Gå til innhold

Om å ikke betale strømregningen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg glemmer alltid å lese av strømmåleren her, så regningene har til nå blitt stipulert.

Men så tenkte jeg at nå skulle jeg for en gangs skyld lese av måleren, men ved nærmere undersøkelse fant jeg at vi har betalt for en god del mindre strøm enn vi faktisk har brukt. Og da er vel ikke dette tidspunktet å lese av måleren, men dagens strømpriser...

Men så tenkte jeg, nå som prisene er så høye og mange har trang økonomi etter julen, går det ikke an å lese av og så jukse litt til slik at man betaler for _mindre_ enn man har brukt? Og så venter man heller til prisene synker, kanskje til sommeren, før man leser av og betaler for det man faktisk har brukt?

Da bør man vel kunne spare et par kroner? Eller er jeg helt på bærtur nå?

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Riktig.

Det er lett å se feil i den mørke sikringsboksen vet du. Et 8 tall kan lett bli til en null eller 3.

Til våren oppgir du f eks det rette tallet.

Gjest Nokså ærlig
Skrevet

Jepp, og når energi leverandørene finner ut at de ikke har "tjent" nok skrur de opp prisene ytterligere, og så kan jo vi andre betale....

Gjest moralsiten
Skrevet

Selvsagt kan du det. Men det er altså, som annet tjuveri, forbudt.

Helene Harepus
Skrevet

Du kan jo gjerne gjøre det.. Men da går det utover andre som er ærlige og oppgir riktig sum..

Skrevet

Du kan jo gjerne gjøre det.. Men da går det utover andre som er ærlige og oppgir riktig sum..

Ja, ok, er med på den. Men jeg tenker på f.eks de eldre som faktisk sitter å fryser i hjel fordi de er så redde for å ikke klare å betale strømregninga. Eller folk som faktisk ikke _har_ penger til å betale. For dem må det jo være en fin måte å komme seg over kneika på?

Betaler gjerne et par kroner mer jeg, for at gamle fru Pedersen borti gata skal klare seg gjennom denne vinter'n også.. :-)

Skrevet

Som en nevnte under et tidligere innlegg om strøm, blir det tatt stikkprøver. Det stod om det i en avis for en tid tilbake. Hvordan du da eventuelt blir "straffet" vet jeg ikke. Har en kollega som pleier gjøre det sånn.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Som en nevnte under et tidligere innlegg om strøm, blir det tatt stikkprøver. Det stod om det i en avis for en tid tilbake. Hvordan du da eventuelt blir "straffet" vet jeg ikke. Har en kollega som pleier gjøre det sånn.

Elverkene kan ikke dele ut straffer, det er det bare rettsvesenet som kan. Men kan de bevise at du har gjort feil, har de krav på å få pengene og 12% rente. Ikke noe mer.

De kan ikke stenge strømmen din på det grunnlaget, du har jo betalt. Gjør de det så bare fjern forseglingen igjen.

Først må det gjennom rettsvesenet hvis du nekter. Husk å møte i forliksrådet. Når du får innkalling, henvis så saken til byretten. De færreste gidder føre en fillesak for retten. Tilby alternativt å betale halvparten i små rater. Ikke innråm forsett, du så feil og dermed basta.

terningkast6
Skrevet

Du får fortsette å betale etter stipulert forbruk fram til prisene går ned. Det vil nok lønne seg fremfor å lese av nå. Bedre det enn å risikere å bli tatt i lese av gale tall.

Det er vel ikke ulovlig vel?

petter smart
Skrevet

Selvsagt kan du det. Men det er altså, som annet tjuveri, forbudt.

Men så stjeler jo de fra oss også.

Jeg leste av strømmen i går på internett og fikk da opp en spesifisert regning hvor hver periode med ulik pris kom opp. De fordeler strømforbruket på hele perioden og tar da ikke hensyn til at jeg var bortreist fra 21.12 til 01.01 (kun kjøleskap som stod på, ikke ovn) og at jeg har brukt vedovnen flittig etter at det ble kaldt og prisene gikk opp. Men dette tar de ikke hensyn til. Dermed betaler jeg mer enn jeg skulle. Da er det vel rett og rimelig at jeg "stjeler" litt tilbake.

Fikk forresten "feilmeldingen" at de mente tallet jeg hadde lest av var for lavt og ba meg sjekke det en gang til.

Helene Harepus
Skrevet

Ja, ok, er med på den. Men jeg tenker på f.eks de eldre som faktisk sitter å fryser i hjel fordi de er så redde for å ikke klare å betale strømregninga. Eller folk som faktisk ikke _har_ penger til å betale. For dem må det jo være en fin måte å komme seg over kneika på?

Betaler gjerne et par kroner mer jeg, for at gamle fru Pedersen borti gata skal klare seg gjennom denne vinter'n også.. :-)

Ja, jeg skjønner at du vil hjelpe de som har mindre.. Men det gjør man ikke ved å betale for lite selv..

Og når analytikerne sier at det prisene kanskje kan stige til både 2 og 3 kroner for en kWh så tør ikke jeg å utsette noe..

Gjest moralsiten
Skrevet

Jeg leste av strømmen i går på internett og fikk da opp en spesifisert regning hvor hver periode med ulik pris kom opp. De fordeler strømforbruket på hele perioden og tar da ikke hensyn til at jeg var bortreist fra 21.12 til 01.01 (kun kjøleskap som stod på, ikke ovn) og at jeg har brukt vedovnen flittig etter at det ble kaldt og prisene gikk opp. Men dette tar de ikke hensyn til. Dermed betaler jeg mer enn jeg skulle. Da er det vel rett og rimelig at jeg "stjeler" litt tilbake.

Fikk forresten "feilmeldingen" at de mente tallet jeg hadde lest av var for lavt og ba meg sjekke det en gang til.

Det vil jo jevne seg ut, når du leser av til sommeren med minimumspriser.

Skrevet

Så tåpelig sagt. Du får selvsagt igjen det du har betalt for mye, ikke i form av penger men du har penger til gode på neste regning. Stjele tilbake du liksom...

petter smart
Skrevet

Det vil jo jevne seg ut, når du leser av til sommeren med minimumspriser.

Det vil ikke jevne seg ut til sommeren. Jeg vil betale topppris (som er nesten 3 ganger høyere enn den laveste prisen i denne perioden) de 2 ukene jeg ikke var hjemme og i de periodene jeg ikke brukte el. ovner i det hele tatt.

Hvordan skal dette kunne jevne seg ut til sommeren? Da er forbruket mitt mye lavere og prisforskjellene ikke så store.

petter smart
Skrevet

Så tåpelig sagt. Du får selvsagt igjen det du har betalt for mye, ikke i form av penger men du har penger til gode på neste regning. Stjele tilbake du liksom...

Du misforstår meg.

Poenget mitt er at de fordeler strømforbruket mitt de siste 2 månedene jevnt over hele perioden. De tar da ikke hensyn til at jeg var borte halve perioden med høyest strømpris eller at jeg ikke brukte el.ovner resten av perioden samt da det var litt under toppris.

Dermed betaler jeg den høyeste prisen for strøm jeg brukte når den var mye billigere. Dermed stjeler de fra meg. Jeg betaler mer enn jeg burde.

Gjest moralsiten
Skrevet

Det vil ikke jevne seg ut til sommeren. Jeg vil betale topppris (som er nesten 3 ganger høyere enn den laveste prisen i denne perioden) de 2 ukene jeg ikke var hjemme og i de periodene jeg ikke brukte el. ovner i det hele tatt.

Hvordan skal dette kunne jevne seg ut til sommeren? Da er forbruket mitt mye lavere og prisforskjellene ikke så store.

Du får be om å få lov til å lese av daglig, så slipper du sånne ubehagligheter.

petter smart
Skrevet

Du får be om å få lov til å lese av daglig, så slipper du sånne ubehagligheter.

Det burde jo vært avlesning hver gang strømprisen endret seg. Kanskje løsningen hadde vært en automatisk avlesning over internett.

Men jeg overlever sikkert dette også :-)

Skrevet

Du misforstår meg.

Poenget mitt er at de fordeler strømforbruket mitt de siste 2 månedene jevnt over hele perioden. De tar da ikke hensyn til at jeg var borte halve perioden med høyest strømpris eller at jeg ikke brukte el.ovner resten av perioden samt da det var litt under toppris.

Dermed betaler jeg den høyeste prisen for strøm jeg brukte når den var mye billigere. Dermed stjeler de fra meg. Jeg betaler mer enn jeg burde.

De stjeler ikke fra deg, og du betaler ikke mer enn du skulle...

...det er sånn strømregninga blir fastsatt. For alle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...