Gå til innhold

Om eldre som fryser i hjel

Anbefalte innlegg

Det har jo i vinter vært flere tilfeller av eldre som faktisk har frosset ihjel på grunn av høye strømpriser.

Det er forferdelig tragisk, men jeg kan likevel ikke fri meg helt fra tanken om at det er bittelittegranne selvforskyldt og kanskje kunne vært unngått?

Det er jo ingen som har omkommet pga. at strømmen faktisk er stengt siden de ikke klarte å betale (så vidt jeg vet, arrester meg gjerne :)). Så de _har_ jo faktisk strøm, og burde kunne klare å varme opp minst _ett_ rom i huset/leiligheten sin til en levelig temperatur.

Er de rett og slett så griske/vante med å spare/redde for å bruke kronene i madrassen (kall det hva du vil)at de fryser i hjel, helt unødvendig?

Hva med å fyre som bare det, og så heller ta problemene med regninga når den kommer? Det nærmer seg jo våren og alt ;-) Litt lettere å klare seg uten strøm da enn i 20 minus ikke sant.

Og hvis man i tillegg trikser litt med strømmåleren som nevnt i tråden under her: Voilà! Et liv er spart!

Jeg ser bare på besteforeldrene mine, de er liiivende redde for å sløse bort en eneste liten kilowattime, så det eneste de fyrer med er ved. Og de eneste rommene i huset som er oppvarmet er stua og kjøkkenet. Jeg har mer enn èn gang opplevd å omtrent fryse fast r*va på doringen..(Og det er ikke bare i vinter, det er _hele_ tiden, _hele_ året, _alltid_.

Vi skylder jo på strømleverandører og regjeringa og det som er, men må de kanskje ikke ta bittelittegranne av skylda selv?

Sparer de seg rett og slett i hjel?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/88380-om-eldre-som-fryser-i-hjel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

terningkast6

Det er rett og slett tragisk, eldre blir ofte veldig sparsom og gjerrig, så de sparer og sparer, knapt nok råd til å ha pålegg på brødskiva, og når de dør etterlater de seg en formue. Jeg har vært medlem i overformynderiet i noen år og har fått innsyn i hvor mye "fattige" gamle har på bok når de sier takk for seg. Det er tragisk at de ikke unner seg å bruke pengene på seg selv mens de lever.

Noen unntak er det nok helt sikkert, men stort sett er eldre mennesker ferdig med å betale ned på lån, og har små utgifter til klær og slikt.

Tanken har slått meg og...Strømfolka har ikke lov til å klippe ledningen til folk som er svake (gamle eller barnefamilier) så lenge det er så kaldt at de kan dø av det. Derfor tror jeg og at enkelte gamlinger er litt....vel... Uansett, hva gjør vel gjeldsfengsel, inkasso eller sånn dritt når man er 85, delvis blind, med gåstol, dåli hørsel og like blid?? ;0)

Skal de kaste deg på gata? Tror ikke det nei.

Mange eldre har det nok svært trangt økonomisk. Minstepensjonen er ikke mye å rope hurra for, og en øket strømregning kan velte hele økonomien.

Mange av den eldre generasjonen har opplevd, og klart seg gjennom, trange tider som vi ikke kan tenke oss engang. De vil klare seg selv nå også, og å velte regningen over på "noen andre", eller gå på sosialen, sitter veldig langt inne. Hvis de i tillegg er syke og svekket både fysisk og mentalt, så går det helt galt.

De har nok litt skyld i det selv, men når det er fordi de kanskje ikke er kyniske nok til å bruke det de må og la andre ta regningen, så blir det bare tragisk.

Jeg blir provosert av at det visstnok skal være så ille med fruene på Frogner i kulda.

Tenke seg til, stakkar, de må stenge seg inne på et eller to rom, og har ikke råd til å varme opp hele 6-roms leiligheten til 5,2 millioner... Tanken på å skaffe seg en varm, brukervennlig og gjeldfri ny leilighet til 2 millioner, og sitte med 3 millioner på bok, har kanskje ikke slått dem?

Er det virkelig synd på dem?

At gamle folk som ikke engang eier sin bolig i en gammel gård på østkanten, trenger hjelp til oppvarming, DET forstår jeg. Dem ER det synd på.

Gjest QuePasta

Jeg blir provosert av at det visstnok skal være så ille med fruene på Frogner i kulda.

Tenke seg til, stakkar, de må stenge seg inne på et eller to rom, og har ikke råd til å varme opp hele 6-roms leiligheten til 5,2 millioner... Tanken på å skaffe seg en varm, brukervennlig og gjeldfri ny leilighet til 2 millioner, og sitte med 3 millioner på bok, har kanskje ikke slått dem?

At gamle folk som ikke engang eier sin bolig i en gammel gård på østkanten, trenger hjelp til oppvarming, DET forstår jeg. Dem ER det synd på.

Hvem har sagt det er så synd på fruene på Frogner?!?

Mer enn 99% av norges eldre bor andre steder.

Annonse

Du er inne på noe - om enn ikke helt i virkeligheten.

Svært mange av de leiligetene du sikter til er i en nær sagt kondemnabel forfatning.

De fleste gårdene er uten heis - og det er ikke lett for ei frue med rullator å bære vedsekk på vedsekk opp til tredje.

En annen sak er at markedet flommer over av store "Frogner-leiligheter". De fleste står til salg i lang, lang tid.

Jeg kjenner et par av de fruene du sikter til - de vil mer enn gjerne ha små snertne leiligheter, om de hadde fått solgt for en grei pris.

Jeg har jobbet i Hjemmesykepleien under studietiden og har ofte sett eldre mennesker (som overhode ikke er fattige eller _trenger_ å spare), nekte å bruke unødig strøm eller skru termostaten en grad over 15, og dette har pågått lenge før strømprisene skjøt i været. Om _alle_ dør selvforskyldt er en annen sak da.

Mannen her i huset under nyhetssendingen:

"Folk fryser ikke i hjel i sitt eget hjem fordi de er fattige, folk fryser ihjel fordi de er dumme".

Det er selvsagt satt svært på spissen - og en sannhet med modifikasjoner. Noen stakkars eldre har faktisk såpass knappe marginer i budsjettet at de er livredde for ikke å klare regningene nå.

Men det er jaggu meg nok av dem som har godt med penger og allikevel sparer på seg både tæring og sott, bare fordi de har hauset seg grundig opp over den siste tidens oppslag - og er redde for at kontoen skal minke. Har en bråte gamle grandtanter og grandonkler som driver med den sporten der.

Dersom de VIRKELIG mangler penger er det tragisk. De eldste er av en helt annen skole enn oss, for veldig mange av dem er det en stor skam og måtte gå på sosialen.

Dersom de er like oldemora mi synes jeg ikke synd på dem en plass. Hun har ikke penger hvis det er tomt i lommeboka. Den halve millionen i banken kan man jo ikke røre...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...