Gå til innhold

Hvis du får en julegave du ikke liker..

Anbefalte innlegg

Gjest Annen-Cecilie

Joda, det er tanken som teller. Men hvilken tanke ligger det bak et lys med lysmansjett, innpakket i en plasteske. Eller hva med et par sokker?

Min (svært velhavende) tante (hun er 45 år) feirer jul sammen med vår familie. Jeg har ymtet frampå at vi voksne kanskje ikke trenger å gi hverandre julegaver. Men har ikke fått gehør.

Forrige gang fikk gubben og jeg en sånn kaffeboks som er hurtigsvarpremie hos Ellos. Vi har også fått bok, utkommet i 1983, to par hvite sokker med striper, fra Rimi osv.

Vi gir parfyme hun liker, bøker (fra inneværende år) el.artikler osv.

Jeg synes det er så ekkelt å åpne gaven på julaften, og spille kjempeglad for noe som bare er drit.

Selvfølgelig er det noe helt annet hvis avsenderen har dårlig råd. Svigermor gir oss en røykpakke hvert år (vi røyker ikke) Men det er helt greit, hun er fattig og skal ikke bruke pengene sine på gaver til oss.

Så, gi meg et tips, hvordan reagerer dere? Og vær så snill og ikke si at dere er glad for enhver gave dere får..

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Ulv I Faarikaal

6

• flisa

5

• Sofline

5

• naiv

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Novembermom

I forfjor så fikk vi 4 champagneglass i plast. Veldig fin gave det ja.......

Disse var fra bestemoren til sambo. Jeg ble jo litt sånn overrasket over å åpne to pakker med champagneglass i plast. De kan ikke ha kostet mer enn 40,- tilsammen.

Og i fjor så fikk vi i en gave, servietter med sånn serviettholder og et julelys.

Jippi......servietholderen var fin, men det andre kunne de ha spart seg.

Og i en annen gave så fikk vi en julekule til juletreet og 3 nisseglass i samme serie som vi har fra før.

Det trengte vi heller ikke.

Kulen kommer til å gå i stykker i år og jeg hadde 6 nisseglass fra før. Jeg trenger ikke 3 til for jeg har ikke plass til de.

Og i gave fra mine foreldre så fikk vi et svært konjakglass som var malt på. Ennå en ting som samler støv.

I år ønsker jeg meg noe så enkelt som en skohylle og en fruktskål.

Jeg sitter ikke å viser at jeg er misfornøyd. Jeg sier høflig tusen takk hvis personen er tilstede.

Kan jo ikke si at jeg ikke liker gaven for da blir jo den andre parten lei seg.

Jeg tar i mot.

Jeg kan skjønne det hvis personen ikke har så god råd.

Men uansett så er det jo tanken som teller.

Jeg er en veldig dårlig skuespillerinne - så heldigvis gir ikke vi voksne hverandre pliktgaver. Prøv å få til en lignende avtale i din familie. Hvorfor bruke tid og penger på noe som bare støver ned eller blir kastet.

Putt heller noen kroner i julegryta til Frelsesarmen.

Annonse

Er vedkommende som har gitt oss gaven til stede så sier vi fint tusen takk, og ser glade ut. Ikke vansklig å være glad når det er jul uansett da :-)). Så når jula er over ser vi på gaven, tenker som så at nå blir fotball-gruppa glad - nye tombolagevinster el. Viss det er noe som kan passe til sånt. Har ikke dårlig samvittighet for å levere fra meg noe som ikke er kjøpt med omtanke.

Klart får vi en gave fra foreldre, svigers el. som vi vet de tror vi vil like tar vi vare på den noen år før den forsvinner i et skap eller et annet sted.

Er vedkommende som har gitt oss gaven til stede så sier vi fint tusen takk, og ser glade ut. Ikke vansklig å være glad når det er jul uansett da :-)). Så når jula er over ser vi på gaven, tenker som så at nå blir fotball-gruppa glad - nye tombolagevinster el. Viss det er noe som kan passe til sånt. Har ikke dårlig samvittighet for å levere fra meg noe som ikke er kjøpt med omtanke.

Klart får vi en gave fra foreldre, svigers el. som vi vet de tror vi vil like tar vi vare på den noen år før den forsvinner i et skap eller et annet sted.

Tillegg, er ikke vedkommende til stede smiler vi fortsatt fint så lenge vi har besøk, og takker selvsagt for gaven i ettertid. MEN vi skryter ikke av hvor fin den var el..

Jeg tror faktisk jeg ville tatt det med godt humør jeg!

I min familie er det også en sånn tante. Hver jul er det like spennende å se hva hun har funnet på i år ;o)

Faktisk gjør dette julekvelden svært så lystig, da vi andre gjerne må kjempe litt for å holde latteboblene på plass i magen ;o))

Ulv I Faarikaal

Jeg er en veldig dårlig skuespillerinne - så heldigvis gir ikke vi voksne hverandre pliktgaver. Prøv å få til en lignende avtale i din familie. Hvorfor bruke tid og penger på noe som bare støver ned eller blir kastet.

Stemmer i med den, her er det bare unga som får noe. Jeg har brukt kr 200 i år på gaver til 3 unger i familien, mora mi handler inn noe fornuftig til dem for nesten alle.

Stemmer i med den, her er det bare unga som får noe. Jeg har brukt kr 200 i år på gaver til 3 unger i familien, mora mi handler inn noe fornuftig til dem for nesten alle.

Ja, nettopp. Barna blir prioritert. Jeg har aldri skjønt dette gavehysteriet.

I min familie er vi nesten motbydelig fornuftig og praktiske ang. dette :-)

Ulv I Faarikaal

Ja, nettopp. Barna blir prioritert. Jeg har aldri skjønt dette gavehysteriet.

I min familie er vi nesten motbydelig fornuftig og praktiske ang. dette :-)

Jeg stiller to alternativer: en gave til et godt formål og gi meg kvitteringen, eller de kan lage noe selv å gi meg.

Gaven jeg fikk i fjor var en nisse med masse lim på og bomull overalt :-) litt vanskelig å se det var en nisse, men hu som hadde mekka den sa det.

Jeg stiller to alternativer: en gave til et godt formål og gi meg kvitteringen, eller de kan lage noe selv å gi meg.

Gaven jeg fikk i fjor var en nisse med masse lim på og bomull overalt :-) litt vanskelig å se det var en nisse, men hu som hadde mekka den sa det.

Jeg har fremdeles dorullnisser med ispinneski som ungene har laget jeg også. Men de (nissene) ligger nok og sover i juleesken i år.

Annonse

Jeg sjøl gir aldri julegaver til voksne, men selv om alle mine bekjente veit dette er det alltid noen som gir til meg. Som regel får jeg bare noe dritt, men jeg sier takk, gjemmer det i skapet, og tar det frem igjen når noen trenger gjenstander til et loppemarked.

:-)

Bestefar er dårlig til å finne på gaver (han har gjort det enkelte år og da har vi fått noe fornuftig som f.eks. sokker), så han gir oss vanligvis en liten sum penger, lik sum til alle barn og voksne i familien.

Litt sånn trend i vår familie er å forsøke å finne den styggeste eller mest upraktiske gaven til hverandre... Like moro hver gang.

Bl. a.:

Jeg har fått:

5 kg. pastarør, hip-hop neger i gips med grelle solbriller og neongrønne bukser, gullengel, spygrønn oppvaskklut til kjøkkenet, glassblåst orange maursluker...!

Jeg har gitt:

Kuer i alle fasonger og farger, akvarell av en rotte inni en såpeboble, syngende hummer, nisse som danser til elvis-sanger, div. gips-negere, grellt askebeger i gips (også neger), malt sort og i sinnsyke neonfarger, 100 doruller, 20 kg. hvetemel, luresaker til barna, pluss diverse dilldall!

Ulv I Faarikaal

Kanskje litt annerledes med gaver fra barn enn voksne?

Barn legger ofte sjela si i, og strever fært med det. I motsetning til voksne som kjøper gaver. I gamle dager var det ofte slik at alle laget en ting som de så ga til en annen. Alle fikk bare en gave. Ikkeno var kjøpt på butikken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...