Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

""Svar: Jenta er 17 år. Dorthe gir henne øl.

Det ser ut for meg som du syns det er OK. Eller tar jeg feil ?"

Ja, jeg synes det er ok. Det perfekte hadde selvsagt vært om man ikke drakk som 17 åring, men når jenta uansett gjør det så mener jeg at Dorthe ikke gjør noe feil ved å gi henne en sixpack.

Du må selvsagt få mene at dette er galt av Dorthe, men det var ikke mitt poeng.

Poenget mitt var at du skrev dette:

"Det ender nok i enighet mellom oss, men SDD har en for oppmuntrende holdning i forhold til min."

Altså er du på en mystisk måte enig med Dorthe, damen som gir henne øl, men ikke meg, som ikke refser henne for å gi henne øl.

Hvordan går det ann?

Jeg er også av den oppfatningen at man bør vente så lenge som mulig med å drikke, og selv har jeg rett utenfor her jeg bor funnet en livløs 14 åring som mikset alkohol og dop på en fest, og ikke hadde noen puls. Jeg og typen hennes som var i sjokk fikk ringt ambulansen, og i løpet av den tiden fikk vi liv i jenta. Hun overlevde og klarte seg bra. Har dette noe med saken å gjøre? Nei, og det har det heller ikke at du har fått kjørt en skokk fordrukne 14 åringer til sykehuset.

Det er ingen som synes det er ideelt at så unge mennesker drikker, og spør du meg burde alle ventet til de var gamle nok og vel så det. Problemet er at det ikke skjer. Unger raver rundt dritings og dopa fra de er 13 år og oppover, og det er fint lite man kan gjøre med det om man ikke vil bure dem inne på rommet sitt rett etter skoletid.

Poenget mitt var uansett at det er merkelig at du kan være enig med damen som gir øllene til "barnet", mens du poengterer at du ikke er enig med meg, som ikke har gjort noe annet enn å si at damen som ga øl til "barnet" etter min mening ikke gjorde noe galt.

Dette henger bare ikke på greip, og derfor lurer jeg litt på hvorfor du trakk fram meg over her.

Du kan være enig eller uenig. Jeg vil ikke diskutere mer på denne måten, og har utttrykt det jeg vil.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86223-%C3%B8l/page/4/#findComment-470480
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• SierDuDet

25

• Dorthe

21

• Ulv I Faarikaal

8

• Sofline

3

Mest aktive i denne tråden

Du kan være enig eller uenig. Jeg vil ikke diskutere mer på denne måten, og har utttrykt det jeg vil.

Nå må dere gi dere med den øldiskusjonen. Jeg kjøpte en sixpack, jeg visste hun kom til å drikke anyway.

Hun er ikke en dranker bare en helt vanlig 17 åring som skulle på juleball. Det var 10 stk her og alle drakk. Noen var helt sikkert gamle nok og alle hadde med seg alkohol.

Dette er en helt vanlig situasjon, ikke at de sitter hos meg fordi jeg stort sett er hjemme og ingen ble overstadig på noen måte.

Som jeg skrev i går var det masse igjen, det hev jeg i meg.

Datteren min hadde fremdeles full kontroll da hun kom hjem.

Alle ønsker at ungene skal begynne å drikke sent men hvem drakk ikke før 18 år.

Og som det ble påpekt lenger opp i diskusjonen, det er bedre med en sexpack enn en colaflaske med ukjent innhold.

Det var mitt argument for å kjøpe selv om jeg brøt mine prinsipper. Det er som sagt en balansegang med å ha ungenes fortrolighet eller ikke.

Jeg hadde aldri kjøpt noe tidligere fordi jeg mener at det ikke skal være lettvindt. Men jeg godtar at hun drikker siden hun snart blir 18 år.

Tror heller ikke jeg kunne hindret drikkingen på noen måte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86223-%C3%B8l/page/4/#findComment-470486
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Nå må dere gi dere med den øldiskusjonen. Jeg kjøpte en sixpack, jeg visste hun kom til å drikke anyway.

Hun er ikke en dranker bare en helt vanlig 17 åring som skulle på juleball. Det var 10 stk her og alle drakk. Noen var helt sikkert gamle nok og alle hadde med seg alkohol.

Dette er en helt vanlig situasjon, ikke at de sitter hos meg fordi jeg stort sett er hjemme og ingen ble overstadig på noen måte.

Som jeg skrev i går var det masse igjen, det hev jeg i meg.

Datteren min hadde fremdeles full kontroll da hun kom hjem.

Alle ønsker at ungene skal begynne å drikke sent men hvem drakk ikke før 18 år.

Og som det ble påpekt lenger opp i diskusjonen, det er bedre med en sexpack enn en colaflaske med ukjent innhold.

Det var mitt argument for å kjøpe selv om jeg brøt mine prinsipper. Det er som sagt en balansegang med å ha ungenes fortrolighet eller ikke.

Jeg hadde aldri kjøpt noe tidligere fordi jeg mener at det ikke skal være lettvindt. Men jeg godtar at hun drikker siden hun snart blir 18 år.

Tror heller ikke jeg kunne hindret drikkingen på noen måte.

Beklager, jeg vet ingenting om din datter enn det du forteller. Egentlig er jeg vel ikke så opptatt av akkurat henne eller deg når det gjelder dette.

God natt !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86223-%C3%B8l/page/4/#findComment-470493
Del på andre sider

"Dersom dette er de eneste alternativene du har, da har du gjort noe galt allerede."

Så du mener at man har gjort noe galt om 17 åringen faktisk drikker alkohol ute, selv om foreldrene er sterkt i mot dette?

Da har man rett og slett ikke gjort en god nok oppdragelse?

Da kunne man gjort en bedre jobb, ja.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86223-%C3%B8l/page/4/#findComment-470665
Del på andre sider

Annonse

"Beste måten å sende det signalet på, er å si: Ikke drikk noe du ikke vet hva er."

Det funker jo bra!

I og med at undersøkelser viser at nesten 50 % av unge i Oslo har prøvd hasj en eller flere ganger, så er vel dette klare tegn på at det funker heller dårlig å si til dem at dette er noe de ikke må prøve.

Alle har trossalt fått beskjed om at man IKKE SKAL PRØVE NARKOTIKA. En klarere beskjed enn dette er vel knapt gitt i forhold til noe. Og likevel prøver folk det.

Merkelig at så mange prøver hasj når de har fått beskjed om at narkotika er farlig, ikke sant? Og DU kaller folk naive i denne tråden...

Vi lever ikke i en verden hvor det fungerer å si til noen at de ikke skal gjøre det og det...

"I og med at undersøkelser viser at nesten 50 % av unge i Oslo har prøvd hasj en eller flere ganger, så er vel dette klare tegn på at det funker heller dårlig å si til dem at dette er noe de ikke må prøve."

Bare en kommentar: Dette er faktafeil. Det riktige tallet for oslo i 2002 er 28%, dvs bare såvidt halvparten av hva du påstår.

For landet som helhet er det 15% og synkende.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86223-%C3%B8l/page/4/#findComment-470671
Del på andre sider

Oki, det sier litt om hvor uenige vi er i spørsmålet om alkohol.

Du har tydligvis noe grunnleggende i mot alkohol, og da vil vi selvsagt aldri bli enige.

"Du har tydligvis noe grunnleggende i mot alkohol, og da vil vi selvsagt aldri bli enige. "

Hvordan du kom fram til det, fatter ikke jeg. Det var heller ikke den første konklusjonen din - da var jeg "opphengt i loven". ;-)

Dersom du, som foreldre, enten må overvåke ungene med tester og prøver, eller bare må akseptere at de driter i hva du sier, da kunne du nok ha gjort en bedre jobb.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86223-%C3%B8l/page/4/#findComment-470772
Del på andre sider

Hvis det å gi dem øl hindrer dem fra å drikke det skumle som kommer på colaflaske når man likevel vet at de drikker ute, så ja.

Men her må man selvsagt bruke skjønn.

"Hvis det å gi dem øl hindrer dem fra å drikke det skumle som kommer på colaflaske når man likevel vet at de drikker ute, så ja."

Hva har dette med årsaken til ungene ikke hører på foreldrene å gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86223-%C3%B8l/page/4/#findComment-470777
Del på andre sider

"Du har tydligvis noe grunnleggende i mot alkohol, og da vil vi selvsagt aldri bli enige. "

Hvordan du kom fram til det, fatter ikke jeg. Det var heller ikke den første konklusjonen din - da var jeg "opphengt i loven". ;-)

Dersom du, som foreldre, enten må overvåke ungene med tester og prøver, eller bare må akseptere at de driter i hva du sier, da kunne du nok ha gjort en bedre jobb.

"Hvordan du kom fram til det, fatter ikke jeg. Det var heller ikke den første konklusjonen din - da var jeg "opphengt i loven". ;-)"

Ja, det var min _første_ konklusjon, ja :)

"Dersom du, som foreldre, enten må overvåke ungene med tester og prøver, eller bare må akseptere at de driter i hva du sier, da kunne du nok ha gjort en bedre jobb."

Jeg har ikke prøvd meg som forelder enda, men jeg har liten tro på overvåking, ei heller det å skremme dem fra ting de aller fleste 17 åringer likevel bruker.

Opplysning er det viktigste, og jeg har selvsagt når de er så gamle at de står foran problemstillingen alkohol, lært dem opp til å bli såpass modne at de vil håndtere situasjonen bra.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86223-%C3%B8l/page/4/#findComment-470780
Del på andre sider

"Hvis det å gi dem øl hindrer dem fra å drikke det skumle som kommer på colaflaske når man likevel vet at de drikker ute, så ja."

Hva har dette med årsaken til ungene ikke hører på foreldrene å gjøre?

"Hva har dette med årsaken til ungene ikke hører på foreldrene å gjøre?"

Hvordan skal du få en 17 åring til alltid å gjøre det du vil? Innføre diktatur?

Gjorde du alt det dine foreldre sa du skulle gjøre og ikke gjøre? Det gjorde ikke jeg, helt uten at de gjorde noe galt av den grunn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86223-%C3%B8l/page/4/#findComment-470784
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...