Gå til innhold

Rehabiliteringspenger under 26 år

Anbefalte innlegg

Hei,

Kona mi er 25 år og har vært sykemeldt i mer enn 52 måneder. Hun er nå over på rehabiliteringspenger.

Disse blir beregnet med 66% av tidligere inntekt. Hun har bare jobbet 50% stilling (hun har ikke vært frisk nok til det) og summen blir derfor tilsvarende liten.

Det er imidlertid en særregel som sier at:

"For et medlem som får nedsatt arbeidsevnen før fylte 26 år på grunn av en alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som er klart dokumentert, er minsteytelsen 2,4 ganger grunnbeløpet."

Trygdekontoret mener imidlertid hun ikke kvalifiserer for denne minsteytelsen fordi sykdommen er ikke "alvorig eller varig nok"

Hun har hatt spisefortyrrelseri 5 år, vært innlagt på sykehus med undernæring, og har bipolar lidelser (manisk-depressivitet).

Bipolare lidelser er vel en varig sykdom? Spisefortyrrelsene er hun heller ikke frisk av.

Jeg greier ikke å se at hennes diagnose og sykdomshistorie ikke er "alvorlig og varig" og ønsker å klage på vedtaket.

Kjenner dere tilfeller hvor denne regelen er blitt tatt i bruk og noen har fått 2,4 ganger grunnbeløpet istedet for vanlig beregning?

Synes fagpersonen hun burde fått 2,4 ganger grunnbeløpet etter denne regelen, eller har trygdekontoret rett?

Hvilke muligheter har vi hvis klagen blir avvist?

Mvh

Byråkrat

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86095-rehabiliteringspenger-under-26-%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Det ligger en del saker referert på Trygderettens nettsider hvor det er gitt uførepensjon etter denne særreglen. www.trygderetten.no. Jeg kjenner ikke til rehab.saker hvor det har vert gitt.

Jeg kan ikke her vurdere om sykdommen er så alvorlig og varig at hun burde få 2,4G. Det er et trygdemedisinsk spørsmål som legen må vurdere i første omgang.

Men jeg kan i alle fall si at diagnosene er så pass alvorlig at hun absolutt bør klage på vedtaket og få det vurdert av høyere instans. Hun kan be om kopi av legeerklæringene og andre dokumenter som ligger i trygdesaken. Dersom de er mangelfulle eller misvisende bør hun fremskaffe en grundigere og/eller mer utfyllende legeerklæring og legge ved klagen. Dersom dette tar tid kan hun be om at klagefristen blir forlenget.

Blir klagen avvist kan hun anke til Trygderetten.

Lykke til!

Heisann!

Jeg har vært i samme situasjon selv. Jeg søkte i vår om rehabiliteringspenger pga alvorlig psykisk lidelse. Jeg var så sterkt preget av angst at jeg ikke levde, bare eksisterte. Jeg gikk på psykriatisk dagbehandling. Der skrev de et brev til trygdekontoret hvor de skrev at jeg hadde en alvorlig psykisk angstlidelse, og at de mente jeg skulle komme inn under denne regelen.

Men nei, søknaden ble avvist, jeg var ikke syk nok jeg heller. Fikk vite at en alvorlig lidelse var f.eks kreft eller schisofreni......

Jeg orket ikke klage på vedtaket......

Jeg er nå i dag mye bedre, men er ennå ikke tilbake i arbeid.....skal begynne etter nyttår!

Men for all del: Send en klage, det er ingenting å tape på det, og du vinner hvertfall ikke dersom du ikke sender noen klage.

!

Håper det ordner seg, jeg vet hvor urettferdig trygdesystemet føles!!!!!

Klem

Gjest trygdet selv

"For et medlem som får nedsatt arbeidsevnen før fylte 26 år på grunn av en alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som er klart dokumentert, er minsteytelsen 2,4 ganger grunnbeløpet."

Kan du si meg paragrafnummer? Jeg lurer på om jeg også kommer inn under denne regel

Kan du si meg paragrafnummer? Jeg lurer på om jeg også kommer inn under denne regel

Folketrygdlovens §10-10 3.ledd.

Se link:

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-034.html#10-3

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...