Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg gikk til akupunktør for å få hjelp med allergiplager, spesielt kløe + dårlig immunforsvar. Hun gjorde et langt intervju om alt mulig rart og så sier hun at jeg sikkert har Candida, og spør har jeg hørt om det før? Ja, det har jeg hørt om før, da jeg var hos en biopat for 3 år siden, og fikk en lang liste med mat jeg ikke kunne spise og en kort liste over mat jeg kunne spise, og omtrent ingenting på den kanspise-listen følte jeg at jeg kunne spise, ergo gikk det ikke å følge den dietten, så jeg slo det hele fra meg. Dette fortalte jeg akupunktøren, og i tillegg at jeg har hatt alvorlige spiseforstyrrelser og møysommelig bygget opp et regelmessig kosthold som jeg greier å følge, men kommer lett ut av hvis jeg forsøker å gjøre særlig endringer, og at jeg derfor synes at kostholdet mitt må få være i fred.

Likevel kommer hun gang på gang tilbake til dette med kostholdet og hvor viktig det er å kutte ut det og det og det, og hver gang svarer jeg at jeg føler jeg ikke kan/bør endre på noe pga tidligere SF og fare for tilbakefall hvis jeg begynner på noe som ligner på diett.

Jeg skjønner at hun gjerne vil tenke helhetlig og sånn, men jeg vil gjerne bare få akupunktur mot det som går an å gjøre noe med, og la det jeg ikke kan gjøre noe med være. Og slippe at hun pådytter meg masse dårlig samvittighet for kostholdet. (Legen min sier at kostholdet mitt er fint og regelmessig.)

Hvordan skal jeg få henne til å la kostholdet mitt være i fred? Hvis det er en umulighet vil jeg ikke gå dit mer. Er alle akupunktører sånn at de ikke klarer å la klientens kosthold være? Hun jeg gikk til var medlem av NFKA.

Er det noe _annet_ jeg kan gjøre med generelle Candida-plager utenom å legge om kostholdet?

Håper noen har noen tips til meg...

Fortsetter under...

Ikke alle akupunktører hører så lite på sine pasienter. Greit at de kan foreslå endringer, men når du kommer med dine gode argumenter bør man jo skjønne at det ikke er til ditt beste å begynne på en streng diett.

Det er ikke så mye annet man selv kan gjør for å bekjemte Candida-soppen. Du kan prøve tabletter med gode tarmbakterier (acidophilus), men jeg er redd de ikke hjelper deg nok uten den evinlige dietten.

Hva med å ta kontakt med en ernæringsfysiolog som kan om Candida. Hvis du bor i Oslo så vet jeg Mette Bogen er veldig flink på det. Vet ikke helt hvor hun jobber nå, Volvat kanskje? Hun kan kanskje hjelpe deg til å finne frem til en kostholdsplan som ikke avviker så mye fra det du spiser nå.

Ellers ville jeg tatt kontakt med en annen akupunktør NFKA.

Ikke alle akupunktører hører så lite på sine pasienter. Greit at de kan foreslå endringer, men når du kommer med dine gode argumenter bør man jo skjønne at det ikke er til ditt beste å begynne på en streng diett.

Det er ikke så mye annet man selv kan gjør for å bekjemte Candida-soppen. Du kan prøve tabletter med gode tarmbakterier (acidophilus), men jeg er redd de ikke hjelper deg nok uten den evinlige dietten.

Hva med å ta kontakt med en ernæringsfysiolog som kan om Candida. Hvis du bor i Oslo så vet jeg Mette Bogen er veldig flink på det. Vet ikke helt hvor hun jobber nå, Volvat kanskje? Hun kan kanskje hjelpe deg til å finne frem til en kostholdsplan som ikke avviker så mye fra det du spiser nå.

Ellers ville jeg tatt kontakt med en annen akupunktør NFKA.

Hei Feline!

Neida, alle akupunktører er ikke slik!

Min har ikke nevnt kosthold med et ord!

(Men det avhenger jo noe av hvilke plager man kommer for, selvfølgelig.)

Forøvrig er jeg enig i det Soli skriver. Og det virker direkte uprofesjonelt når hun ikke gir seg når du har forklart nøye om Sf. Det er jo så riktig det du sier!

Dietter, slankekurer, kostholdstilskudd og diskusjoner rundt detter kan jo være svært ødeleggende for en med disse problemene.

Finn deg heller en annen behandler hvis hun ikke forstår dette!

Lykke til :-)

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære Feline.

Mange alternative utøvere er opptatt av candida-diagnosen. Den er mye brukt fordi det er mange symptomer som terapeuter og pasienter kjenner igjen. På den annen side kan disse symptomene også skyldes andre sykdommer og plager og gode objektive metoder for å stille en candida diagnose finnes ikke. Noen bruker hudprikketest og blodprøver, men selv her er svarene usikre mht om det virkelig er candida-soppen som gir alle plagene. Uansett bør akupunktøren respektere at du har hatt spiseforstyrrelse og tross alt prøvd dietten uten resultat. Hvis du opplever at terapeuten ikke lytter til deg så bytt til en annen. Det er tydeligvis ikke bare vi leger som ikke hører på pasientene våre .....

Kjære Feline.

Mange alternative utøvere er opptatt av candida-diagnosen. Den er mye brukt fordi det er mange symptomer som terapeuter og pasienter kjenner igjen. På den annen side kan disse symptomene også skyldes andre sykdommer og plager og gode objektive metoder for å stille en candida diagnose finnes ikke. Noen bruker hudprikketest og blodprøver, men selv her er svarene usikre mht om det virkelig er candida-soppen som gir alle plagene. Uansett bør akupunktøren respektere at du har hatt spiseforstyrrelse og tross alt prøvd dietten uten resultat. Hvis du opplever at terapeuten ikke lytter til deg så bytt til en annen. Det er tydeligvis ikke bare vi leger som ikke hører på pasientene våre .....

Takk til Fine, Soli og Stig Bruset for svar!

Siden akupunktøren begynte å snakke om at jeg måtte vise motivasjon og gjøre egeninnsats selv også (da jeg hadde protestert på kostholdsendring for n'te gang), gikk jeg her og følte meg litt nedfor, så da var det godt å få støtte på at hun burde respektert meg og årsaken min.

For meg krevde det masse motivasjon og overvinning av angst bare å ringe dit og faktisk komme til timen. Så egentlig har jeg vært flink nok for en stund. Prøver jeg å minne meg selv om. Det burde hun vel også ha skjønt for jeg var helt åpen om at jeg har mye angst.

Jeg har i alle fall tenkt i neste aku-time å si klart fra at jeg ønsker å bli respektert for at jeg ikke makter kostholdsendringer, og kan hun ikke godta det, finnes det flere av andre akupunktører i byen. Om ikke annet er jeg blitt mye mer opplagt etter timen i går - jeg har vært veldig veldig sliten lenge.

Siden aku-timen i går har jeg surfet en del rundt på nettet ang Candida-plager ser at veldig mye av det som står listet som mulig plager er ting jeg opplever, så det er kanskje noe i dette. Jeg har mange diffuse plager som legen min rister oppgitt på hodet av, med mye forsøk på ulike symptomrettet lokalbehandlinger som må gjentas og gjentas og gjentas (over flere år)...

Anyway, jeg leser her på forumet at Stig Bruset har snakket om Diflucan og Mycostatin, som hvis jeg har forstått rett tar sopp hhv i hele kroppen og i tykktarmen. Kunne noe av dette vært noe jeg kunne prøvd for å få bukt med plagene mine? Man må jo ha resept fra lege for å få slikt, hva må til for at almenleger skriver ut sånt? Jeg har forstått det sånn av det jeg har lest at almenleger flest ikke tror på Candida Relatert Complex.

Litt mindre frustrert hilsen

http://home.no.net/feline/

Hei!

Du kan fint prøve å bli kvitt symtomene med Diflucan og Mycostantin. Men da tror jeg det er viktig at du holder deg unna sukker, og prøver å leve sunt ellers. Men det høres jo ut som du gjør. Pluss å spise melkesyrebakterier i form av yoghurt, biola eller tabletter.

Du må ha respept hos lege. Muligens må du gå til en som er litt alternativ, da enktelte leger ikke tror at det finnes noe som heter sopp.

Et vanlig spørsmål hos legen tipper jeg vil være om du er plaget av underlivssopp.

Lykke til!

Hilsen

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...