Gå til innhold

rehabiliteringspenger

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har sosial angst og klarer ikke å jobbe. Ihvertfall ikke nå. Jeg får ingen sykepenger, siden jeg nesten var ferdig med utdanning da jeg fikk dette. Jeg hadde ikke fått meg jobb. Men jeg klarte så vidt å bli ferdig med utdannelsen. Jeg har vært i kontakt med trygdekontoret og de betrakter meg som hjemmeværende, og derfor har jeg ikke rett til noen penger. Det jeg lurer på er om jeg kan få rehabiliteringspenger når det har gått 52 uker, selvom jeg ikke har fått sykepenger? Og hvor mye vil i så fall dette bli?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/85897-rehabiliteringspenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er info om rehabiliteringspenger:

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=rehabiliteringspenger&path_sub=oversikt

Hva med attføring?

Jeg ville ha diskutert dette med fastlegen!

Håper det ordner seg.

Heisann!

Tror nesten jeg kunne ha skrevet dette selv!!! Jeg har vært/er i nøyaktig samme situasjon som deg. Jeg hadde 2 måneder igjen på å fullføre fysioterapiutdannelsen, men pga sterk angst klarte jeg det ikke. jeg hadde heller ikke jobbet.

Jeg hadde ikke krav på dagpenger. I noen måneder måtte jeg gå på sosialkontoret for å få støtte. Da jeg hadde vært syk i 52 uker så fikk jeg innvilget rehabiliteringspenger. siden jeg ikke hadde vært i jobb før, så får jeg utbetalt mintesats som er rundt 7000 kroner i måneden.

Rehabiliteringspenger får du utbetalt i 1 år. Tror ikke det er vanlig å få attføring dersom det er en viss mulighet for at du kan komme tilbake i arbeid igjen. Har det gått 1 år og/eller det ikke er mulighet for bedring, kan du søke om attføring.

Håper det ordner seg for deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/85897-rehabiliteringspenger/#findComment-468233
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Heisann!

Tror nesten jeg kunne ha skrevet dette selv!!! Jeg har vært/er i nøyaktig samme situasjon som deg. Jeg hadde 2 måneder igjen på å fullføre fysioterapiutdannelsen, men pga sterk angst klarte jeg det ikke. jeg hadde heller ikke jobbet.

Jeg hadde ikke krav på dagpenger. I noen måneder måtte jeg gå på sosialkontoret for å få støtte. Da jeg hadde vært syk i 52 uker så fikk jeg innvilget rehabiliteringspenger. siden jeg ikke hadde vært i jobb før, så får jeg utbetalt mintesats som er rundt 7000 kroner i måneden.

Rehabiliteringspenger får du utbetalt i 1 år. Tror ikke det er vanlig å få attføring dersom det er en viss mulighet for at du kan komme tilbake i arbeid igjen. Har det gått 1 år og/eller det ikke er mulighet for bedring, kan du søke om attføring.

Håper det ordner seg for deg.

Du sier 'utbetalt minstesats som er 7000 måneden'.

Mener du at du får UTBETALT, altså netto, kr 7000?

Da lurer jeg bare på hva BRUTTO-beløpet er, hvis du kan være så snill å fortelle meg det.

Har selv gått/går på attføring/rehab, og hvis 7000 utbetalt er minstebeløpet så må jeg ha fått feil utregning. Jeg får mindre enn 7000 utbetalt på 100%, selv om jeg har jobbet 100% i over 20 år.

SÅ dårlig har jeg ikke tjent, og jeg mener, selv om du har tjent dårlig, så må du vel i anstendighetens navn må minstesatsene selv om dine surt tjente lønnskroner skulle være for lite til å oppnå dette ved beregning? Reglene er så rare at sikker kan en jo ikke være.

Skal lønne seg å være i jpbb sier legen min. Jamen om jeg vet lenger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/85897-rehabiliteringspenger/#findComment-468767
Del på andre sider

Du sier 'utbetalt minstesats som er 7000 måneden'.

Mener du at du får UTBETALT, altså netto, kr 7000?

Da lurer jeg bare på hva BRUTTO-beløpet er, hvis du kan være så snill å fortelle meg det.

Har selv gått/går på attføring/rehab, og hvis 7000 utbetalt er minstebeløpet så må jeg ha fått feil utregning. Jeg får mindre enn 7000 utbetalt på 100%, selv om jeg har jobbet 100% i over 20 år.

SÅ dårlig har jeg ikke tjent, og jeg mener, selv om du har tjent dårlig, så må du vel i anstendighetens navn må minstesatsene selv om dine surt tjente lønnskroner skulle være for lite til å oppnå dette ved beregning? Reglene er så rare at sikker kan en jo ikke være.

Skal lønne seg å være i jpbb sier legen min. Jamen om jeg vet lenger.

Hei!

Jeg får utbetalt litt over 7000 - skatt. Så det er ikke så mye å rutte med. Så det blir rundt 6000 utbetalt i måneden.

Jeg har begynt å jobbe litt ved siden av, så jeg har nå gått ned til 75% rehabiliteringspenger. Det lønner seg ABSOLUTT å prøve å jobbe ved siden av. Jeg får da utbetalt litt over 5000 kroner av trygdekontoret + at jeg jobber i en 25% stilling utenom og tjener 2500 kroner på det. Det vil si at jeg får en månedlig utbetaling på 7500.

Jeg skal love deg at jeg har kjempet hardt for mine rettigheter. Trygdekontoret har som du sier UTROLIG MANGE TÅPELIGE regler.

Håper det ordner seg for deg!:)

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/85897-rehabiliteringspenger/#findComment-468887
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke undertegnet

Hei!

Jeg får utbetalt litt over 7000 - skatt. Så det er ikke så mye å rutte med. Så det blir rundt 6000 utbetalt i måneden.

Jeg har begynt å jobbe litt ved siden av, så jeg har nå gått ned til 75% rehabiliteringspenger. Det lønner seg ABSOLUTT å prøve å jobbe ved siden av. Jeg får da utbetalt litt over 5000 kroner av trygdekontoret + at jeg jobber i en 25% stilling utenom og tjener 2500 kroner på det. Det vil si at jeg får en månedlig utbetaling på 7500.

Jeg skal love deg at jeg har kjempet hardt for mine rettigheter. Trygdekontoret har som du sier UTROLIG MANGE TÅPELIGE regler.

Håper det ordner seg for deg!:)

Klem

Takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/85897-rehabiliteringspenger/#findComment-469115
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...