Gå til innhold

Montere vedovn - hva koster det?

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel vedovn stående på loftboden min. Den fulgte med leiligheten, og nå har jeg lyst til å sette den inn, ettersom jeg har gratis ved fra skolen.

Har en pipe som går igjennom leiligheten, som ovnen har vært tilknyttet tidligere, men det hullet er murt igjen.

Hvordan går jeg fram for å installere ovnen da?

Må jeg si ifra til borettslaget?

Leier jeg en murer til å gjøre jobben, og skal den kontrolleres av brannvesen eller feier?

Hva bør jeg ha på gulvet under ovnen? Metall, betong? Jeg har teppegulv nå, skal senere legge parkett.

Hvor mye vil det koste å få noen til å installere den (ca.)?

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/88174-montere-vedovn-hva-koster-det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

Jeg tror du bare kan åpne hullet og mure inn røykrøret igjen på samme sted. Bare ingen har tetta igjen pipa eller no sånt ?

Store byggevarehus har brosjyrer og folk som vet hvordan det skal være rundt ildstedet. Ikke noe stort problem.

Jeg tror du bare kan åpne hullet og mure inn røykrøret igjen på samme sted. Bare ingen har tetta igjen pipa eller no sånt ?

Store byggevarehus har brosjyrer og folk som vet hvordan det skal være rundt ildstedet. Ikke noe stort problem.

Det er bare det at jeg ikke aner hvor hullet har vært...hele pipa er sparkla og malt!

Men jeg har vel ikke lov til å gjøre det selv uansett?

Takk for svar, ulven, du er god å ha ;-)

Dette må du undersøke nøye. For det første så må du kontakte borettslaget, slik at du vet at det ikke er noe galt med pipa. For det andre er det regler for hvem som skal utføre denne jobben. Det må gjøres forskriftsmessig og du må antagelig bruke en murer. Før vet jeg du kunne gjøre det selv, men at brannsjefen måtte komme og godkjenne pipa og ildstedet.

Men det er mulig at denne regelen er endret slik at du må ha en fagmann for å gjøre det. Jeg monterte mine ovner selv, men jeg måtte lage målsatte tegninger, skaffe dokumentasjon på pipa og ildsteder og tilslutt kom brannsjefen på besøk og godkjente det før bruk.

Du må med andre ord kontakte brannsjefen i den kommunen du bor i og spørre hvordan du skal forholde deg.

Dette er ikke å spøke med, så sørg for at du gjør det riktige, det er ikke få branner som har oppstått ved feilmontering av ildsted.

Annonse

Dette må du undersøke nøye. For det første så må du kontakte borettslaget, slik at du vet at det ikke er noe galt med pipa. For det andre er det regler for hvem som skal utføre denne jobben. Det må gjøres forskriftsmessig og du må antagelig bruke en murer. Før vet jeg du kunne gjøre det selv, men at brannsjefen måtte komme og godkjenne pipa og ildstedet.

Men det er mulig at denne regelen er endret slik at du må ha en fagmann for å gjøre det. Jeg monterte mine ovner selv, men jeg måtte lage målsatte tegninger, skaffe dokumentasjon på pipa og ildsteder og tilslutt kom brannsjefen på besøk og godkjente det før bruk.

Du må med andre ord kontakte brannsjefen i den kommunen du bor i og spørre hvordan du skal forholde deg.

Dette er ikke å spøke med, så sørg for at du gjør det riktige, det er ikke få branner som har oppstått ved feilmontering av ildsted.

Takk for svar!

Jeg har en kompis som er feier, han vet det sikkert :-) (at jeg ikke tenkte på det før..?)

*ringer*

Ulv I Faarikaal

Når ildstedet er en løs jernovn og det har stått en der før, er det egentlig bare å sette på plass ovnen, evt feste den i gulvet, åpne røykhullet, sette inn røykrøret og fyre opp. Forutsatt at alt er i orden. Er man ikke sikker på det, må man selvsagt undersøke evt tilkalle fagmann.

Mine tips er bare tips, jeg er ikke synsk for evt andre forhold. Brannsynet som jeg snakket med fortalte meg dette for et år siden, da jeg skulle hjelpe noen å sette inn ovn i en OBOS-blokk. Men de kunne gjerne sende en mann for å kikke.

Ansvaret var mitt siden det ikke skulle nybygges. Jeg fant ovnen på loftet, åpnet hullet og fyrte i vei. Metallplata på gulvet var på plass og det var murstruktur på brannmuren, alt i orden. Jeg sjekka med forrige eier og de hadde bare demontert ovnen og murt igjen hullet. Feieren var der sommeren før og det var flere som hadde samme opplegg.

Brosjyra fra byggevarehuset viste alt hvis jeg vile sette inn en _ny_ bedre ovn i samme pipehull, det kunne man også gjøre selv hvis man turde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...