Gå til innhold

Hvis du får en julegave du ikke liker..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Ulv I Faarikaal

6

• flisa

5

• Sofline

5

• naiv

4

Mest aktive i denne tråden

Barn legger ofte sjela si i, og strever fært med det. I motsetning til voksne som kjøper gaver. I gamle dager var det ofte slik at alle laget en ting som de så ga til en annen. Alle fikk bare en gave. Ikkeno var kjøpt på butikken.

Så bør du heller ikke gjøre narr av at barn har lagt sjela si i noe og laget en julepresang til deg... de har faktisk tenkt på deg, og barn viser ikke falsk kjærlighet... hvis dette er forståelig forklart.. hmm

Ulv I Faarikaal

Så bør du heller ikke gjøre narr av at barn har lagt sjela si i noe og laget en julepresang til deg... de har faktisk tenkt på deg, og barn viser ikke falsk kjærlighet... hvis dette er forståelig forklart.. hmm

Jeg har kjøleskapet fullt av fargerike akvareller med alskens figurer: hus, soler, hunder, katter og noen ubestemmelige :-)

Håper ikke jeg har antydet at jeg gjør narr av barn. Det er viktig å ha respekt for dem.

Borgelig dannelse tilsier at man takker høflig for den fine gaven. Man viser sin overbærenhet ved å ikke la seg friste til å "hevne seg" neste jul, gjennom å gi vedkommende det reneste juggel.

Andres mangel på dannelse bør ikke avstedkomme at man bortlegger sin egen.

Vi opplever det hvert eneste år: Fra min manns brors familie kommer det garantert de mest upassende gavene, enda de har penger nok. Det ligger overhodet ingen omtanke bak verken deres gavekjøp eller innpakning.

F.eks. har vi i flere år nå fått litt av "restlageret" etter fruen i husets Tupperware-fiasko. Barna våre har også fått brukte bøker og bøker merket "gave fra biblioteket" fra disse folka. Kune nevne en rekke liknende eksempler.

Jeg har sluttet å "reagere" i form av å bli skuffet. Isteden avreagerer jeg ved å fortelle flest mulig om de teite gavene, slik at alle vi andre i familien har noe å le av resten av året...

=0D

Annonse

Hvis svigermor har dårlig råd, hvorfor gir hun noe dere _ikke_ har bruk for??

Hmmm. Det er nå det jeg kaller sløsing....

"Hvis svigermor har dårlig råd, hvorfor gir hun noe dere _ikke_ har bruk for??"

Fordi hun ønsker å kjenne på den gode følelsen man får når man gir noe bort ... så enkelt.

Julegaver er pr. definisjon sløsing.

Så lenge man ikke mottar noe man selv ville kjøpt, er det sløsing.

Den eneste økonomisk fornuftige gaven ville vært kontanter, men det er kanskje ikke ønskelig av andre grunner.

Svigermor røyker nok selv og får vel gaven i retur ettersom mottageren ikke har bruk for den, antar jeg. :o)

Litt sånn trend i vår familie er å forsøke å finne den styggeste eller mest upraktiske gaven til hverandre... Like moro hver gang.

Bl. a.:

Jeg har fått:

5 kg. pastarør, hip-hop neger i gips med grelle solbriller og neongrønne bukser, gullengel, spygrønn oppvaskklut til kjøkkenet, glassblåst orange maursluker...!

Jeg har gitt:

Kuer i alle fasonger og farger, akvarell av en rotte inni en såpeboble, syngende hummer, nisse som danser til elvis-sanger, div. gips-negere, grellt askebeger i gips (også neger), malt sort og i sinnsyke neonfarger, 100 doruller, 20 kg. hvetemel, luresaker til barna, pluss diverse dilldall!

5 kg pasta, 100 doruller, 20 kg hvetemel og sånne gaver kan du godt gi til meg - det er jo ting vi virkelig har bruk for!

Det var det verste jeg har hørt! Ikke bare den tanta som gir søppel i julegaver, men dama som gir en røykpakke (!) i julegave til noen som ikke røyker attpåtil...!???

Jeg tror jamen jeg hadde tipset dama høyt og tydelig at en pose TWIST hadde vært mere velkommen.

Det hender jeg får noe som er så stygt at jeg bare gjemmer det vekk i lang tid...har ikke hjerte til å kaste det med en gang.

I dag hadde jeg en husvask og oppryddning (rakk ikke hele kåken men...) og da fant jeg diverse gamle julegaver som aldri har blitt brukt. Jeg dro frem en svært, svart søppelsekk og kastet blant annet en lampeskjerm, press-kaffekanne, en blomstrete porselenskatt og en "kinesisk " dingel-dangel uro med neongrønne metallrør som plinget skringrende.

Alt sammen var tidligere, gamle julegaver som har vært bortgjemt på toppen av skap eller inni dem.

Annonse

Vi gir ikke gaver til andre enn våre aller nærmeste. og en gammel tante da som slett ikke vil slutte meed disse gavene.

Men det er bare ubrukelige nips og slikt hun gir, så det kunne vi gjerne vært foruten.

Vi takker høflig, selvsagt,men etter hennes julebesøk forsvinner sakene.

Et problem her i huset er min svigerfamilies elendige smak i barneklær. Akkurat farmor og farfar til ungene pleier å kjøpe det jeg ber dem om (både til ungene og meg), men det finnes tanter.

Heldigvis kjøper de som regel ting veldig stort (feks. bukse str. 4 år på 2-årsdagen og sånt), så jeg kan si at jeg skal bytte det for å få noe som passer bedre. Og så bytter jeg det i noe jeg liker bedre i stedenfor.

Men det er ikke alltid jeg kan bruke det trikset, da takker jeg pent ("han trenger bukser, ja!"), og så legger jeg inn spørsmål på foreldreforum om hvor det-og-det merket er å få kjøpt så jeg kan få byttet plagget etter jul/bursdag.

Som regel skjer byttingen delvis bak ryggen på min samboer, han er nemlig mye høfligere enn jeg og ser gjerne at vi kler ungene i fæle ting for å glede tantene hans.

Ikke snakk om!:-)

Min familie, derimot, er selvsagt kjempeflinke!:-)

Det hender jeg får noe som er så stygt at jeg bare gjemmer det vekk i lang tid...har ikke hjerte til å kaste det med en gang.

I dag hadde jeg en husvask og oppryddning (rakk ikke hele kåken men...) og da fant jeg diverse gamle julegaver som aldri har blitt brukt. Jeg dro frem en svært, svart søppelsekk og kastet blant annet en lampeskjerm, press-kaffekanne, en blomstrete porselenskatt og en "kinesisk " dingel-dangel uro med neongrønne metallrør som plinget skringrende.

Alt sammen var tidligere, gamle julegaver som har vært bortgjemt på toppen av skap eller inni dem.

Kanke du sende dem til meg neste gang da?

*like presskanner og dingeldangler*

Svigermor (...ja selvfølgelig) har en egen evne til å finne sånne ting som jeg hater mest, både til jul og bursdager. Til bursdag kjøper hun en liten ting ca. 100 kr, om hun bare kunne kjøpt en pen blomst eller noe, neida jeg får de styggeste figurer fra Nille, med gull og glitter.

Merkelig egentlig, så mye som hun er hos oss, og så ser hun ikke at jeg ikke har noe av det fremme og heller ingenting i samme stil. Vet ikke om hun skjønner at jeg ikke liker det, men jeg sier høflig takk, men aldri at den er fin el. l.

MEN derimot hender det vi får spesifisert det velidg godt hva vi ønsker oss til jul. Feks. deler til ett service, jerngryte el l. Og SOM vi takker når vi åpner diss i håp om at hun tar hintet.

Det spiller da ingen rolle hva man får? Gavene er en rikdom uansett....ikke noe jeg har lagt inn i "må-ha-planen" min akkurat....Er det noe jeg vil ha - så skaffer jeg meg det selv. Det viktigste når man er voksen er å se ungene pakke opp SINE gaver - -- og det er utrolig du, hun på 19 - dattern altså - begynner NÅ å sette pris på raggsokkene hun får hvert år fra sin grandtante,- før var det sukk og stønn...

Litt sånn trend i vår familie er å forsøke å finne den styggeste eller mest upraktiske gaven til hverandre... Like moro hver gang.

Bl. a.:

Jeg har fått:

5 kg. pastarør, hip-hop neger i gips med grelle solbriller og neongrønne bukser, gullengel, spygrønn oppvaskklut til kjøkkenet, glassblåst orange maursluker...!

Jeg har gitt:

Kuer i alle fasonger og farger, akvarell av en rotte inni en såpeboble, syngende hummer, nisse som danser til elvis-sanger, div. gips-negere, grellt askebeger i gips (også neger), malt sort og i sinnsyke neonfarger, 100 doruller, 20 kg. hvetemel, luresaker til barna, pluss diverse dilldall!

Bare gjett hva du får av meg til jul! :-) hihi

Jeg har kjøleskapet fullt av fargerike akvareller med alskens figurer: hus, soler, hunder, katter og noen ubestemmelige :-)

Håper ikke jeg har antydet at jeg gjør narr av barn. Det er viktig å ha respekt for dem.

Ok

Da er vi enige

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...