Gå til innhold

Hva gjør dere med stearinlys-stumpene?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det begynner å bli mengder her og, jeg brenner stearinlys hele tida. Nå tar jeg vare på alle stumpene, som stort sett er røde, og har tenkt å spare dem til neste høst når ungene skal ha med lysstumper i barnehagen. Kanskje jeg prøver å smelte det på egen hånd om det blir for mange etter hvert, og lage nye lys.

Hvordan gjør man det da? Vet det er noe dyppegreier... Fikk høre av femåringen at i barnehagen hadde de gått 17 runder for å få lysene de hadde laget i julegaver ferdige...

:o)

Gjest kaster de

Jeg lar lysene brenne langt eller helt ned (har lysestaker som tåler dette), de bittesmå stumpene som er igjen kaster jeg.

Jeg brenner mye sterainlys, men tror ukke det utgjør så mye det jeg kaster.

Selvsagt kan det smeltes og dryppes / støpes på nytt, men tviler på at du vil spare noe særlig på det. Det må være fordi du synes det er gøy, utgiftene til veke, noe å dryppe det i / rengjøring av dette osv vil nok bruke opp det du tjener på det..

Annonse

Øh ? Gjøre noe? Jeg har bare stappet dem i søppelposen, jeg.

Da jeg var liten, pleide vi å få lov å gjøre noe vi kalte å "dryppe lys". Gamle Donaldblader og stearinlys-stumper ble funnet frem. Så dryppet vi stearin på et utvalgt bilde i Donald-bladet. Når stearinen på det utvalgte bildet var stivnet. kunne man forsiktig bende det løs. Og vips - så hadde man et perfekt avtrykk på baksiden av stearinplaten!:-)

Av en eller annen grunn var det noe av det morsomste vi visste.

Men du er vel litt for stor til den slags, Spirito?:-=

)

Jeg antar du kan samle på stumpene en stund, også smelte dem i vannbad og støpe nye. For eksempel kan du lage kubbelys ved å støpe dem i avskårne melkekartonger? Veker får du kjøpt i hobbyforretninger.

Da jeg var liten, pleide vi å få lov å gjøre noe vi kalte å "dryppe lys". Gamle Donaldblader og stearinlys-stumper ble funnet frem. Så dryppet vi stearin på et utvalgt bilde i Donald-bladet. Når stearinen på det utvalgte bildet var stivnet. kunne man forsiktig bende det løs. Og vips - så hadde man et perfekt avtrykk på baksiden av stearinplaten!:-)

)

Jeg antar du kan samle på stumpene en stund, også smelte dem i vannbad og støpe nye. For eksempel kan du lage kubbelys ved å støpe dem i avskårne melkekartonger? Veker får du kjøpt i hobbyforretninger.

Åh, det husker jeg vi også gjorde!

Aktiviteten "dryppe lys" besto i å dryppe på tegneserierbilder, slik du nevnte. Dessuten tok vi glass med vann og dryppet stearindråper i forskjellige farger nedi der, slik at det ble "bildeplater" i stearin, ikke ulikt perlebilder.

Vi var også veldig glade i å dryppe lys. Hmm..det skal åpenbart ikke så mye til for å glede barn! ;o)

Annonse

)

Takk for godt tips!

Jeg skal jammen støpe lys ja ;-)

)

Hehe, måtte bare le litt da jeg leste hva du skrev! :o) Dryppe lys var også noe av det morsomste jeg visste når jeg var mindre, enten på Donald-blader eller på vann i et glass. Det er ikke så lenge siden jeg foreslo det for mine mindre søstre, men de bare så rart på meg.... Så det er tydelig at tidene har forandret seg ja..... ;o)

Gjest petunia

Kjøp veker (metervis) i hobbybutikken. De er ikke så veldig dyre.

Fest vekene i bunnen av melk/fløtekartonger, enten ved hjelp av vekeholdere (hobbybutikk) eller ved å helle litt smeltet stearin nedi. Fest vekene til en pinne eller blyant slik at de står rett nedi kartongen.

Smelt stumpene i en blikkboks i vannbad og hell oppi. Det er lurt å helle oppi 1 cm først og la det størkne (så ikke veken flyter opp)

Resultat: Flotte kubbelys som brenner lenge!

Kjøp veker (metervis) i hobbybutikken. De er ikke så veldig dyre.

Fest vekene i bunnen av melk/fløtekartonger, enten ved hjelp av vekeholdere (hobbybutikk) eller ved å helle litt smeltet stearin nedi. Fest vekene til en pinne eller blyant slik at de står rett nedi kartongen.

Smelt stumpene i en blikkboks i vannbad og hell oppi. Det er lurt å helle oppi 1 cm først og la det størkne (så ikke veken flyter opp)

Resultat: Flotte kubbelys som brenner lenge!

Takk! Da skal jeg samle på stumpene! Det tar sikkert litt itd før jeg har nok stearin til et lys, men jeg har ikke hjerte til å kaste stumpene!

Hehe, måtte bare le litt da jeg leste hva du skrev! :o) Dryppe lys var også noe av det morsomste jeg visste når jeg var mindre, enten på Donald-blader eller på vann i et glass. Det er ikke så lenge siden jeg foreslo det for mine mindre søstre, men de bare så rart på meg.... Så det er tydelig at tidene har forandret seg ja..... ;o)

Å ja, slik på vann .. det har jeg glemt av at gikk an, kan henges opp i vinduet også :-)

Og drypping på flasker, det var fryktelig pent. hihi.

Åh, det husker jeg vi også gjorde!

Aktiviteten "dryppe lys" besto i å dryppe på tegneserierbilder, slik du nevnte. Dessuten tok vi glass med vann og dryppet stearindråper i forskjellige farger nedi der, slik at det ble "bildeplater" i stearin, ikke ulikt perlebilder.

Vi var også veldig glade i å dryppe lys. Hmm..det skal åpenbart ikke så mye til for å glede barn! ;o)

Åh, jeg husker også de "perlebildene" man lagde ved å dryppe stearinen i et vannglass! :-) SÅÅÅÅÅ fine, synes vi de ble!

*mimre*

Gjest Fenrisulven

Sender de med min mor til dagsenteret, så støper de nye lys der. Fine lys blir det og kostnadene til driften av senteret holdes nede.

Sender også med klær (som er for dårlige for Fretex), klærne rives opp og blir til filleryer.

Vi lys og fille samlere fikk takk gjennom lokalavisen til jul, så de setter pris på og har virkelig brukt for dette.

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...