Gå til innhold

Nå har juletragedien begynt hos oss.....!!

Anbefalte innlegg

Vannet har frysi, far er sur for at det blir ekstra jobb på lillejulaften. På forhånd er han sur fordi han synes jula er noe stress. Det er jo litt rart siden det er jeg (mor) som gjør alt som skal gjøres. Hmmfm. Høres kjent ut for mange tenker jeg?

Mor er redd for at far skal bli så sur at det går ut over barna. Skulle jo være vant til å takle lillejulaftens dårlige humør etter mange år forresten.

Får håpe det går såpass bra og med ikke mer sure miner og småkrangling (hender det blir storkrangling også dessverre) enn at barna tenker tilbake på barndommens jul som mest positive minner.

Nei, jula er for ungene. Og kanskje for de gamle som kan ta det helt med ro. For oss småbarns- og tenåringsforeldre virker det til å være mest kjas og mas. Presanger, dyrest mulig, er viktigst. Blir kvalm av det snart.

Heldigvis så slipper jeg ihvertfall fyll i jula. Sender medfølende tanker med dem som har det. Var tendenser noen år tidligere hos gubben, men det har ihvertfall roet seg.

Hilsen en mor som for alt i verden ønsker en harmonisk jul for og med familien, men som ikke evner å oppnå det. Kanskje forventningene er for store.

Noen her som har fantastiske julefeiringer uten noens om helst gnissninger? Kan nesten ikke tro de finnes. Høres ikke ut som om de er i min bekjentskapskrets iallefall. Alle voksne ønsker jo jula over førd en har begynt jo!

Hvordan er din lillejulaften? Gleder eller gruer du deg, eller stresser du deg bare kav ihjel. Eller er alt bare kos. (Heldiggris isåfall).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86930-n%C3%A5-har-juletragedien-begynt-hos-oss/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en heldiggris jeg..vi har en rolig julefeiring. Mannen min vasket hele huset igår, og ryddet det meste. Jeg har ansvar for alle pakker til alle vi gir til, og rydding på stua og i gangen..resten tok han seg av i går. I morgen drar vi på besøk til svigersene for jula. Der er det rolig og trivelig. Vi spiser godmat, alle drikker litt rødvin eller litt øl, og det er påbudt med akevitt etter maten, men ingen blir fulle, bare mette og glade. Jeg er heldig, og skal sørge for at hele familien min husker det imorgen, at vi er det - for jeg tar det nok litt som en selvfølge fordi det alltid har vært sånn.

Skjønner hva du skriver om, og kan ha hatt tendensen til denne innstillingen tidligere, MEN:

NÅ - begynner jeg å småsulle med litt strikking og liknende tidligere enn før

NÅ - koser meg med tanken på hva jeg skal kjøpe, ikke dyrt, men lite, enkelt og ikke minst ønsket, tidligere på høsten

NÅ vasker jeg aldri til jul; tar det som det passer med mengden skitt. Synes selv det er mye bedre å vaske ut noen rom når sola og lyset kommer til våren - å lufte ut huset!

NÅ baker jeg det som faller oss inn; pepperkakehuset er det eneste faste. Vi deler med venner og besøker hverandre uanstrengt midt i baketida. Slik blir det deig annenhver gang!

NÅ har jeg egentlig ingen forventninger til jul, da slipper jeg også nedturer. Koser meg bare med tanken på ribbekjøttet.

...ja, jula er faktisk god og koselig, rett og slett fordi vi aldri stresser (selv om vi har tendensen til dette i fullt monn ellers i livet, dessverre).

Synes det er synd at folk skal kave seg ihjel til denne tida, og sette så høye krav til seg selv også her. Vi skal fikse alt, vi, barn av vår tid som vi er, der Kontroll av Livet er det eneste sanne.

Så trist å høre at du ikke har det helt bra, Imodus - jeg vil absolutt ikke sette meg selv på en pidestall. Håper du greier å kose deg i det små likevel, sammen med ungene dine, selv om gubben stresser og er sur (men, vet det ikke er enkelt)

Klem fra

Vi koser oss vi.

Heldigvis hadde jeg tenkt å vaske vinduene på søndag, men det ble for kaldt så det slapp jeg.

Gubben løp rundt med støvsugeren i dag, så når unga var i seng, senket julefreden seg.

I år har det vært veldig lite stress, og jeg tror det er fordi jeg har funnet ut at julaften kommer uansett om jeg får rydda i skapene eller vaska vinduene.

Har tatt det litt mer piano i år enn tidligere, og jeg gleder meg til i morgen!

Stress er det, noe annet kommer jeg ikke utenom. Men i år har det vært bedre enn andre juler.

Det spørs hva slags stress det er. Noe av stresset er nesten hyggelig ;-)

I dag ble sa jeg noen gale ord til tenåringen, men fikk rettet opp misforståelsen.

Nå er jeg så og si ferdig med alt og skal bare slappe av ;-)

Stresset dreit vi i i år.

Shoppet julegaver (bra julegaver tilogmed!) til utenom familien (oss og et barn) en snittpris på 30 kroner. Gudene sto oss bi, og lot et par butikker gå konk like før jul. (konkurssalg)... Vi var ferdige med dem 30 desember.

Julevasken og julehandelen hoppet vi over, tok kattevask, og handler etterhvert i stedet.

kun én dag med julerelatert stress har det vært, og det var dagen før vi reiste til svigerser, da vasket vi, og pyntet tre.

Hos svigerser har det vært gnisninger til tusen, men vi rømte etter 3,5 dag, vel hjemme i hjemmets lune fred og ro, skal vi gjenta julaften den 29. 1/3 av pakkene er igjen :-)

*nyte rødvinsgløgg og fenalår, samt sovende barn*

Annonse

Gjest ikke undertegnet

Shoppet julegaver (bra julegaver tilogmed!) til utenom familien (oss og et barn) en snittpris på 30 kroner. Gudene sto oss bi, og lot et par butikker gå konk like før jul. (konkurssalg)... Vi var ferdige med dem 30 desember.

Julevasken og julehandelen hoppet vi over, tok kattevask, og handler etterhvert i stedet.

kun én dag med julerelatert stress har det vært, og det var dagen før vi reiste til svigerser, da vasket vi, og pyntet tre.

Hos svigerser har det vært gnisninger til tusen, men vi rømte etter 3,5 dag, vel hjemme i hjemmets lune fred og ro, skal vi gjenta julaften den 29. 1/3 av pakkene er igjen :-)

Hørtes nydelig ut!

Jeg mente selvfølgelig 30 november!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...