Gå til innhold

Anbefalte innlegg

En venninne av meg er gravid 15 uker på vei. Hun har tidligere arbeidet på cruise-skip, som flagget ut i løpet av våren 2001. Hun har skattbar inntekt i 2001, på ca. 75000.

Hun arbeider nå som hjemmehjelp hos en pensjonist, og tjener i underkant av 30000 året på dette.

Hun lurer selvfølgelig på hvor mye hun kan få utbetalt i fødselspenger med dette grunnlaget. Vil det heller lønne seg for henne å melde seg arbeidsledig på arbeidsformidlingen? Hvor mye får hun da eventuelt utbetalt i dagpenger og etterhvert fødselspenger?

Dette er en kinkig situasjon som er helt uforskyldt, og engangsstødnaden vil være til lite hjelp for henne, da hun vil være alene om omsorgen - og ikke motta bidrag fra barnets far.

Håper dere kan være behjelpelige med å svare på dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86171-f%C3%B8dselspenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Jeg kan ikke vurdere hvor mye hun får i fødselspenger uten en grundigere gjennomgang av inntekt og arbeidsforhold siste 3-4 år, herunder utregning av hva hun kan ha rett på i dagpenger.

Som enslig forsørger har hun rettigheter til overgangsstønad, ekstra barnetrygd, ekstra småbarnstillegg (fra mnd etter at barnet er født) og evt. minstebidrag.

Se også trygdehjelpen.no (innhold) hvor jeg har skrevet litt om rettigheter i forbindelse med fødsel og enslige foreldres rettigheter. Du bør få henne til å kontakte trygdekontoret i sin hjemkommune slik at hun får en fullstendig gjennomgang av hva hun har rett på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86171-f%C3%B8dselspenger/#findComment-470943
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...