Gå til innhold

nedgang i rehabiliteringpenger

Anbefalte innlegg

I mai 2000 var jeg utsatt for en yrkesskade.Jeg løftet tungt,fikk en skiveutglidning i ryggen, og har hatt store smerter siden.Er operert for det samme for 20 år siden.Har fått det godkjent som yrkesskade. Jeg er alene med to barn.(7 og 12 år)

Har alltid jobbet mye,men årene før skaden jobbet jeg kun 30% og mottok overgangsstønad. Klarte meg greit på dette.

Etter skaden ble jeg sykemeldt et år og gikk så over på rehabiliteringspenger.Jeg fikk ganske høy utbetaling fordi det også ble regnet omsorgspoeng.Det ble et beløp på ca.800 kr dagen i rehabiliteringspenger.

Jeg sliter med store smerter,klarer svært lite og sliter i tillegg med mye angst.Har vært igjennom det meste av behandlinger.Kan ikke nevne alt her,med det er masse!Både for det fysiske og det psykiske. Kan ikke klare en jobb,må kun konsentrere meg om ungene.

Rundt juletider fikk jeg et brev om at rehabilteringspengene mine skulle omregnes.

Fikk senere et brev fra trygdekontoret om at jeg fra 1.januar ville gå ned fra rundt 800 kr. dagen til 360 kr. Ringte for å høre hva dette kom av,og så brått. Jo,det ble ikke lenger regnet omsorgspoeng,kun etter hva jeg hadde tjent året før,eller tre årene før jeg ble skadet.Overgangsstønaden som jeg hele tiden hadde mottatt mens jeg hadde så liten stilling,ble ikke tatt med.Det var ikke pensjonsgivende inntekt.

Så jeg har nå gått fra å motta 16000 i mnd. til 7200.Så kommer jo skatten på 20% oppå der.Hvordan skal jeg klare leve av det?Kan det være mulig at de gjør slik med folk. Jeg har bolig lån på 4300 og husleie på 2100 i mnd. Så har jeg noen små lån i tillegg.Minsten har jeg tatt ut av sfo,for har ikke råd til det nå.

Jeg kan ikke jobbe,har ikke sjangs. Må gå med krykker,og har vondt for å gjøre nesten alt,samtidig sliter jeg meg ut med angsten.

Trygdekontoret sa jeg kunne kontakte sosial kontoret.Skal jeg bli sosialklient fordi jeg har fått en yrkesskade og fordi jeg valgte å motta overgangsstønad og jobbe lite?

Hvis jeg får innvilget en uførepensjon vil jeg få mer inntekt,for da blir det regnet omsorgspoeng,eller hva?

Hva skal jeg egentlig gjøre. Jeg har fått rehabiliteringspenger i snart to år,og har fått det innvilget ennå noen måneder.Men kan jo ikke leve av det lille jeg får nå.

Jeg er redd,og lurer på om det virkelig er sant. Den ene måneden mottar man 16000 og den neste 7200.

Jeg mottar barnetrygd for tre barn,og minstebidrag for barna.

Hvordan er muligheten for meg til å søke uførepensjon?Jeg kan ikke søke om yrkesrettet attføring,for jeg kan ikke utføre noe jobb.

Takknemlig for svar

Med vennlig hilsen meg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/88177-nedgang-i-rehabiliteringpenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Folketrygdlovens regler om beregning av rehab.penger ble endret med virkning fra 1.1.2002 (jf lov av 30.6.2000 nr 57).

Folketrygdloven § 10-18 lyder nå: "Ved yrkesskade beregnes rehabiliteringspenger etter bestemmelsene i §§ 10-9 til 10-17. Grunnlaget for rehabiliteringspenger settes likevel ikke lavere enn antatt årlig arbeidsinntekt på skadetidspunktet, justert i samsvar med endringer i grunnbeløpet fram til søknadstidspunktet."

Skal du gjøre noe med dette vedtaket er det fastsettelsen av "antatt årlig inntekt på skadetidspunktet" du må angripe.

Uførepensjon regnes ut på samme måte som før, dvs med omsorgspoeng.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...