at jeg (som deg) hater å lese regelverk. (har heller ikke råd til egenandelen hos legen....)

Jeg sitter forresten og leser for harde livet nå for å forberede meg til våren!

Annonse

Ja, det står der helt sikkert.. bare det at jeg (som deg) hater å lese regelverk. (har heller ikke råd til egenandelen hos legen....)

Jeg sitter forresten og leser for harde livet nå for å forberede meg til våren!

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...