Gå til innhold

Urettferdig barnløs! (langt)


Gjest barnløs

Anbefalte innlegg

Synes denne personen har vist oss stor tillit ved å la oss alle få lese hva som er h*n's innerst tanker og følelser.

Det er heldigvis slik her i landet at man har lov til å ytre hva man ønsker!

Personer som må ta det negativt synes jeg heller skal la det være!

klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du av typen så må finne feil ved andres innlegg??

Det jeg mente var...personer som blir fratatt barna sine, som vanskjøter dem, som lar dem gå for lut og kaldt vann, som seksuelt misbruker dem, fysisk misbruker dem osv osv...listen er lang over personer som ikke burde blitt gravide...

Forstår du nå hva jeg mener?? Eller skal jeg utdype det enda mer slik at du ikke skal henge deg negativt opp i det jeg skrev.? Beklager, men visse inlegg fra andre gjør meg "pissed off"..No hard feelings

mvh

Du spør:"Er du av typen så må finne feil ved andres innlegg??"

-Nei,så absolutt ikke!Jeg synes bare innlegget ditt var gjennomsyret av misunnelse og litt egoisme.For meg virket det som om du mente at ufb-ere som har slitt for og få barn i lang tid fortjente og få barn så mye,mye mer enn andre som ikke var i samme situasjon,og ble bedre foreldre.Denne tanken har jeg sett sneven av hos flere her!Og jeg skriver ikke dette for og tråkke på noens føleleser, men kansje man blir litt for selvsentrert etter og ha slitt i flere år og sentrert nesten kun rundt dette temaet(?).Det er min erfaring!

-Om jeg forstår hva du mener?Egentlig forstår jeg ikke hva du mener!Jeg mener det er en mening med at alle barn blir født, og jeg mener alle har rett til og bli foreldre uansett livssituasjon,rang og økonomi.Alle burde få sjansen!

Når du nevner misbruk og mishandling,så blir selvfølgelig det en helt annen sak(og helt utenfor tema), du snakker her om kriminalitet,så det vil jeg ikke dra inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kom du meg i forkjøpet Agape. Satte meg akkurat ned for å skrive et svar jeg også, men så dukket ditt glimrende innlegg opp. :o)

Til betrakteren kan jeg ikke si annet enn at i løpet av de mange årene jeg selv har vært aktiv på dette forumet, er min erfaring at her støtter man hverandre opp så godt man kan. De gangene det blir kranglig her inne, er det stort sett folk som ikke er aktive her som setter disse "diskusjonene" i gang. Tipper jeg riktig når jeg antar at du ikke er blant de mest aktive på UFB forumet?

Hilsen

Hyggelig å se deg, også.

Jeg får ikke sendt noe til ufb-lista, ser det ut til, hverken via min vanlige mail eller på nettstedet. Vi har problemer med mailen på jobben igjen.

Jeg og magen har det fortsatt bare bra. Jeg skal forsøke å få sendt en fyldigere oppdatering når eposten er oppe igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller meg også fult ut bak Agapes innlegg - nok en gang vettuge ord fra en vettug person.

Jeg blir lei meg hver gang noen bombastisk slår fast at vi som holder på med prøverør er egoister, kun styrt av biologien. At vi kun er i stand til å ønske og elske barn som vi har født selv og som har våre gener. Dette er en forenkling og en feilaktig forståelse av situasjonen. Jeg er sikker på at de fleste av oss ikke lever i den vilfarelse at våre gener er overlegne alle andres, og at de derfor for en hver pris må spres videre.

Mitt valg at utdannelse er et bevis på at jeg ikke først og fremst er en tilhenger av biologiske forklaringer, men jeg tyr gjerne til samfunnsmessige, kulturelle og historiske forklaringer. Så også denne gangen. Ønsket om egenfødte barn er et ønske som er skapt av den kulturen og det samfunn vi fødes inn i. Det er det som er det vanlige og derfor de rammer vi fra første stund tenker innenfor. Det er slik de aller, aller fleste får barn. Og vi fores med historier om hvor fantastisk både graviditet og fødsel er. Det vanlige (dominerende) blir gjerne oppfattet som det normale - det alle gjør og det også jeg naturligvis skal gjøre.

Når så ikke dette blir så enkelt må vi få tid til å omstille tankene våre - til å tenke i nye baner utover det vanlige. Vi må tenke alternativt.

Jeg synes at jeg har sett flere eksempler i løpet av den tiden jeg har vært på dette forumet av personer som jeg mener har et avklart forhold til at de forlater ufb-siden og går over til adopsjonssiden (Hei Yogi, Tango og AAA). Ikke fordi adopsjon er et andrevalg eller mindreverdig på noen måte, men fordi de har kommet dit i prosessen. De har brukt den tid de trenger, og jeg tror ikke noen av oss kun skal bruke en ettermiddag på en slik prosess. Jeg føler derfor at det er så godt å lese innlegg fra disse personene fordi de tydelig ikke føler for noen misjonerende holdning overfor oss som fortsatt ikke har sett lyset og holder på med dette meningsløse prøverørsstyret. Vet at det er flere av dere enn de jeg har nevnt, men det er de jeg synes det er så tydelig på.

Når de som adopterer ofte sier at de skulle ønske at de ikke tok alle de prøverørsforsøkene de tok, så tror jeg helt sikker at de mener det. Men samtidig er det nok slik at det føltes riktig da de gjorde det, nettopp fordi de mislykkede forsøkene var nødvendige forutsetninger for å komme dit de kom. Derfor blir slike uttalelser kun etterrasjonalisering.

Hvor meningsfult dette ble vet jeg ikke - men det er noe med at man lærer i alle fall å ikke bli så bombastisk sikker på alt her i verden etter å ha gått igjennom denne prosessen. Og hva som er riktig for meg behøver slett ikke å være riktig for andre og jeg har ingen rett til å avkreve andre begrunnelser for de valg de gjør eller de følelser de har. Men jeg vil gjerne vise at jeg forstår.

Hei på deg også, Nord-Trønder!

Du er tydeligvis fremdeles i stand til å begå reflekterte innlegg her, ser jeg. Det du skriver er innsiktsfullt og meningsfullt, og jeg har fremdeles stor glede av å lese tankene dine.

Hadde planer om å sende deg en julemail, men siden eposten min er så syk at ingenting kommer verken inn eller ut, får det bli med en liten hilsen her. Om eposten blir frisk før fredag kan det hende det kommer noe i innboksen også!

Alt er vel med meg, og magen min ser også ut til å vokse og trives. Jeg skal til kontroll i dag, men jeg er ikke nervøs for det - jeg trenger ingen doppler for å fortelle meg at det er liv der inne! Der er det juletrefest hver eneste dag nå...

Håper alt står godt til med deg og magen din. Egentlig regner jeg med at alt går bra så lenge jeg ikke hører noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barnløs

Du spør:"Er du av typen så må finne feil ved andres innlegg??"

-Nei,så absolutt ikke!Jeg synes bare innlegget ditt var gjennomsyret av misunnelse og litt egoisme.For meg virket det som om du mente at ufb-ere som har slitt for og få barn i lang tid fortjente og få barn så mye,mye mer enn andre som ikke var i samme situasjon,og ble bedre foreldre.Denne tanken har jeg sett sneven av hos flere her!Og jeg skriver ikke dette for og tråkke på noens føleleser, men kansje man blir litt for selvsentrert etter og ha slitt i flere år og sentrert nesten kun rundt dette temaet(?).Det er min erfaring!

-Om jeg forstår hva du mener?Egentlig forstår jeg ikke hva du mener!Jeg mener det er en mening med at alle barn blir født, og jeg mener alle har rett til og bli foreldre uansett livssituasjon,rang og økonomi.Alle burde få sjansen!

Når du nevner misbruk og mishandling,så blir selvfølgelig det en helt annen sak(og helt utenfor tema), du snakker her om kriminalitet,så det vil jeg ikke dra inn her.

Halloooooo!

Alle vilkår er like! om det er misbruk eller andre grunner til at barn blir født! Det har like mye med saken å gjøre!

Jeg mener jo ikke at vi er bedre foreldre enn f.eks deg, men jeg tror og vet at jeg har flere som tenker slik.......at vi ufb setter "mer" pris på barna våre, "mer" pris på graviditeten.....hvorfor?? Fordi det er ingen selvfølge at vi skal få lov å være i de lykkelige omstendighetene...men du misforstår vel det også du.

Egoister og selvsentrert...javel, men vet du i det hele tatt hva det dreier seg om?? Si meg...når potten i lotto er på over 20 mill...sier du ikke av og til, at tenk om, hvis at, kanskje.......???? Just det er det vi også sier...bare forskjellen ligger i at vi ønsker et barn, og kjenner det sååå enormt på kroppen. Noen blir FAKTISK psykisk syke av å ikke kunne få ønskebarnet.

Synes du er ganske taktløs som i det hele tatt tør å uttale deg om dette! Du kunne latt være å svart på innlegget mitt om du synes vi her inne i forum er så "teite". Men neida, du MÅTTE svare, og det negativt. Vi støtter opp positivt om hverandre her inne!!!!

God jul til deg!

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er litt sen med å svare deg...

Har selv en fortid som ufrivillig barnløs, som til slutt endte med to uventete graviditeter ved hjelp av dobbeltsengmetoden.

Innimellom titter jeg derfor innom forumet her for å lese. Merker at mine følelser og erfaringer fra tiden som ufrivillig barnløs er helt annen enn f.eks. din. Nå klarte vi å leve med tanken om at vi kanskje aldri kom til å få barn, og på slutten (etter ca. 13 år) så var vi forsont med denne tanken.

Vi mennesker er forskjellige - selv ufrivillig barnløse... Når jeg leser dine innerste tanker, så gjør jeg opp mine meninger - det er uunngåelig. Når man legger ut disse på internett, så er det bare å forvente at folk med ulike meninger og tanker kan svare at de tenker annerledes.

Tilbakemeldinger som du har fått under, virker for meg ikke ondskapsfulle, men meninger fra andre mennesker. Og i tråd med det som står på velkomstsiden. Det må gå an for alle å gi uttrykk for sine tanker. Det er synd hvis et forum kun skal være et "støtteforum" - der man skal gi "positiv" støtte og "ikke noe annet". Selv om noen har andre meninger, så kan dette være ment som en positiv støtte - selv om kanskje ikke "du" oppfatter det slik.

Vedr.: "... at vi ufb setter "mer" pris på barna våre, "mer" pris på graviditeten.....hvorfor?? Fordi det er ingen selvfølge at vi skal få lov å være i de lykkelige omstendighetene..."

Slik tenker iallefall ikke jeg. Tror ikke at ufrivillige barnløse setter mer pris på sine barn enn andre. Og der er ikke nødvendigvis en selvfølge for alle andre å bli gravid heller. Selv foreldre som har begått omsorgssvikt kan være veldig glad i barna sine. Det er ikke nødvendigvis derfor omsorgssvikten skjer. Jeg jobber innen barneverntjenesten, og i perioden vi var barnløse så fallt det meg aldri inn å tenke at de ikke burde ha fått barn, men jeg burde heller ha fått.

Jeg skjønner at du opplever forumet slik at her skal man få lov til å dele sine innerste tanker. Samtidig bør det være høgde for tilbakemeldinger som ikke alltid støtter "positivt" opp. Som at jeg og evt. andre reagere på utsagn som at ufb setter "mer" pris på barna sine., at "jeg" fortjener mer å få barn enn andre osv.

Vedr. "Noen blir FAKTISK psykisk syke av å ikke kunne få ønskebarnet".

Siden jeg selv har opplevd å være ufrivillig barnløs, og vært gjennom mang en kamp med meg selv for å snu tankene til at det går an å ha et liv uten barn, så undrer det meg (helt oppriktig) hvorfor enkelte blir psykisk syke av dette. Som sagt så er vi forskjellige, og takler ting ulikt. Min måte å "overleve" på var å ikke synes synd på meg selv. Vi tok en dag av gangen (og en menstruasjon av gangen) og prøvde å takle "nederlaget" ved å tenke fremover (neste syklus). Samtidig så prøvde vi å fokusere på andre ting enn å være barnløs, og var mye ilag med barn - har stor familie og var "yndlingstanten". Jeg har alltid vært veldig glad i barn, og tok derfor en utdannelse rettet mot dette - å ta vare på barn. I den barnløse perioden var jeg lidenskapelig opptatt av dette. Som en kommentar til ditt innlegg, så var jeg glad for alle julekort med barn.

Håper jeg har fått frem at min mening er at alles tanker rundt temaet er viktig, og at ingen kan påberope seg at min måte å reagere på er rett. Og at ufrivillige barnløse ikke er en ensartet gruppe som tenker likt. Videre at når man tar opp temaet, så er det synd hvis det er kun de som er enige som kan svare. Alle er forskjellige - selv de som er ufrivillige barnløse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...