Gå til innhold

HJELP! : Ikke nok konvensjonelt minne.... DOS!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

To ting først: et løst minnekort, eller et løst vga kort. Åpne PC'en og ta disse kortene ut og sett i igjen et par ganger. Dårlig kontakt i sokkelen kan være årsak. Se hvor mye minne som telles opp når du slår på, og om det stemmer med fysisk minne.

Hvis du ikke føler deg sikker på å åpne PC'en så ikke gjør det.

To ting først: et løst minnekort, eller et løst vga kort. Åpne PC'en og ta disse kortene ut og sett i igjen et par ganger. Dårlig kontakt i sokkelen kan være årsak. Se hvor mye minne som telles opp når du slår på, og om det stemmer med fysisk minne.

Hvis du ikke føler deg sikker på å åpne PC'en så ikke gjør det.

Neida, det ser ikke ut til å hjelpe. Jeg ser nå at jeg også får en annen feilmelding (står over den andre feilmeldingen): "MAC Init error: Problems in devices rom. Finner ikke net.msg eller neth.msg". Noen flere gode forslag? Vil det nytte å kjøre en "recovery cd" eller tror du at feilen er en hardware feil?

Neida, det ser ikke ut til å hjelpe. Jeg ser nå at jeg også får en annen feilmelding (står over den andre feilmeldingen): "MAC Init error: Problems in devices rom. Finner ikke net.msg eller neth.msg". Noen flere gode forslag? Vil det nytte å kjøre en "recovery cd" eller tror du at feilen er en hardware feil?

Hardware eller BIOS. Recovery-CD vil neppe hjelpe. Ut fra informasjonen du har gitt tipper jeg at det er hovedkortet (representert ved en eller annen komponent på det) som har tatt kvelden - men det kan hende det bare er minnebrikken. Prøv å ta den ut og sette inn en annen.

Ulv I Faarikaal

Mulig lesefeil på disk. Ikke så uvanlig. Det kommer stort sett av støt. 83 % av diskfeil på WD disker skyldes støt. Utvikler seg over tid og kommer litt etter litt. En foramtering og dypkontroll av disk vil avsløre det. Feilmeldimg om for lite minne kommer av at minnedriver ikke kan lastes og filen kan være skadd. Virus er også en mulighet.

Hardware eller BIOS. Recovery-CD vil neppe hjelpe. Ut fra informasjonen du har gitt tipper jeg at det er hovedkortet (representert ved en eller annen komponent på det) som har tatt kvelden - men det kan hende det bare er minnebrikken. Prøv å ta den ut og sette inn en annen.

Hva med nettverkskortet? Kan det være en mulig feilkilde?

Annonse

Neppe - det kommer ikke inn i bildet før senere i oppstarten. Men du kan jo prøve å nappe det ut og se om det hjelper.

Tenker bare på den feilmeldingen: "MAC Init error: Problems in devices rom. Finner ikke net.msg eller neth.msg". Tenkte kanskje at dette var noe med nettverkskortet. Napper det ut i morgen og ser. Så vender jeg tilbake og forteller hvordan det går. Takk for hjelp så langt :)

• 2 uker senere...
Gjest Kengun

Jeg lovte å komme tilbake hit å forklare hvordan det går med PC'en. Jeg forsøkte å ta ut diverse kort (modem, lydkort, etc.) men dette hjalp ikke. Jeg gav til slutt opp og leverte PC'en inn for reparasjon. Løsningen ble en fullstendig formatering og innlegging av operativstystem, drivere, etc. på nytt. Fikk PC'en tilbake idag og fungerer nå 100%. De som reparerte PC'en sa at den var full av støv og dette kunne være en årsak. Mye støv leder strøm. PC'en ble derfor tørket støv av, les: blåst med "luft på boks". Og deretter formatering, etc.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...