Gå til innhold

God oppskrift på lasagne

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Først lager du kjøttsausen, brun 1-2 løk sammen med 3-4 fedd hvitløk. Ta det ut av pannen og legg til side, i mens bruner du ca 500 gram kjøttdeig. Hell tilbake løken og tilsett 1-2 bokser hakkede tomater, et par spiseskjeer tomatpure, litt sukker, salt og pepper, et par laurbærblad, timian, oregano, basilikum, rosmarin, litt chilisaus og paprikapulver. Ha gjerne litt mer vann i om du synes den blir tykk, lasagneplatene trenger en del væske. Så lar du alt putre 20-30 minutter.

I mens lager du ostesausen. Du smelter et par spiseskjeer smør i en panne og rører det sammen med et par spiseskjeer hvetemel. Så tilsetter du melk, ca 1/2-1 dl av gangen og røren godt sammen til du får ønsket konsistens. Tilsett litt revet muskat, salt, pepper og revet ost. Rør sammen til osten har smeltet.

Så bygger du sammen lasagnen (husk å ta ut laurbærbladene av kjøttsausen først!). Legg et lag kjøttsaus i bunnen av en ildfast form, legg lasagneplater over, så brer du utover et lag med ostesaus og slik fortsetter du. Du avslutter med et lag ostesaus og drysser over litt revet ost. Stek ved 200-225 grader i ca 30 minutter.

Først lager du kjøttsausen, brun 1-2 løk sammen med 3-4 fedd hvitløk. Ta det ut av pannen og legg til side, i mens bruner du ca 500 gram kjøttdeig. Hell tilbake løken og tilsett 1-2 bokser hakkede tomater, et par spiseskjeer tomatpure, litt sukker, salt og pepper, et par laurbærblad, timian, oregano, basilikum, rosmarin, litt chilisaus og paprikapulver. Ha gjerne litt mer vann i om du synes den blir tykk, lasagneplatene trenger en del væske. Så lar du alt putre 20-30 minutter.

I mens lager du ostesausen. Du smelter et par spiseskjeer smør i en panne og rører det sammen med et par spiseskjeer hvetemel. Så tilsetter du melk, ca 1/2-1 dl av gangen og røren godt sammen til du får ønsket konsistens. Tilsett litt revet muskat, salt, pepper og revet ost. Rør sammen til osten har smeltet.

Så bygger du sammen lasagnen (husk å ta ut laurbærbladene av kjøttsausen først!). Legg et lag kjøttsaus i bunnen av en ildfast form, legg lasagneplater over, så brer du utover et lag med ostesaus og slik fortsetter du. Du avslutter med et lag ostesaus og drysser over litt revet ost. Stek ved 200-225 grader i ca 30 minutter.

Et lite tillegstips til oppskriften på tomatsausen: I stedet for vanlige hermetiske tomater, er det lurt å bruke hermetiske cherry-tomater. De er mye rikere på smak og det blir en fantastisk sødme i sausesmaken!

Gjest Persille

Stek kjøttdeig, ha i en saus med god smak (ikke Dolmio, de taper all smak i ovnen), og gjerne en løk og en revet gulrot.

Lag ostesaus av poser du kjøper i butikken, vanlige pastasauser med skinke og champignon f.eks, ha i ekstra revet ost for tykkelse og smak.

Legg plater i formen, og ha på ett lag kjøtt og ett lag saus, og så nye plater osv til det er fullt.

Bruk samme osten på toppen som i sausen, igjen, gjerne en med litt smak...

Stek i 30-60 minutter, avhengig av hvilke plater du bruker, sjekk på pakken...

Det blir ekstra bra om du har frisk salat og hvitløksbaguetter til =)

Lykke til =)

stapp i alle grønnsakene du kan komme på, da blir det dødsgodt!!

jeg begynte med det da jeg var veggis(er ikke det nå lenger), og det gjør jeg ennå, + kjøttdeigen og alt annet.

f.eks: tomater, squasj, agurk, paprika osv, osv. prøv også å ha forskjelligew nøtter oppi, kjempegodt det og!

Dette pleier jeg å gjøre når jeg lager pizza også, ingen har så "høy" pizza som min:-)

jeg syns det er best med mest mulig forskjellig fyll!

lykke til!:-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...