Gå til innhold

Flerkoneri akseptere det eller ei?

Anbefalte innlegg

Nå som det snakkes så mye om UDI og deres meninger, så fikk jeg lyst til og ta det opp her og se hva dere mener.

Hvorfor skal man ulovelig gjøre flerkoneri og ikke utroskap?

Det er da langt lettere og være utro en og måtte ta det hele og fulle nasvar for to koner.

Man kan ikke stoppe dem som vil ha det slik likevel... men OM man skal straffe flerkoneri, så burde man da i alle fall etter min mening lage en lov som straffer utroskap også.

Når det gjelder og ha to koner, så skal den første konen vite det før mannen gifter seg. Om det er utroskap, så er det om og gjøre for de fleste og skjule det og gå bak ryggen på partneren sin. Ikke skjeldent får man barn med de som man har som elskere også.... mannen er da ikke så veldig mye ansvarlig for elskeren sin og ei heller barna han måtte få med henne.

Hva mener du og hvorfor?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/85802-flerkoneri-akseptere-det-eller-ei/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest polygami / polyandri

Du blander sammen erfaringer fra veldig ulike kulturer, men tankeeksperimentet er spennende.

Allikevel; jeg tviler på at de fleste av de forsmådde konene / mennene ille følt det mye bedre eller akseptert at "den andre kvinnen" (eller mannen) skulle bli kone nr. 2 istedetfor elskerinnen, jeg tror de fleste i vår del av verden ville gitt ektefellen fyken uansett.

Dessuten er flerkoneri i en rekke land forbundet med mye kvinneunertrykkelse, det er ofte en ublid skjebne å være kone nr tre av fem koner, førstekonen bestemmer og får de fleste godene, sistekonen har kanksje fortsatt nyhetens interesse.. Men jg har lest om mye lidelse forbundet med slike tradisjoner.

Til Amiga; polyandri (flermanneri) eksisterer fortsatt noen steder, i Himalaya (Nepal, Buthan ..), men er du helt sikker på at du ikke har nok med å holde orden på én mann?

Flerkoneri er jo mest aktuelt der man trenger mange barn for å dyre / gjete og hvor kanskje mange menn må være ute i krig etc, mens andre steder er jordsmonn etc best egnet for få barn og dermed flere menn pr kvinne (manneoverskuddet har tradisjonelt gått i kloster slike steder).

Gjest Pricilla

Hvor mange koner folk vil ha er ikke min sak, hvis de trives med å være nr. 5 så greit for meg. Men synes absolutt at alle som gifter seg med bukken må vite hvilket nr. de er.. : )

Jeg klarer meg med en mann ( i hvert fall av gangen) og ville aldri akseptert å dele han med noen.

Du blander sammen erfaringer fra veldig ulike kulturer, men tankeeksperimentet er spennende.

Allikevel; jeg tviler på at de fleste av de forsmådde konene / mennene ille følt det mye bedre eller akseptert at "den andre kvinnen" (eller mannen) skulle bli kone nr. 2 istedetfor elskerinnen, jeg tror de fleste i vår del av verden ville gitt ektefellen fyken uansett.

Dessuten er flerkoneri i en rekke land forbundet med mye kvinneunertrykkelse, det er ofte en ublid skjebne å være kone nr tre av fem koner, førstekonen bestemmer og får de fleste godene, sistekonen har kanksje fortsatt nyhetens interesse.. Men jg har lest om mye lidelse forbundet med slike tradisjoner.

Til Amiga; polyandri (flermanneri) eksisterer fortsatt noen steder, i Himalaya (Nepal, Buthan ..), men er du helt sikker på at du ikke har nok med å holde orden på én mann?

Flerkoneri er jo mest aktuelt der man trenger mange barn for å dyre / gjete og hvor kanskje mange menn må være ute i krig etc, mens andre steder er jordsmonn etc best egnet for få barn og dermed flere menn pr kvinne (manneoverskuddet har tradisjonelt gått i kloster slike steder).

Flerkoneri kan komme av at kone nr. 1 ikke kan få barn også for eksempel. At det er mye lidelser blandt mange av dem er det nok ja.

Men uansett hva slags regler som følges eller ei, så er det og forblir mange utroskap i alle fall. Og derfor lurer jeg på om hva som egentlig er "best".

Og være forsmådd eller og vite?

Om man er gift og mannen ville ha kone nr. 2, så kan man jo skille seg. Slik man kan OM man finner ut at han er utro.

Så hvorfor ikke enten lovligjøre det som allerede skjer uansett? eller uloveligjøre begge deler.

Jeg kan ikke se at det er værre og ha giftet seg med to koner med konenes samtykke og mannen må ta ansvaret, en at man er utro uten og måtte ta noe stort ansvar.

Synes derfor de to skal være likt for loven ang. gifte par i alle fall. Lovelig eller ei.

Annonse

"Til Amiga; polyandri (flermanneri) eksisterer fortsatt noen steder, i Himalaya (Nepal, Buthan ..), men er du helt sikker på at du ikke har nok med å holde orden på én mann?"

Jo egentlig, ingen mann og et par elskere hadde nok vært bedre. ;-)

Jeg synes flerkoneri burde være et personlig valg, og ikke noe staten skal blande seg i. Vi har ingen papirlov mot utroskap, men den "moralske" loven er vel ganske klar? Man kan også få skilsmisse ved dom dersom ektefellen blir fersket.

Jeg har en kompis. Han har to koner. Og to elskerinner. Det morsomme med disse, er at ingen av dem vet om hverandre. Det er mot reglene, jeg vet, men fullt mulig. Hvordan har han aldri avslørt. Hvordan han har råd til dem alle er også et mysterium.

Har du hatt det trivelig de siste dagene?

Jeg synes flerkoneri burde være et personlig valg, og ikke noe staten skal blande seg i. Vi har ingen papirlov mot utroskap, men den "moralske" loven er vel ganske klar? Man kan også få skilsmisse ved dom dersom ektefellen blir fersket.

Jeg har en kompis. Han har to koner. Og to elskerinner. Det morsomme med disse, er at ingen av dem vet om hverandre. Det er mot reglene, jeg vet, men fullt mulig. Hvordan har han aldri avslørt. Hvordan han har råd til dem alle er også et mysterium.

Ja, alt er mulig. Derfor jeg synes at man skal enten bli straffet for begge deler eller ingen av dem.

Stakkars mann sier jeg bare :-D at han ikke blir gal er noe av det jeg synes er mest underlig. Og ha to koner eller elskere på si må da være forferdelig vanskelig begge deler! Fytti for et liv.

Ja, vi har hatt en fin EID feiring, om det var det du siktet til?

Det er ikke snakk om å ulovliggjøre flerkoneri - det er da forbudt ved norsk lov.

Ja, det jeg snakket om var om ikke enten begge deler skal være lov og ikke straffes eller at begge skal ulovelig gjøres og straffes.

Om man vil opprettholde en lov eller ei og eventuellt legge en fra eller til.

Når flerkoneri skal være straffbart, hvorfor ikke også utroskap?

Gjest polygami

Flerkoneri kan komme av at kone nr. 1 ikke kan få barn også for eksempel. At det er mye lidelser blandt mange av dem er det nok ja.

Men uansett hva slags regler som følges eller ei, så er det og forblir mange utroskap i alle fall. Og derfor lurer jeg på om hva som egentlig er "best".

Og være forsmådd eller og vite?

Om man er gift og mannen ville ha kone nr. 2, så kan man jo skille seg. Slik man kan OM man finner ut at han er utro.

Så hvorfor ikke enten lovligjøre det som allerede skjer uansett? eller uloveligjøre begge deler.

Jeg kan ikke se at det er værre og ha giftet seg med to koner med konenes samtykke og mannen må ta ansvaret, en at man er utro uten og måtte ta noe stort ansvar.

Synes derfor de to skal være likt for loven ang. gifte par i alle fall. Lovelig eller ei.

"Om man er gift og mannen ville ha kone nr. 2, så kan man jo skille seg. Slik man kan OM man finner ut at han er utro"

Det er ikke så mange steder hvor flerkoneri er tillatt, hvor det er lovlig eller praktisk mulig for en kvinne å skille seg.. Selvom det er lovlig noen steder, vil forholdene å leve under for en skilt kvinne være værre enn å være en av flere koner uten å ville det. Pest og kolera..

Annonse

Ja, alt er mulig. Derfor jeg synes at man skal enten bli straffet for begge deler eller ingen av dem.

Stakkars mann sier jeg bare :-D at han ikke blir gal er noe av det jeg synes er mest underlig. Og ha to koner eller elskere på si må da være forferdelig vanskelig begge deler! Fytti for et liv.

Ja, vi har hatt en fin EID feiring, om det var det du siktet til?

Ja, det var det jeg tenkte på. Eid Mubarak!

Fyren trives og blomstrer. Ei kone og ei elskerinne i en by, de andre to i en annen by. Jeg kan ikke annet enn å være imponert, selv om det selvfølgelig er fullstendig moralsk forkastelig. Er du personlig for flerkoneri?

Ja, det jeg snakket om var om ikke enten begge deler skal være lov og ikke straffes eller at begge skal ulovelig gjøres og straffes.

Om man vil opprettholde en lov eller ei og eventuellt legge en fra eller til.

Når flerkoneri skal være straffbart, hvorfor ikke også utroskap?

Ekteskap er en offenlig sak.

Utroskap er jo rent privat.

Her mener jeg man har et moralsk ansvar.

Hva synes du forresten om kvinner som blir dømt til døden for utroskap?.Du mener vel ikke at dette et eksempel til etterfølgelse ?

En er ikke utro dersom en har to eller flere koner (eller menn) så lenge alle vet om hverandre. Det er å gå bak ryggen på den andre som er utroskap.

Men hele diskusjonen blir jo veldig teoretisk, da det er fullt mulig å bo sammen med så mange en vil (dog uten å være gift).

Dette er nok noe som henger igjen etter tidligere tiders overmoral og fra tider da kvinner var så avhengige av menn at de ikke kunnet motsette seg flerkoneri. I dag gjelder ikke dette lenger, men lovene henger etter også på dette området.

Hvordan kan han ha giftet seg med to personer uten at den norske loven har reagert?

Gjest Hans (ikke utro)

En er ikke utro dersom en har to eller flere koner (eller menn) så lenge alle vet om hverandre. Det er å gå bak ryggen på den andre som er utroskap.

Men hele diskusjonen blir jo veldig teoretisk, da det er fullt mulig å bo sammen med så mange en vil (dog uten å være gift).

Dette er nok noe som henger igjen etter tidligere tiders overmoral og fra tider da kvinner var så avhengige av menn at de ikke kunnet motsette seg flerkoneri. I dag gjelder ikke dette lenger, men lovene henger etter også på dette området.

"En er ikke utro dersom en har to eller flere koner (eller menn) så lenge alle vet om hverandre. Det er å gå bak ryggen på den andre som er utroskap.

"

Man kan jo være utro selv om ektefellen vet at man har en affære med en annen?

Hvis jeg sier til min høygravide kone "jeg går ut og har sex med en venninne av meg", så vil jo hun oppleve det som utroskap selv om hun vet om det.

Hvis man er enige om at det er tillat, derimot, da er jeg enig med deg. Men å vite er ikke alltid å tillate, og det vil i mange tilfeller (særlig når det er barn involvert) være en periode hvor man vet, men ikke aksepterer, og ikke har rukket å gjøre slutt på forholdet, som er vond.

Hvordan kan han ha giftet seg med to personer uten at den norske loven har reagert?

Fordi han ikke er norsk, og ikke bor i Norge. Der han bor, kan man gifte seg med 4 kvinner. Dog kan man ikke gjøre det uten samtykke fra 1. kone, 2. kone, osv, så det er der han har skunket.

"En er ikke utro dersom en har to eller flere koner (eller menn) så lenge alle vet om hverandre. Det er å gå bak ryggen på den andre som er utroskap.

"

Man kan jo være utro selv om ektefellen vet at man har en affære med en annen?

Hvis jeg sier til min høygravide kone "jeg går ut og har sex med en venninne av meg", så vil jo hun oppleve det som utroskap selv om hun vet om det.

Hvis man er enige om at det er tillat, derimot, da er jeg enig med deg. Men å vite er ikke alltid å tillate, og det vil i mange tilfeller (særlig når det er barn involvert) være en periode hvor man vet, men ikke aksepterer, og ikke har rukket å gjøre slutt på forholdet, som er vond.

Er ikke helt enig (selv om det kun er snakk om ulike definisjoner på det samme). Vet hun om at mannen går ut å har sex med andre er det ikke utroskap. Det er selvfølgelig ikke akseptabelt uansett. Men da kan hun ta stilling til det han gjør, i motsetning til om han gikk bak ryggen hennes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...