Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i forlag, og kan forsikre om at vi bruker språkvaskere og korrekturlesere som kan sitt norskfag.

Samtidig er skjønnlitteratur et åndsverk, og forfatteren står ganske fritt i forhold til hvordan hun/han bruker språket. I mange tilfeller blir ikke forlagets (via språkvasker og korrekturleser) innvendinger tatt hensyn til av forfatter, og det blir respektert innenfor visse grenser.

"Samtidig er skjønnlitteratur et åndsverk, og forfatteren står ganske fritt i forhold til hvordan hun/han bruker språket. I mange tilfeller blir ikke forlagets (via språkvasker og korrekturleser) innvendinger tatt hensyn til av forfatter, og det blir respektert innenfor visse grenser."

Så dersom det er direkte skrivefeil i manuskrivtet, f.eks. et glemt komma som gjør at setningen får en annen mening enn hva som var forfatterens intensjon, dere gjør forfatteren oppmerksom på dette, og han vil likevel ikke rette opp feilen, så blir det stående sånn?

Det er altså forfatteren som bestemmer? Jeg trodde av en eller annen grunn at det var forlaget som hadde siste ordet...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/88246-komma/page/3/#findComment-482909
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• SierDuDet

16

• neuni

4

• andor

3

• nolte

3

Mest aktive i denne tråden

"Samtidig er skjønnlitteratur et åndsverk, og forfatteren står ganske fritt i forhold til hvordan hun/han bruker språket. I mange tilfeller blir ikke forlagets (via språkvasker og korrekturleser) innvendinger tatt hensyn til av forfatter, og det blir respektert innenfor visse grenser."

Så dersom det er direkte skrivefeil i manuskrivtet, f.eks. et glemt komma som gjør at setningen får en annen mening enn hva som var forfatterens intensjon, dere gjør forfatteren oppmerksom på dette, og han vil likevel ikke rette opp feilen, så blir det stående sånn?

Det er altså forfatteren som bestemmer? Jeg trodde av en eller annen grunn at det var forlaget som hadde siste ordet...

"Så dersom det er direkte skrivefeil i manuskriptet, f.eks. et glemt komma som gjør at setningen får en annen mening enn hva som var forfatterens intensjon, dere gjør forfatteren oppmerksom på dette, og han vil likevel ikke rette opp feilen, så blir det stående sånn?"

Det er altså forfatteren som langt på vei bestemmer over sin egen tekst, ja.

Men selvsagt blir slike feil som du påpeker diskutert mellom forlag og forfatter, og forfatteren har selvsagt ingen intensjon om å villede leseren. Så stort sett vil nok forfatteren høre på forlaget.

Men når det er sagt, så er det også klart at utilsiktede direkte feil kan snike seg gjennom både hos forfatter, språkvasker, korrekturleser og redaktør...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/88246-komma/page/3/#findComment-483090
Del på andre sider

"Så dersom det er direkte skrivefeil i manuskriptet, f.eks. et glemt komma som gjør at setningen får en annen mening enn hva som var forfatterens intensjon, dere gjør forfatteren oppmerksom på dette, og han vil likevel ikke rette opp feilen, så blir det stående sånn?"

Det er altså forfatteren som langt på vei bestemmer over sin egen tekst, ja.

Men selvsagt blir slike feil som du påpeker diskutert mellom forlag og forfatter, og forfatteren har selvsagt ingen intensjon om å villede leseren. Så stort sett vil nok forfatteren høre på forlaget.

Men når det er sagt, så er det også klart at utilsiktede direkte feil kan snike seg gjennom både hos forfatter, språkvasker, korrekturleser og redaktør...

"Men når det er sagt, så er det også klart at utilsiktede direkte feil kan snike seg gjennom både hos forfatter, språkvasker, korrekturleser og redaktør..."

Sant, og det er menneskelig, men det som slår meg er at de gangene jeg finner feil i bøker, så er det stort sett i Jo Nesbø sine. I Rødstrupe fant jeg flere grove faktafeil, og nå i Sorgenfri har jeg funnet flere slurvefeil, som kommaregler, og enda verre: det samme ordet skrevet to ganger etter hverandre, akkurat som om man ikke har sett at det allerede er skrevet en gang. I tillegg har man slurvet med enkelte ord, f.eks. at man har glemt en bokstav i ordet.

Jo Nesbøs bøker er gitt ut på Aschehoug, men det er også Unni Lindell sine bøker, og de har jeg ikke funnet noen feil i.

Nå er det heller ikke sånn at jeg sitter og leter etter feil, men man ser dem fort. En og annen feil er jo ikke noe problem, men når man har lest 100 sider i boka og sett minst 10 feil (og da regner jeg ikke engang med kommafeil, da de kommer så ofte at jeg går utfra at forfatteren bevisst har tatt seg denne friheten), da slår det meg at forleggerne må ha slurvet ganske kraftig i utgivelsen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/88246-komma/page/3/#findComment-483137
Del på andre sider

"Men når det er sagt, så er det også klart at utilsiktede direkte feil kan snike seg gjennom både hos forfatter, språkvasker, korrekturleser og redaktør..."

Sant, og det er menneskelig, men det som slår meg er at de gangene jeg finner feil i bøker, så er det stort sett i Jo Nesbø sine. I Rødstrupe fant jeg flere grove faktafeil, og nå i Sorgenfri har jeg funnet flere slurvefeil, som kommaregler, og enda verre: det samme ordet skrevet to ganger etter hverandre, akkurat som om man ikke har sett at det allerede er skrevet en gang. I tillegg har man slurvet med enkelte ord, f.eks. at man har glemt en bokstav i ordet.

Jo Nesbøs bøker er gitt ut på Aschehoug, men det er også Unni Lindell sine bøker, og de har jeg ikke funnet noen feil i.

Nå er det heller ikke sånn at jeg sitter og leter etter feil, men man ser dem fort. En og annen feil er jo ikke noe problem, men når man har lest 100 sider i boka og sett minst 10 feil (og da regner jeg ikke engang med kommafeil, da de kommer så ofte at jeg går utfra at forfatteren bevisst har tatt seg denne friheten), da slår det meg at forleggerne må ha slurvet ganske kraftig i utgivelsen.

Joda. Det er godt mulig at forlaget har "slurva".

Det kan godt være at kommaregler ikke er denne forfatterens sterkeste side, og at denne typen feil går igjen ofte i hans manus. Eller det kan godt være - som du skriver - at forfatteren har et litt spesielt (og bevisst feil) forhold til bruken av komma.

Et slikt manus krever kanskje mer "våkne" og "modige" språkvaskere og korrekturlesere. Kanskje det ikke har vært brukt her.

En annen ting er at Nesbø kanskje er en av de mange som har leveret manus så seint at det er tida som hindrer en skikkelig kvalitetssikring - boka skal jo ut i god tid før julesalget, koste hva det koste vil...

I alle fall er jeg enig med deg i at det er en uting med for mange feil av den typen du nevner i bøker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/88246-komma/page/3/#findComment-483826
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...